Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 10 sierpnia 2023 r. wprowadzającego odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w 2023 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi (C(2023)05369 - 2023/2818(DEA))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1781

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 marca 2024 r.

P9_TA(2023)0309

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: pomoc finansowa w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi

Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 10 sierpnia 2023 r. wprowadzającego odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w 2023 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi (C(2023)05369 - 2023/2818(DEA))

(C/2024/1781)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)

Parlament Europejski, - uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji C(2023)05369,

- uwzględniając pismo Komisji z dnia 8 sierpnia 2023 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 sierpnia 2023 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 i 173 oraz art. 227 ust. 5,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu, - uwzględniając zalecenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące decyzji,

- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 12 września 2023 r.,

A. mając na uwadze, że poważne niekorzystne zdarzenia meteorologiczne (m.in. susze i powodzie), które dotknęły regiony kilku państw członkowskich w 2023 r., spowodowały drastyczne straty w produkcji owoców i warzyw, co wpłynęło zarówno na wielkość produkcji, jak i na jej jakość;

B. mając na uwadze, że wiele uznanych organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów napotyka trudności w realizacji zatwierdzonych programów operacyjnych;

C. mając na uwadze, że niektóre z zatwierdzonych działań i środków nie zostaną wdrożone w 2023 r., w związku z czym część funduszy operacyjnych pozostanie niewykorzystana; mając na uwadze, że inne uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów wprowadzają zmiany do swoich programów operacyjnych, aby wdrażać działania i środki (takie jak środki zarządzania kryzysowego) mające zaradzić skutkom poważnych niekorzystnych zdarzeń meteorologicznych w sektorze owoców i warzyw;

D. mając na uwadze, że aby zaradzić konsekwencjom bezprecedensowego charakteru poważnych niekorzystnych zdarzeń meteorologicznych z wiosny 2023 r., Komisja stwierdziła, że konieczne jest złagodzenie tych trudności przez wprowadzenie odstępstw od niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2  mających zastosowanie do sektora owoców i warzyw; mając na uwadze, że organizacje producentów powinny zatem zostać zwolnione w 2023 r. ze stosowania przepisów dotyczących obowiązku, zgodnie z którym wartość ekonomiczna sprzedawanych produktów pochodzących od producentów niebędących członkami organizacji producentów ani zrzeszenia organizacji producentów musi być niższa od wartości produkcji sprzedanej danej organizacji producentów lub danego zrzeszenia organizacji producentów; mając ponadto na uwadze, że państwa członkowskie powinny być również zwolnione z obowiązku określenia w strategii krajowej maksymalnych wartości procentowych funduszu operacyjnego, które mogą być przeznaczone na poszczególne środki lub rodzaje działań;

E. mając na uwadze, że aby zapewnić stabilność finansową organizacji producentów, pomoc finansowa Unii na zobowiązania wieloletnie w sektorze owoców i warzyw, takie jak działania w zakresie ochrony środowiska, nie powinna podlegać odzyskaniu przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) i zwrotowi do tego Funduszu na podstawie art. 36 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jeżeli ich długoterminowe cele nie mogły zostać osiągnięte ze względu na zaprzestanie realizacji tych działań w 2023 r. z przyczyn związanych z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi z wiosny 2023 r.;

1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.