Rozporządzenie delegowane 2021/2106 w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przez określenie wspólnych wskaźników oraz szczegółowych elementów tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.429.83

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 grudnia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2106
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przez określenie wspólnych wskaźników oraz szczegółowych elementów tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 4 lit. a) i art. 30 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Instrument") jest zapewnienie skutecznego i znaczącego wsparcia finansowego na rzecz szybszej realizacji zrównoważonych reform i związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich. Instrument jest specjalnym narzędziem opracowanym w celu złagodzenia negatywnych skutków i konsekwencji kryzysu związanego z COVID-19 w Unii.

(2) Zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/241 wdrażanie Instrumentu należy monitorować i oceniać za pomocą wspólnych wskaźników. Wskaźniki te mają być stosowane do celów sprawozdawczości dotyczącej postępów oraz do celów monitorowania i oceny Instrumentu pod kątem osiągania celów ogólnych i szczegółowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/241. Państwa członkowskie mają składać Komisji sprawozdania dotyczące wspólnych wskaźników.

(3) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/241 system sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia celów Instrumentu ma przybrać formę tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności ("tabela wyników"). Tabela wyników ma przedstawiać postępy w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności państw członkowskich w każdym z sześciu filarów zakresu stosowania Instrumentu określonych w art. 3 rozporządzenia oraz w odniesieniu do wspólnych wskaźników. Tabela wyników ma być publicznie dostępna na stronie internetowej lub na portalu internetowym i powinna być aktualizowana dwa razy w roku.

(4) Artykuły 29 i 30 rozporządzenia (UE) 2021/241 są ściśle powiązane, ponieważ wspólne wskaźniki będą stanowić znaczną część treści tabeli wyników, zgodnie z art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/241. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, ułatwienia państwom członkowskim uzyskania pełnego obrazu wymogów sprawozdawczych oraz ułatwienia stosowania tego rozporządzenia konieczne jest zawarcie przepisów uzupełniających te artykuły w jednym rozporządzeniu delegowanym.

(5) Tabela wyników ma na celu przejrzyste dostarczanie syntetycznych informacji na temat postępów we wdrażaniu Instrumentu oraz krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności zatwierdzonych w drodze odpowiednich decyzji wykonawczych Rady. Ma służyć jako podstawa dialogu z Parlamentem Europejskim w sprawie odbudowy i zwiększania odporności, o którym to dialogu mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) 2021/241.

(6) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/241 państwa członkowskie mają dwa razy w roku składać sprawozdania w ramach europejskiego semestru na temat postępów w realizacji ich planów odbudowy i zwiększania odporności oraz na temat wspólnych wskaźników. Aby tabela wyników była aktualizowana o najnowsze dostępne dane i według tego samego harmonogramu dla wszystkich państw członkowskich, co zapewni tym samym równe traktowanie, takie sprawozdania powinny być składane w tym samym czasie przez wszystkie państwa członkowskie, zgodnie z harmonogramem europejskiego semestru.

(7) Wykaz wspólnych wskaźników w załączniku w założeniu odnosi się do wszystkich planów odbudowy i zwiększania odporności, ale sprawozdawczość państwa członkowskiego dotycząca konkretnego wspólnego wskaźnika jest adekwatna tylko w zakresie, w jakim w jego planie istnieją odpowiednie środki. Komisja i zainteresowane państwo członkowskie powinny omówić brak związku wspólnego wskaźnika z danym planem odbudowy i zwiększania odporności. Biorąc pod uwagę, że każdy wspólny wskaźnik jest ogólnie adekwatny dla znacznej większości państw członkowskich, oczekuje się, że każde państwo członkowskie powinno składać sprawozdania na temat większości wskaźników.

(8) Wspólne wskaźniki powinny być określone wystarczająco szczegółowo, aby zapewnić porównywalność danych gromadzonych przez państwa członkowskie i możliwość ich agregacji w celu przedstawienia wdrażania Instrumentu na poziomie Unii. Jeżeli wspólne wskaźniki one przedstawiane na poziomie poszczególnych państw członkowskich, powinny one być prezentowane w ujęciu względnym i w oparciu również o dane z Eurostatu, aby uniknąć mylących porównań między państwami członkowskimi ze względu na różną wielkość lub charakter planów odbudowy i zwiększania odporności.

