Decyzja 2021/2084 w sprawie uczestnictwa Unii w Europejskim Partnerstwie w dziedzinie Metrologii podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich
Dz.U.UE.L.2021.427.1
Akt obowiązującyDECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/2084
z dnia 24 listopada 2021 r.
w sprawie uczestnictwa Unii w Europejskim Partnerstwie w dziedzinie Metrologii podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 185 i art. 188 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W celu osiągnięcia jak największego wpływu finansowania unijnego oraz najskuteczniejszego wkładu w realizację celów politycznych Unii rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 3 ustanowiono program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa", który zapewnia ramy polityczne i prawne dotyczące partnerstw europejskich, w których uczestniczą partnerzy z sektora prywatnego lub publicznego. Partnerstwa europejskie stanowią kluczowy element podejścia politycznego w ramach programu "Horyzont Europa". Ustanowiono je w celu realizacji zobowiązań i priorytetów Unii określonych w programie "Horyzont Europa" oraz zapewnienia wyraźnego wpływu na Unię, jej obywateli i środowisko, który to cel można skuteczniej osiągnąć w ramach partnerstwa, za pomocą strategicznej wizji podzielanej i realizowanej przez partnerów, a nie tylko przez samą Unię.
(2) W szczególności oczekuje się, że partnerstwa europejskie w ramach filaru II "Globalne wyzwania i europejska konkurencyjność przemysłowa" programu "Horyzont Europa" (zwanego dalej "filarem II") odegrają istotną rolę w osiągnięciu strategicznych celów dotyczących szybszej realizacji oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju, zobowiązań Unii wynikających z porozumienia paryskiego przyjętego na podstawie Ramowej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu 4 (zwanego dalej "porozumieniem paryskim"), a także transformacji w kierunku zielonej i cyfrowej Europy, przy jednoczesnym przyczynianiu się do odbudowy, która będzie odporna ze społecznego, gospodarczego i środowiskowego punktu widzenia. Partnerstwa europejskie mają kluczowe znaczenie dla podejmowania złożonych wyzwań transgranicznych, które wymagają zintegrowanego podejścia. Umożliwiają zajęcie się niedoskonałościami transformacyjnymi, systemowymi i rynkowymi poprzez zebranie szerokiego grona podmiotów ze wszystkich łańcuchów wartości, obszarów badań naukowych i innowacji oraz ekosystemów przemysłowych w celu wypracowania wspólnej wizji oraz przełożenia jej na konkretne plany działania i skoordynowaną realizację działań. Ponadto umożliwiają skupienie wysiłków i zasobów na wspólnych priorytetach z myślą o rozwiązywaniu złożonych przyszłych wyzwań, z korzyścią dla społeczeństwa.
(3) Aby zrealizować priorytety i wywrzeć wpływ, partnerstwa europejskie należy tworzyć przy szerokim zaangażowaniu odpowiednich zainteresowanych stron z całej Europy, w tym przemysłu, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji badawczych, podmiotów realizujących misję publiczną na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym fundacji, wspierających badania naukowe i innowacje lub prowadzących działalność w tym zakresie. Partnerstwa europejskie należy również wykorzystywać jako jeden ze środków służących wzmocnieniu współpracy i synergii na poziomie międzynarodowym wśród partnerów z sektora prywatnego i partnerów z sektora publicznego oraz między nimi, w tym poprzez łączenie programów badań naukowych i innowacji oraz transgraniczne inwestycje w badania naukowe i innowacje, co przynosi wzajemne korzyści społeczeństwu i przedsiębiorstwom.
(4) Należy ustanowić europejskie partnerstwo w dziedzinie metrologii. Partnerstwo takie jest przewidziane jako skuteczniejszy środek realizacji niż zwykłe zaproszenia do składania wniosków lub współfinansowane partnerstwo na podstawie programów prac przygotowanych w ramach powiązanych klastrów filaru II.
(5) Europejskie partnerstwo w dziedzinie metrologii (zwane dalej "partnerstwem w dziedzinie metrologii") powinno realizować swoje zadania i cele w jasny, prosty i elastyczny sposób, aby zwiększyć swoją atrakcyjność dla przemysłu, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i innych zainteresowanych stron.
