Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zabezpieczenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna przez świadczeniodawców realizujących umowy w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zabezpieczenia świadczeniodawców realizujących umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie: świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym oraz w zakresie: świadczenia w izbie przyjęć.

Akty korporacyjne

Lekarz.2021.6.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 czerwca 2021 r.

STANOWISKO Nr 76/21/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 28 czerwca 2021 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zabezpieczenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna przez świadczeniodawców realizujących umowy w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zabezpieczenia świadczeniodawców realizujących umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie: świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym oraz w zakresie: świadczenia w izbie przyjęć

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zabezpieczenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna przez świadczeniodawców realizujących umowy w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zabezpieczenia świadczeniodawców realizujących umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie: świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym oraz w zakresie: świadczenia w izbie przyjęć, o których poinformowano w dwóch pismach Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 24 czerwca 2021 r., znak: DSM.400.4.2021 i DSM.400.5.2021, jednoznacznie negatywnie ocenia przedłożone projekty.

Samorząd Lekarski zwraca uwagę, że świadczeniodawcy realizujących umowy w rodzaju leczenie szpitalne nie są dzisiaj przygotowani do zabezpieczenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna. Przede wszystkim nie jest ani rolą szpitala ani rolą NiŚOZ przyjmowanie pacjentów lekarza POZ, który jest ważnym ogniwem systemu opieki nad pacjentem w Polsce.

Szpitale, które w swojej strukturze nie mają placówek POZ, nie są w stanie realizować zadań POZ - profilaktyki, diagnostyki, leczenia w zakresie zapewnienia ciągłości i kompleksowości świadczeń. W sytuacjach nagłego zachorowania i pogorszenia stanu zdrowia w przypadku braku dostępności do świadczeń, funkcjonują placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Zarówno SOR-y jak i Izby Przyjęć borykają się z ogromnym deficytem personelu nadmiernie przeciążonego obowiązkami, który w obecnej sytuacji epidemicznej wykonuje wręcz tytaniczną pracę w zapewnieniu opieki nad pacjentami. Ogromny deficyt pracowników ochrony zdrowia staje się już teraz przyczyną zamykania SOR- ów. Szpitale realizują swoje ustawowo określone zadania. Charakter udzielanych świadczeń w NiŚOZ jest zupełnie inny. Personel medyczny tam pracujący zabezpiecza przede wszystkim doraźne potrzeby zdrowotne obywateli. Nie posiada zatem narzędzi oraz możliwości aby w pełni zastąpić Podstawową Opiekę Zdrowotną. Niemożliwym jest zatem aby w takich warunkach bez szkody dla pacjentów w pełni przejęły zadania z zakresu, do którego nie były przeznaczone i powołane. Realnym staje się ponadto niebezpieczeństwo zmniejszenia liczby świadczeń ratujących życie, wydłużenia czasu oczekiwania na poradę oraz istotnego zmniejszenia do nich dostępu. Znając rodzaj i charakter udzielanych świadczeń w tych jednostkach jest to nieakceptowalne.

Chybione jest również uzasadnienie projektu, w którym wskazuje się, że potrzeba wydania niniejszych projektów wynika z sytuacji epidemiologicznej w kraju. Trudno zgodzić się z argumentacją NFZ, iż w okolicznościach, w których znacznie maleje liczba nowych przypadków COVID-19 przy wzroście liczby ozdrowieńców oraz w pełni zaszczepionych obywateli koniecznym jest obarczenie nadmiernymi obowiązkami z zakresu POZ szpitalne oddziały ratunkowe czy izby przyjęć.

W naszej opinii Prezes NFZ podjął decyzje zaburzające organizację i funkcjonowanie ochrony zdrowia, mogące powodować zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów. Zamiast takich rozwiązań niebezpiecznych dla zdrowia i życia pacjentów należy podjąć rozmowy z przedstawicielami świadczeniodawców z zakresu POZ, doprowadzając do przedłużenia umów kończących się z dniem 30 czerwca 2021 r.

Zwracamy również uwagę, że projekt zarządzenia pozbawia ustawowego prawa pacjenta do wolnego wyboru lekarza.

W ocenie samorządu lekarskiego proponowane rozwiązania szkodzą pacjentom i mocno dzielą środowisko lekarskie. Stąd apelujemy do lekarzy

o nieprzykładanie ręki do wprowadzania proponowanych rozwiązań w systemie ochrony zdrowia.