(9) Zgodnie z art. 28 rozporządzenia (UE) 2021/241 Komisja i zainteresowane państwa członkowskie mają sprzyjać powstawaniu synergii i zapewnić skuteczną koordynację między Instrumentem a innymi programami i instrumentami unijnymi. Z tego względu wskaźniki zawarte w tabeli wyników powinny być możliwie najbardziej spójne ze wskaźnikami stosowanymi w przypadku innych funduszy unijnych.

(10) Zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/241 monitorowanie wdrażania ma być ukierunkowane i proporcjonalne do działań prowadzonych w ramach Instrumentu. System sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia celów, wprowadzony przez Komisję, powinien zatem zapewniać wydajne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania wdrażania działań i ich rezultatów. W tym celu na odbiorców środków unijnych należy nałożyć proporcjonalne wymogi dotyczące sprawozdawczości.

(11) Pozostałe elementy tabeli wyników powinny zostać opracowane przez Komisję na podstawie informacji zebranych podczas procesu monitorowania wdrażania planów odbudowy i zwiększania odporności oraz Instrumentu. Powinno to zapewnić porównywalność danych.

(12) Ze względu na fakt, że tabela wyników powinna zacząć funkcjonować do dnia 31 grudnia 2021 r., oraz aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Treść tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności oraz wykaz wspólnych wskaźników

Tabela wyników przedstawia postępy w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności w każdym z sześciu filarów wymienionych w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/241, które mierzy się uwzględniając w szczególności:

a)
osiągnięcie kamieni milowych i wartości docelowych, odzwierciedlających wdrażanie reform i inwestycji określonych w przyjętych decyzjach wykonawczych Rady, poprzez wymienienie kamieni milowych i wartości docelowych, które zostały osiągnięte w sposób zadowalający, określenie ich liczby oraz przedstawienie odsetka w stosunku do całkowitej liczby kamieni milowych i wartości docelowych określonych w tych decyzjach wykonawczych Rady. W tym kontekście w sprawozdaniu można również opisać, w jaki sposób osiągnięcie kamieni milowych i wartości docelowych przyczynia się do wdrożenia odpowiednich zaleceń dla poszczególnych krajów;
b)
wydatki finansowane z Instrumentu, również w ramach każdego z filarów, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/241, przy uwzględnieniu wydatków socjalnych w oparciu o metodykę określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2105 2 , w oparciu o podział szacunkowych wydatków przewidzianych w zatwierdzonych planach odbudowy i zwiększania odporności;
c)
status każdego planu odbudowy i zwiększania odporności;
d)
postęp w odniesieniu do wypłat wkładów finansowych i pożyczek;
e)
analizy tematyczne środków ujętych w planach odbudowy i zwiększania odporności oraz przykłady ilustrujące postępy we wdrażaniu w ramach sześciu filarów;
f)
wspólne wskaźniki, określone w załączniku, stosowane do celów sprawozdawczości dotyczącej postępów oraz do celów monitorowania i oceny Instrumentu pod kątem osiągania celów ogólnych i szczegółowych.
Artykuł  2

Sprawozdawczość

1. 
Aby tabela wyników, w tym wspólne wskaźniki, były konsekwentnie i jednolicie aktualizowane dwa razy w roku, wszystkie państwa członkowskie składają Komisji dwa razy w roku w ramach europejskiego semestru sprawozdanie z postępów w realizacji ich planów odbudowy i zwiększania odporności, z uwzględnieniem ustaleń operacyjnych, oraz dotyczące wspólnych wskaźników.
2. 
Sprawozdania z postępów w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności składa się co roku, co do zasady do połowy kwietnia i na początku października oraz nie później niż odpowiednio do dnia 30 kwietnia i do dnia 15 października. Okres sprawozdawczy obejmuje pełny okres realizacji planu, począwszy od dnia 1 lutego 2020 r., w stosownych przypadkach.
3. 
Sprawozdania dotyczące aktualizacji wspólnych wskaźników składa się co roku do dnia 28 lutego i do dnia 31 sierpnia. Okres sprawozdawczy obejmuje pełny okres realizacji planu, od dnia 1 lutego 2020 r., w stosownych przypadkach, do odpowiednich dat granicznych, tj. 31 grudnia i 30 czerwca każdego roku.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 3  