(6) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować i nagradzać doskonałość naukową oraz wspierać absorpcję i systematyczne wykorzystywanie wyników badań naukowych i innowacji uzyskanych w Unii, w tym poprzez zapewnienie, by najnowsze osiągnięcia naukowe i wyniki podstawowych badań naukowych były uwzględniane przy realizacji jego działań. Powinno również dążyć do tego, by zapewnić uwzględnianie i wykorzystywanie rezultatów jego działań przez przemysł i innowatorów, a ostatecznie, przez społeczeństwo.
(7) Aby zagwarantować doskonałość naukową i zgodnie z art. 13 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować wolność akademicką we wszystkich państwach uczestniczących, w szczególności swobodę prowadzenia badań naukowych, a także promować najwyższe standardy rzetelności naukowej.
(8) Zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2021/695 każde państwo członkowskie oraz każde państwo trzecie stowarzyszone z programem "Horyzont Europa" powinno być uprawnione do uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii. W celu zapewnienia komplementarności w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz z innymi państwami sąsiadującymi inne państwa trzecie powinny mieć możliwość uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii pod warunkiem zawarcia z Unią odpowiedniej umowy międzynarodowej o współpracy naukowej i technologicznej oraz wyrażenia zgody przez państwa uczestniczące.
(9) W oparciu o wnioski wyciągnięte z oceny śródokresowej "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 5 w programie "Horyzont Europa" wprowadzono bardziej strategiczne, spójne i ukierunkowane na skutki podejście do partnerstw europejskich. Rozporządzenie (UE) 2021/695 przewiduje możliwość bardziej skutecznego wykorzystania zinstytucjonalizowanych partnerstw europejskich, w szczególności poprzez skupienie się na jasnych celach, wynikach i skutkach, które można osiągnąć do 2030 r., oraz poprzez zapewnienie wyraźnego wkładu w powiązane priorytety i polityki Unii. Dla promowania innowacji i badań naukowych w innych obszarach, wywarcia większego wpływu i zapewnienia wykorzystania rezultatów we wszystkich stosownych obszarach, w których rozwój technologiczny jest powiązany z metrologią, takich jak cyfryzacja, sztuczna inteligencja, energia, inteligentna opieka zdrowotna, klimat, autonomiczny ruch drogowy i gospodarka o obiegu zamkniętym, kluczowe znaczenie będą miały: ścisła współpraca, komplementarność i synergie z innymi stosownymi programami i inicjatywami na poziomie unijnym, krajowym i regionalnym, w tym z Europejską Radą ds. Badań Naukowych i Europejską Radą ds. Innowacji oraz w szczególności z innymi partnerstwami europejskimi.
(10) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 555/2014/UE 6 Unia wniosła wkład finansowy na rzecz Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii (EMPIR) odpowiadający wkładowi państw uczestniczących w EMPIR, jednak w kwocie nieprzekraczającej 300 000 000 EUR, na czas trwania programu "Horyzont 2020". Ocena okresowa EMPIR przeprowadzona w lipcu 2017 r. stanowiła podstawę do sugestii utworzenia nowej inicjatywy.
(11) Wkład finansowy Unii w partnerstwo w dziedzinie metrologii powinien być uzależniony od złożenia przez państwa uczestniczące formalnych zobowiązań do wniesienia wkładu finansowego w realizację partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz od wywiązania się przez nie z tych zobowiązań. Wkłady państw uczestniczących powinny obejmować wkład na poczet kosztów administracyjnych dotyczących realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii, z zastrzeżeniem pułapu w wysokości 5 % jego budżetu. Państwa uczestniczące powinny zobowiązać się do zwiększenia, w razie potrzeby, swojego wkładu na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii poprzez ustanowienie rezerwowej zdolności finansowania, aby zapewnić możliwość finansowania przez te państwa ich podmiotów krajowych, krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów uczestniczących w działaniach partnerstwa w dziedzinie metrologii. Wspólna realizacja partnerstwa w dziedzinie metrologii wymaga ustanowienia struktury wykonawczej. Wkładem finansowym Unii należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz z odpowiednimi przepisami dotyczącymi zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 .
