Sprawa T-106/24: Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting International/Komisja

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.2772

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 kwietnia 2024 r.

Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting Internatio- nal/Komisja
(Sprawa T-106/24)

(C/2024/2772)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Corporate & Public Management Consulting International OÜ (Tallin, Estonia) (przedstawiciel: adwokat C. Ginter)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- uznanie niniejszej skargi za dopuszczalną i uzasadnioną;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. odrzucającej ofertę przedłożoną przez stronę skarżącą w ramach postępowania przetargowego NEAR/TBS/2023/EA-RP/0125;

- stwierdzenie nieważności wszystkich późniejszych, zamierzonych lub związanych z nią środków, w tym nawet nieznanych jeszcze środków podjętych przez Komisję Europejską w ramach postępowania o udzielenie zamówienia NEAR/ TBS/2023/EA-RP/0125, a w szczególności o stwierdzenie nieważności sprawozdań z oceny ofert, decyzji o udzieleniu zamówienia i wszelkich umów zawartych ze zwycięskim oferentem;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący okoliczności, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie, gdy odrzuciła ofertę strony skarżącej (zwaną dalej "ofertą") i tym samym naruszyła art. 168 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 :

- należy stwierdzić nieważność decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), gdyż odrzucając ofertę, Komisja naruszyła w tym przypadku art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i dokumenty przetargowe;

- art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 stanowi, że oferty, które nie spełniają wszystkich minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, zostają odrzucone. Strona pozwana uznała, że oferta strony skarżącej nie spełnia minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, które mają zastosowanie do kluczowego eksperta nr 2 (zwanego dalej "KE"), co nie jest prawdą;

- z przedłożonych dokumentów wynika, że KE2 ma wymagane ogólne doświadczenie zawodowe, które przekracza minimalne wymagania;

- Komisja naruszyła tym samym art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji.

2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że Komisja narusza art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), odrzucając ofertę i nie żądając uprzednio wyjaśnień:

- należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji, ponieważ Komisja, poza art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046, naruszyła Kartę z powodu naruszenia obowiązku dobrej administracji;

- w niniejszym przypadku strona skarżąca nie działała z wymaganą starannością, gdy stwierdziła niedopuszczalność oferty. Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty;

- prawo do dobrej administracji obejmuje między innymi obowiązek staranności, obowiązek uzasadnienia i prawo do bycia wysłuchanym w postępowaniu administracyjnym. Komisja nie dochowała wszystkich tych zasad w stosunku do strony skarżącej;

- w zaskarżonej decyzji nie wyjaśniono, dlaczego KE2 nie spełnia wymagań przetargowych. Dopiero po skontaktowaniu się z Komisją, instytucja ta sprecyzowała, że uważa, iż doświadczenie KE2 nie spełnia wymogu ogólnego doświadczenia zawodowego. Niemniej Komisja nie wyjaśniła, dlaczego uważa, iż większość doświadczenia KE2 nie jest zgodna z wymaganiami przetargowymi;

- Komisja nie zbadała w profesjonalny sposób dokumentacji przedłożonej przez stronę skarżącą;

- co więcej, Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty przed podjęciem zaskarżonej decyzji. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że prawo do niebycia pozbawionym możliwości bycia wysłuchanym w postępowaniach administracyjnych jest także nadzwyczaj ważne w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Komisja pozbawiła stronę skarżącą tego prawa;

- strona skarżąca zauważa, biorąc pod uwagę powyższe, że w niniejszym przypadku jasne jest, iż Komisja naruszyła zasadę dobrej administracji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lutego 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. 2018, L 193, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.