Wykaz wspólnych wskaźników

Wspólne wskaźniki będą odzwierciedlać postępy w osiągnięciu celów Instrumentu w ramach reform i inwestycji ujętych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Środek może przyczynić się do kilku wspólnych wskaźników. Jeżeli plan odbudowy i zwiększania odporności państwa członkowskiego nie zawiera żadnych środków przyczyniających się do niektórych z poniższych wskaźników, państwo to omawia z Komisją decyzję, czy zgłosić wskaźnik jako "nie dotyczy".
Lp.Wspólny wskaźnik związany ze wsparciem w ramach RRFFilary RRFWyjaśnienieJednostka
1Oszczędności pod względem rocznego zużycia energii pierwotnejFilar 1

Filar 3

Łączna roczna redukcja zużycia energii pierwotnejdla wspieranych podmiotów dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu. Wartość bazowa odnosi się do rocznego zużycia energii pierwotnej przed interwencją, a osiągnięta wartość odnosi się do rocznego zużycia energii pierwotnej w roku po interwencji. W przypadku budynków interwencje muszą być wystarczająco udokumentowane, aby móc obliczyć te wartości, na przykład za pomocą świadectw charakterystyki energetycznej lub innych systemów monitorowania przy poszanowaniu kryteriów określonych w art. 10.6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 4 . W przypadku procesów w przedsiębiorstwach roczne zużycie energii pierwotnejnależy udokumentować na podstawie audytów energetycznych zgodnie z art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 5  w sprawie efektywności energetycznej lub innych odpowiednich specyfikacji technicznych.

Budynki publiczne definiuje się jako budynki będące własnością władz publicznych i budynki będące własnością organizacji nienastawionych na zysk, pod warunkiem że takie organy realizują działania leżące w interesie ogólnym, takie jak edukacja, zdrowie, środowisko i transport. Przykłady obejmują budynki administracji publicznej, szkoły, szpitale itp.

MWh/rok
2Dodatkowa moc

zainstalowana odnawialnych źródeł energii

Filar 1

Filar 3

Dodatkowa moc zainstalowana odnawialnych źródeł energii dzięki wsparciu ze środków w ramach Instrumentu i która jest operacyjna (tj. w stosownych przypadkach podłączona do sieci i w pełni gotowa do wytwarzania energii lub już wytwarzająca energię). Moc produkcyjną definiuje się jako "maksymalną moc elektryczną netto" określoną przez Eurostat 6 .

Energię ze źródeł odnawialnych definiuje się jako "energię z odnawialnych źródeł niekopalnych, czyli energię wiatrową, słoneczną (termiczną i fotowoltaiczną) i geotermalną, energię otoczenia, energię pływów, fal i inne rodzaje niebieskiejenergii, energię wodną, biomasę, gaz składowiskowy, gaz z oczyszczalni ścieków i biogaz" (zob. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 7 ). Wskaźnik powinien również ujmować moc elektrolizera do produkcji wodoru

osiągniętą przy wsparciu środków w ramach Instrumentu. Wskaźnik należy gromadzić i zgłaszać oddzielnie w odniesieniu do (i) mocy odnawialnych źródeł energii i (ii) mocy elektrolizera do produkcji wodoru

MW
3Infrastruktura paliw

alternatywnych (punkty

tankowania/ładowania)

Filar 1

Filar 3

Liczba punktów tankowania/ładowania (nowych lub zmodernizowanych) czystych ekologicznie pojazdów wspieranych środkami w ramach Instrumentu.

Punkt ładowania definiuje się jako urządzenie, które umożliwia ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego lub wymianę akumulatora pojedynczego pojazdu elektrycznego. Punkt tankowania paliwa oznacza stanowisko tankowania dostarczające paliw alternatywnych za pomocą instalacji stałej lub ruchomej.