(12) Partnerstwo w dziedzinie metrologii, dostosowane do priorytetów politycznych Unii, w tym do Europejskiego Zielonego Ładu, Gospodarki służącej ludziom oraz Europy na miarę ery cyfrowej, należy realizować przez okres dziesięciu lat, od roku 2021 do roku 2031. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno obejmować nowe działania wykraczające poza inicjatywę EMPIR, a w szczególności rozwój europejskich sieci metrologicznych, które powinny być tworzone w sposób otwarty i przejrzysty celem reagowania na pilne wyzwania społeczne i środowiskowe oraz zaspokajania potrzeb metrologicznych związanych z powstającymi technologiami i innowacjami. Zdolności metrologiczne zapewniane za pośrednictwem tych sieci powinny być równoważne i porównywalne z pozostałymi wiodącymi światowymi systemami metrologicznymi i powinny wykazywać doskonałość na światowym poziomie. Zaproszenia do składania wniosków w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii należy ogłaszać podczas realizacji programu "Horyzont Europa" oraz powinny one być otwarte, przejrzyste i konkurencyjne. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować cyrkulację talentów i rozwój umiejętności, w tym poprzez możliwości zdobywania i zmiany kwalifikacji.
(13) Działania w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii powinny być realizowane zgodnie z celami i priorytetami w zakresie badań naukowych i innowacji zawartymi w programie "Horyzont Europa" oraz z zasadami i warunkami ogólnymi określonymi w art. 10 rozporządzenia (UE) 2021/695 i załączniku III do tego rozporządzenia, wspierając między innymi absorpcję innowacyjnych rozwiązań w europejskim przemyśle, w szczególności przez MŚP, a ostatecznie, przez społeczeństwo.
(14) Należy ustanowić pułap wkładu finansowego Unii w partnerstwie w dziedzinie metrologii na czas trwania programu "Horyzont Europa". W ramach tego pułapu wkład finansowy Unii powinien być maksymalnie równy wkładowi państw uczestniczących, aby uzyskać znaczny efekt dźwigni i zapewnić silniejszą integrację programów państw uczestniczących.
(15) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno być finansowane z programów unijnych w ramach wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 określonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 8 . Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695 partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno charakteryzować się jasnym podejściem opartym na cyklu życia. W celu odpowiedniej ochrony interesów finansowych Unii należy ustanowić partnerstwo w dziedzinie metrologii na okres kończący się w dniu 31 grudnia 2031 r., aby umożliwić mu wykonywanie obowiązków związanych z wdrażaniem dotacji do czasu ukończenia ostatnich rozpoczętych działań pośrednich.
(16) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 celem ogólnym programu "Horyzont Europa" jest osiągnięcie naukowego, technologicznego, gospodarczego i społecznego oddziaływania w wyniku inwestycji Unii w badania naukowe i innowacje, aby wzmocnić bazę naukową i technologiczną Unii i przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Unii we wszystkich państwach członkowskich, w tym w jej przemyśle, zrealizować strategiczne priorytety Unii, przyczynić się do realizacji celów i polityk Unii, sprostać globalnym wyzwaniom, w tym osiągać oenzetowskie cele zrównoważonego rozwoju poprzez kierowanie się zasadami Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i zgodnie z porozumieniem paryskim, a także wzmocnić europejską przestrzeń badawczą.
(17) Państwa uczestniczące osiągnęły porozumienie w sprawie utworzenia struktury wykonawczej na potrzeby poprzednich inicjatyw, mianowicie Europejskiego Programu Badań Metrologicznych (EMRP) i EMPIR. W 2007 r. utworzono EURAMET e.V. (EURAMET), regionalną europejską organizację ds. metrologii i stowarzyszenie nienastawione na zysk, utworzoną na gruncie prawa niemieckiego, która miała pełnić rolę tej jednostki. EURAMET wypełnia także zadania i obowiązki związane z szerszą harmonizacją metrologii na poziomie europejskim i globalnym. Członkami EURAMET mogą być wszystkie krajowe instytuty metrologiczne w Europie, natomiast wyznaczone instytuty europejskie mogą być podmiotami stowarzyszonymi. Członkostwo w EURAMET nie jest uzależnione od istnienia krajowych programów badań metrologicznych. Ponieważ zgodnie ze sprawozdaniem z oceny okresowej EMPIR stwierdzono, że struktura zarządzania EURAMET charakteryzuje się efektywnością i wysoką jakością realizacji EMRP i EMPIR, należy wykorzystać EURAMET również do realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii. EURAMET powinien zatem zarządzać wkładem finansowym Unii.