Paliwa alternatywne definiuje się jako paliwa lub źródła energii, które służą, przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z surowej ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które mogą potencjalnie przyczynić się do dekarbonizacji transportu i poprawy ekologiczności sektora transportu oraz są zgodne z dyrektywą (UE) 2018/2001 8 .

Wskaźnik należy gromadzić i zgłaszać oddzielnie w odniesieniu do (i) punktów ładowania i (ii) punktów tankowania. W przypadku tego ostatniego (iii) punkty tankowania wodoru należy zgłaszać oddzielnie.

Punkty tankowania i ładowania
4Ludność odnosząca korzyści ze środków ochrony przed powodziami, niekontrolowanymi pożarami oraz innymi klęskami żywiołowymi

związanymi z klimatem

Filar 1

Filar 4

Ludność mieszkająca na obszarach, na których, dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu, zbudowano lub znacząco zmodernizowano infrastrukturę ochrony (w tym zieloną infrastrukturę i rozwiązania oparte na zasobach przyrody w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu) w celu zmniejszenia podatności na powodzie, pożary i inne zagrożenia naturalne związane z klimatem (burze, susze, fale upałów). Wskaźnik obejmuje środki ochronne, które są wyraźnie zlokalizowane na obszarach wysokiego ryzyka i które bezpośrednio dotyczą konkretnych zagrożeń, w przeciwieństwie do bardziej ogólnych środków wdrażanych na szczeblu krajowym lub regionalnym. W przypadku powodzi wskaźnik uwzględnia zagrożoną populację mieszkańców.Osoby
5Dodatkowe lokale

mieszkalne z dostępem do internetu za pośrednictwem sieci o bardzo dużej przepustowości

Filar 2

Filar 4

Całkowita liczba lokali mieszkalnych z dostępem do sieci o bardzo dużej przepustowości, zgodnie z wytycznymi BEREC w sprawie sieci o bardzo dużej przepustowości (BoR (20) 165) 9 , które miały dostęp tylko do wolniejszych połączeń lub w ogóle nie miały dostępu do internetu przed wsparciem środkami w ramach Instrumentu. Uwzględnia się również zasięg sieci 5G i modernizacje do prędkości gigabitowej. Lepszy dostęp do internetu musi być bezpośrednią konsekwencją wsparcia środkami w ramach Instrumentu. Wskaźnik uwzględnia lokale mieszkalne z możliwością dostępu, a nie faktyczne wykorzystanie.

Lokal mieszkalny definiuje się jako "pokój lub zestaw pokoi w stałym budynku lub konstrukcyjnie wydzielonej części budynku, który [...] jest przeznaczony do zamieszkania przez jedno prywatne gospodarstwo domowe przez cały rok" 10  (zob. Komisja (Eurostat)).

Wskaźnik nie obejmuje zbiorowych lokali mieszkalnych, takich jak szpitale, domy spokojnej starości, zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze, więzienia, koszary wojskowe, instytucje religijne, internaty, hotele pracownicze itp.

Lokale mieszkalne
6Przedsiębiorstwa objęte

wsparciem na

opracowywanie lub

przyjmowanie produktów, usług i procesów cyfrowych

Filar 2

Filar 3

Liczba przedsiębiorstw objętych wsparciem na opracowywanie lub przyjmowanie nowych lub znacząco zmodernizowanych usług, produktów i procesów opartych na technologiach cyfrowych dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu. Obejmuje to zaawansowane technologie cyfrowe, takie jak automatyzacja, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, łańcuch bloków, infrastruktury chmurowe i brzegowe oraz przestrzenie danych, obliczenia kwantowe i obliczenia wielkiej skali. Istotne modernizacje obejmują tylko nowe funkcjonalności. Informacje należy zatem gromadzić oddzielnie (i) dla przedsiębiorstw wspieranych w celu opracowywania technologii i rozwiązań cyfrowych oraz (ii) dla przedsiębiorstw wspieranych w celu przyjęcia rozwiązań cyfrowych, aby przekształcać swoje usługi, produkty lub procesy. Dane są gromadzone również według wielkości przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo liczy się raz, niezależnie od tego, ile razy otrzymuje wsparcie na cyfryzację za pomocą środków w ramach Instrumentu.

Przedsiębiorstwo i dezagregację według wielkości przedsiębiorstwa definiuje się zgodnie z definicją przyjętą dla wskaźnika 9.

Przedsiębiorstwa
7Użytkownicy nowych

i zmodernizowanych

publicznych usług,

produktów i procesów

cyfrowych

Filar 2

Filar 5

Liczba użytkowników publicznych usług, produktów i procesów cyfrowych nowo opracowanych lub znacznie zmodernizowanych dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu. Istotne modernizacje obejmują tylko nowe funkcjonalności. Wskaźnik powinien mieć wartość bazową 0 tylko wówczas, gdy usługa cyfrowa, produkt lub proces cyfrowy są nowe. Użytkownicy oznaczają klientów usług publicznych i użytkowników produktów nowo opracowanych lub zmodernizowanych dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu oraz pracowników instytucji publicznej korzystających z procesów cyfrowych nowo opracowanych lub znacząco zmodernizowanych dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu. W przypadku braku możliwości zidentyfikowania poszczególnych użytkowników wielokrotne liczenie tego samego klienta korzystającego z usługi online nie jest uważane za podwójne liczenie.Użytkownicy/ rok
8Naukowcy pracujący we wspieranych obiektach

badawczych

Filar 3Liczba naukowców korzystających bezpośrednio w swojej działalności z publicznego lub prywatnego obiektu badawczego lub sprzętu, na który przyznawane jest wsparcie w ramach Instrumentu. Wskaźnik mierzy się w postaci rocznych ekwiwalentów pełnego czasu pracy (EPC), obliczonych zgodnie z metodologią określoną w Podręczniku Frascati 2015 OECD.

Wsparcie musi powodować ulepszenie obiektu badawczego lub jakości aparatury badawczej. Wymiany nieskutkujące podniesieniem jakości są wykluczone, podobnie jak konserwacja.

Nie liczy się wolnych stanowisk w sektorze badań i rozwoju ani personelu pomocniczego w tym sektorze (tj. stanowisk niezwiązanych bezpośrednio z działalnością badawczą i rozwojową).

Roczny ekwiwalent pełnego czasu pracy personelu badawczo-rozwojowego definiuje się jako stosunek godzin pracy faktycznie poświęconych na badania i rozwój w ciągu roku kalendarzowego do całkowitej liczby godzin przepracowanych formalnie w tym samym okresie przez osobę lub grupę. Przyjmuje się, że osoba nie może wykonywać więcej niż jednego rocznego ekwiwalentu pełnego czasu pracy w dziedzinie badań i rozwoju co pół roku. Liczbę godzin przepracowanych formalnie ustala się na podstawie normatywnych/ustawowych godzin pracy. Pracownika pełnoetatowego należy zidentyfikować w odniesieniu do jego statusu zatrudnienia, rodzaju umowy (pełny lub niepełny wymiar czasu pracy) oraz poziomu zaangażowania w badania i rozwój (zob. Podręcznik Frascati 2015 OECD, rozdział 5.3).

Dane do wskaźnika są segregowane według kryterium płci 11 .

Roczny ekwiwalent pełnego czasu pracy
9Przedsiębiorstwa objęte

wsparciem (w tym: małe, również mikro, średnie, duże)

Filar 3Wskaźnik obejmuje wszystkie przedsiębiorstwa, które otrzymują wsparcie pieniężne lub rzeczowe w ramach środków z Instrumentu.