(18) Wkłady finansowe na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii powinny być zarządzane centralnie przez EURA- MET zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/695. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości przekazywania przez uczestniczące państwa bezpośrednich wkładów finansowych wyznaczonym krajowym instytutom metrologicznym na podstawie skoordynowanego podejścia za pośrednictwem komitetu partnerstwa w dziedzinie metrologii.
(19) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno dążyć do skutecznego promowania równych szans dla wszystkich, a w szczególności zapewniać, w jak największym stopniu, równowagę płci we właściwych organach partnerstwa w dziedzinie metrologii, a także w panelach oceniających i w innych odpowiednich organach doradczych.
(20) Zgodnie z art. 49 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/695 i odpowiednimi zasadami dotyczącymi grup ekspertów Komisji, Komisja powinna wybierać członków Grupy Sterującej partnerstwa w dziedzinie metrologii, w szczególności z należytym uwzględnieniem istotnych przypadków ujawniania wszelkich konfliktów interesów.
(21) Aby osiągnąć cele partnerstwa w dziedzinie metrologii EURAMET powinien zapewniać wsparcie finansowe głównie w formie dotacji przyznawanych uczestnikom działań wybranych na poziomie EURAMET. EURAMET odpowiada za dokonanie wyboru wspomnianych działań w drodze otwartych, przejrzystych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno dokładać wszelkich starań, by zwiększyć widoczność zaproszeń do składania wniosków, publikując je terminowo na portalu "Horyzont Europa" dla uczestników oraz szeroko promując i rozpowszechniając zaproszenia do składania wniosków, z myślą o zwiększeniu uczestnictwa nowych podmiotów. Lista rankingowa powinna być wiążąca na potrzeby wyboru wniosków oraz przydziału finansowania z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów finansowych państw uczestniczących na poczet projektów badawczych i powiązanych działań. Zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 i programem prac "Horyzont Europa", roczny program prac powinien móc zawierać - wśród zasad dotyczących postępowania z wnioskami, które uzyskały taką samą punktację - warunki dotyczące udziału MŚP, płci i różnorodności geograficznej. W przypadku działań finansowanych z wkładów państw uczestniczących na rzecz europejskich sieci metrologicznych, finansowane działania powinny również wchodzić w zakres odpowiedzialności EURAMET.
(22) Udział w działaniach pośrednich finansowanych w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii podlega przepisom rozporządzenia Rady (UE) 2021/695. Ze względu jednak na szczególne potrzeby operacyjne partnerstwa w dziedzinie metrologii, w szczególności w zakresie tworzenia przyszłych europejskich sieci metrologicznych i zarządzania nimi oraz ułatwiania odpowiedniego udziału finansowego państw uczestniczących, powinna istnieć możliwość ograniczenia roli koordynatora w działaniach pośrednich - od przedłożenia wniosku do zakończenia projektu - do krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów państw uczestniczących, w przypadku gdy jest to bezwzględnie konieczne i z uwzględnieniem ewentualnego doradztwa Grupy Sterującej.
(23) Wkłady państw uczestniczących należy zapewnić za pośrednictwem finansowania instytucjonalnego z ich krajowych instytutów metrologicznych i ich wyznaczonych instytutów. Szeroki zakres działań leżących u podstaw partnerstwa powinien przyczyniać się do realizacji celów partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz zostać przedstawiony w rocznych programach prac wraz z powiązaniami z kosztami operacyjnymi i wydatkami. Wkłady powinny pokrywać między innymi koszty usług, które bezpośrednio zapewniają kalibracje, i innych usług zgodnych z Międzynarodowym Układem Jednostek Miar. Wkłady państw uczestniczących powinny także obejmować wkład finansowy na poczet kosztów administracyjnych partnerstwa w dziedzinie metrologii.