Przedsiębiorstwo definiuje się jako najmniejszą kombinację jednostek prawnych, tzn. jednostkę organizacyjną wytwarzającą towary i usługi, która osiąga korzyści z pewnego stopnia samodzielności w podejmowaniu decyzji, w szczególności w zakresie alokacji bieżących zasobów, i prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności w co najmniejjednym miejscu. Przedsiębiorstwo może być jednoosobową jednostką prawną. Jednostki prawne obejmują osoby prawne, których istnienie jest uznane przez prawo, niezależnie od osób indywidualnych lub instytucji, które są ich właścicielami lub członkami, takie jak: spółka jawna, spółka komandytowa, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna itp. Jednostki prawne obejmują również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą we własnym imieniu, np. właściciela i operatora sklepu lub warsztatu, prawnika czy samozatrudnionego rzemieślnika (Komisja (Eurostat) na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 696/93, sekcja III A z 15.3.1993).

Wskaźnik należy gromadzić i zgłaszać według wielkości przedsiębiorstwa. Na potrzeby tego wskaźnika przedsiębiorstwa definiuje się jako organizacje nastawione na zysk, które wytwarzają towary i usługi w celu zaspokojenia potrzeb rynkowych.

Klasyfikacja przedsiębiorstw:

małe, w tym mikroprzedsiębiorstwo (0-49 pracowników i osób pracujących na własny rachunek oraz roczny obrót < 10 mln EUR lub bilans < 10 mln EUR);

średnie przedsiębiorstwo (50-249 pracowników i osób pracujących na własny rachunek oraz roczny obrót > 10 mln EUR i < 50 mln EUR lub bilans EUR > 10 mln EUR i < 43 mln EUR);

duże przedsiębiorstwa (> 250 pracowników i osób pracujących na własny rachunek oraz obrót > 50 mln EUR lub bilans > 43 mln EUR).

W przypadku przekroczenia któregoś z tych dwóch progów (pracownicy i osoby pracujące na własny rachunek oraz roczny obrót/bilans) przedsiębiorstwa klasyfikuje się w kolejnej kategorii wielkości;

(Komisja (Eurostat) na podstawie zalecenia Komisji 2003/361/WE 12 , załącznik, art. 2-3).

Wielkość wspieranego przedsiębiorstwa określa się na początku udzielania wsparcia.

Przedsiębiorstwa
10Liczba uczestników

biorących udział

w kształceniu lub szkoleniu

Filar 2

Filar 4

Filar 6

Wskaźnik uwzględnia liczbę uczestników biorących udział w kształceniu (ISCED 0-8, edukacja dorosłych) i szkoleniach (szkolenie poza miejscem pracy/w miejscu pracy, ustawiczne kształcenie i szkolenie zawodowe itp.) wspieranych środkami w ramach Instrumentu, w tym uczestników szkoleń z umiejętności cyfrowych. W związku z tym dane są gromadzone i zgłaszane z uwzględnieniem (i) uczestników kształcenia lub szkolenia, a wśród nich (ii) uczestników szkolenia w zakresie umiejętności cyfrowych. Dane do wskaźnika są segregowane według kryterium płci 13  i wieku 14 .

Uczestnicy są liczeni w momencie rozpoczęcia edukacji lub szkolenia.

Osoby
11Liczba osób zatrudnionych lub poszukujących pracyFilar 3

Filar 4

Osoby bezrobotne 15  lub bierne zawodowo 16 , które otrzymały wsparcie ze środków w ramach RRF i które są zatrudnione, z uwzględnieniem samozatrudnienia, lub które były bierne zawodowo w momencie otrzymania tego wsparcia i rozpoczęły poszukiwanie pracy, niezwłocznie po otrzymaniu tego wsparcia.

Dane do wskaźnika są segregowane według kryterium płci 17  i wieku 18 .

"Osoby poszukujące pracy" definiuje się jako osoby, które zwykle nie są osobami pracującymi, są gotowe do podjęcia pracy i aktywnie jej poszukują, tak jak w definicji wskaźnika "bezrobotni".

Osoby nowo zarejestrowane w publicznych służbach zatrudnienia jako osoby poszukujące pracy należy zawsze liczyć, nawet jeżeli nie mogą od razu podjąć pracy.

Osoby
12Pojemność nowych lub zmodernizowanych placówek opieki zdrowotnejFilar 4

Filar 5

Maksymalna roczna liczba osób, jaką może obsłużyć nowy lub zmodernizowany zakład opieki zdrowotnej dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu przynajmniej raz w okresie jednego roku. Modernizacja nie obejmuje renowacji energetycznej ani konserwacji i napraw. Placówki opieki zdrowotnej obejmują szpitale, kliniki, przychodnie, specjalistyczne ośrodki opieki itp.Osoby/rok
13Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych

placówkach opieki nad dziećmi i placówkach oświatowych

Filar 4

Filar 6

Pojemność klas pod względem maksymalnej liczby miejsc w nowych lub zmodernizowanych placówkach wczesnej edukacji, opieki i edukacji (ISCED 0-8) dzięki wsparciu środkami w ramach Instrumentu. Pojemność klas oblicza się zgodnie z ustawodawstwem krajowym, ale nie obejmuje ona nauczycieli, rodziców, personelu pomocniczego ani żadnych innych osób, które również mogą korzystać z placówek.

Placówki wczesnejedukacji i opieki, takie jak żłobki i przedszkola, odnoszą się do placówek przeznaczonych dla dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej(ISCED 0). Placówki oświatowe obejmują szkoły (ISCED 1-3, ISCED 4) oraz placówki szkolnictwa wyższego (ISCED 5-8). Wskaźnik obejmuje nowo wybudowane lub zmodernizowane placówki opieki nad dziećmi i placówki oświatowe (np. podwyższenie norm higieny i bezpieczeństwa), a modernizacja nie obejmuje renowacji energetycznej ani konserwacji i napraw.

Osoby
14Liczba młodych ludzi w wieku 15-29 lat otrzymujących wsparcieFilar 6Liczba uczestników w wieku 15-29 lat po otrzymaniu wsparcia pieniężnego lub rzeczowego ze środków w ramach Instrumentu.

Dane do wskaźnika są segregowane według kryterium płci 19 .

Osoby
1 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2105 z dnia 28 września 2021 r. w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przez określenie metodyki sprawozdawczości w zakresie wydatków socjalnych (zob. s. 79 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.47) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2021 r.
4 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 1310, s. 13) zmieniona dyrektywą (UE) 2018/844 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 75).
5 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
6 "Maksymalna moc czynna, która może być dostarczana stale przez ciągle działający zakład w punkcie wyjścia (tj. po pobraniu zasilania potrzeb własnych stacji i uwzględnieniu strat w tych transformatorach uważanych za integralną część stacji".
7 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
8 W szczególności art. 29art. 29dyrektywy (UE) 2018/2001, w którym określono kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy.
9 W art. 2 ust. 2Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej termin "sieć o bardzo dużej przepustowości" definiuje się następująco: "»sieć o bardzo dużej przepustowości« oznacza albo sieć łączności elektronicznej, która w całości składa się z elementów światłowodowych co najmniej na odcinku do punktu dystrybucji w miejscu świadczenia usługi, albo sieć łączności elektronicznej, która jest w stanie zapewnić w typowych warunkach panujących w czasie największego natężenia ruchu podobną wydajność sieci pod względem dostępnego pasma "w górę" i "w dół" łącza, odporności, parametrów związanych z błędami oraz opóźnienia i jego zmienności".
11 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".
12 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
13 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".
14 0-17, 18-29, 30-54, 55 i powyżej.
15 Bezrobotni to osoby, które zwykle nie są osobami pracującymi, są gotowe do podjęcia pracy i aktywnie jej poszukują. Do kategorii tej zawsze zalicza się osoby, które zgodnie z definicjami krajowymi uznaje się za bezrobotnych zarejestrowanych, nawet jeżeli nie spełniają one wszystkich powyższych trzech kryteriów. Źródło: §18 Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, Statystyki dotyczące polityki rynku pracy - metodyka 2018 r.
16 Osoby bierne zawodowo to osoby, które w danym czasie nie stanowią części siły roboczej (tzn. nie są osobami pracującymi ani bezrobotnymi zgodnie z przedstawionymi definicjami). Źródło: §20 Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, Statystyki dotyczące polityki rynku pracy - metodyka 2018 r.
17 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".
18 0-17, 18-29, 30-54, 55 i powyżej.
19 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.