(24) Aby zapewnić otwartość, przejrzystość i dostępność partnerstwa w dziedzinie metrologii, zaproszenia do składania wniosków należy również ogłaszać w sposób przyjazny dla użytkownika na jednym portalu dla uczestników oraz za pośrednictwem innych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont Europa" zarządzanych przez Komisję. Z myślą o współpracy z zainteresowanymi stronami i społeczeństwem oraz o przyciągnięciu nowych podmiotów spośród szerokiego grona zainteresowanych stron z sektora badań i przemysłu, w tym MŚP, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji badawczych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno prowadzić szeroki zakres działań informacyjnych, łącznie z upowszechnianiem i wykorzystywaniem rezultatów, działaniami promocyjnymi i podnoszącymi świadomość oraz promowaniem partnerstwa w dziedzinie metrologii poza Unią.
(25) Funkcjonowanie modelu finansowania w odniesieniu do zasady dopasowania unijnych i pozaunijnych środków finansowych należy poddać ponownej ocenie w trakcie przeprowadzania oceny śródokresowej partnerstwa w dziedzinie metrologii, aby zapewnić przestrzeganie zasady dopasowania dla wkładów finansowych państw uczestniczących.
(26) Należy chronić interesy finansowe Unii z zastosowaniem proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizowanie, odzyskiwanie środków utraconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, poprzez nakładanie kar administracyjnych i finansowych.
(27) Aby chronić interesy finansowe Unii, Komisja powinna mieć prawo do zakończenia lub zawieszenia wnoszenia wkładu finansowego Unii lub jego proporcjonalnego zmniejszenia, jeżeli partnerstwo w dziedzinie metrologii realizowane jest niewłaściwie, jedynie częściowo lub z opóźnieniem bądź jeżeli państwo uczestniczące nie wnosi swojego wkładu w finansowanie partnerstwa w dziedzinie metrologii, wnosi go jedynie częściowo lub z opóźnieniem. Prawa te należy przewidzieć w umowie o przyznanie wkładu, która ma zostać zawarta między Unią a EURAMET.
(28) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich, których to dotyczy. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Przy prowadzeniu audytów należy w stosownych przypadkach uwzględnić szczególne cechy programów krajowych. Audyty odbiorców środków finansowych Unii zapewnianych zgodnie z niniejszą decyzją powinny zapewnić ograniczenie obciążenia administracyjnego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.
(29) Na wniosek Komisji, Parlamentu Europejskiego, Rady lub Trybunału Obrachunkowego, EURAMET oraz państwa uczestniczące powinni przedstawiać Komisji wszelkie informacje, które musi ona uwzględnić w swojej ocenie partnerstwa w dziedzinie metrologii.
(30) Komisja powinna przeprowadzić ocenę śródokresową nie później niż w 2025 r. dotyczącą przede wszystkim jakości i efektywności partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz postępów w osiąganiu wyznaczonych celów, a także przeprowadzić ocenę końcową nie później niż w 2030 r. oraz powinna opublikować i upowszechnić wyniki i wnioski z tych ocen. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695 partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno charakteryzować się jasnym podejściem opartym na cyklu życia, być zawarte na czas określony i przewidywać warunki stopniowego wycofywania finansowania ze środków programu "Horyzont Europa". W tym celu w ocenach należy ocenić przydatność i spójność ewentualnego przedłużenia.
(31) Celem niniejszej decyzji jest uczestnictwo Unii w partnerstwie w dziedzinie metrologii, aby wesprzeć jego cele ogólne. Skala i złożoność wymogów w zakresie metrologii oznacza konieczność inwestycji wykraczających poza podstawowe budżety badawcze krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów. Doskonałość wymagana w badaniach dotyczących najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie metrologii i w opracowywaniu takich rozwiązań jest rozproszona w różnych państwach, dlatego też nie można jej osiągnąć, działając tylko na poziomie krajowym. Ponieważ cele niniejszej decyzji nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii poprzez zintegrowanie krajowych wysiłków w ramach spójnego podejścia europejskiego, zbliżenie odrębnych krajowych programów badawczych, wspieranie tworzenia wspólnych strategii badań i finansowania na poziomie transgranicznym oraz osiąganie masy krytycznej wymaganych podmiotów i inwestycji, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(32) Aby zapewnić ciągłość udzielania wsparcia w odpowiednim obszarze polityki, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
D.M. SASSOLI | A. LOGAR |