Kontrola stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dz.Urz.GDDKiA.2017.22
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 22
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 13 lipca 2017 r.
w sprawie kontroli stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA KONTROLI STANU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
INSTRUKCJA KONTROLI STANU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
Ilekroć w niniejszej Instrukcji jest mowa o:
o najwiekszym potencjale zmniejszenia kosztów wypadków przez działania prowadzone przez zarządcę drogi z drugiej strony. W oparciu o jej wyniki należy przeprowadzać Kontrole brd szczegółowe,
w szczególności mapy analizowanych odcinków, dane o wypadkach drogowych na sieci dróg, które obejmuje Kontrola, informacje na temat planowanych inwestycji, informacje na temat wielkości natężenia ruchu drogowego wraz z jego strukturą oraz pomiary rzeczywistych prędkości,
Kontrolę szczegółową należy dodatkowo zlecić w przypadku wystąpienia wypadku z dużą liczbą ofiar śmiertelnych (co najmniej 4 osoby). Konieczne jest w takim przypadku szczegółowe przeanalizowanie potencjalnych usterek drogi i jej otoczenia, mogących przyczynić się do tak ciężkiego w skutkach wypadku.
Rys.1 Schemat procedury wykonywania kontroli brd na sieci dróg
Kontrole szczegółowe są przeprowadzane przez zespół inspektorów, z którego przynajmniej jedna osoba posiada kwalifikacje i doświadczenie wymagane dla audytora brd.
Skład Zespołu Kontrolującego powołuje Dyrektor Oddziału GDDKiA.
Tabela 1. Wymagania dotyczące wyposażenia i zadań podczas Kontroli
Typ kontroli | Dzienna długość przejazdu | Wyposażenie | Zadania dla zespołu |
Kontrola ogólna lub specjalna | 100 km x 2 (w obie strony) | Obowiązkowe: Kamera wideo Pomocnicze: Formularze F-1, F-2, F-3, F- 4 (Karty kontroli ogólnej lub specjalnej), urządzenie GPS, aparat cyfrowy, lista kontrolna | Inspektorzy sporządzają notatki z obserwacji podczas przejazdu po kontrolowanym odcinku drogi. W przypadku Kontroli ogólnych zaleca się podział identyfikacji usterek pomiędzy inspektorów, np. wg zaproponowanego w formularzach F-1 i F-2. Przy objeździe powrotnym inspektorzy zamieniają się miejscami w pojeździe (przód <-> tył) oraz zakresem identyfikacji usterek. |
Kontrola szczegółowa | W zależności od potrzeb | Obowiązkowe: Aparat cyfrowy, ubiór ochronny Pomocnicze: Formularz F-5 lub F-6 (karta kontroli szczegółowej), urządzenie GPS, kamera wideo, kółko pomiarowe, dane dotyczące natężenia ruchu oraz zdarzeń drogowych, schemat planu sytuacyjnego, projekt organizacji ruchu itp. | W zależności od potrzeb inspektorzy sporządzają notatki z obserwacji podczas przeprowadzania kontroli. |
do niniejszej Instrukcji,
Karty kontroli należy traktować jako materiał pomocniczy, mający na celu uporządkowanie identyfikowanych usterek na drodze i w jej otoczeniu.
W zależności od możliwości, należy określić reakcję na zagrożenie:
Podstawą kwalifikacji usterki do danej klasy zagrożenia powinna być subiektywna ocena inspektorów (na podstawie ich wiedzy i doświadczenia) oraz obiektywne miary wyznaczone według kryteriów klasyfikacji zagrożeń określonych w załączniku Nr 7 do niniejszej Instrukcji.
Rys.2. Schemat postępowania w przypadku zidentyfikowania usterek na drogach
Załączniki do Instrukcji Kontroli Stanu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Załącznik Nr 8
WZÓR
Raport Kontroli Ogólnej, Szczegółowej oraz Specjalnej BRD Odcinka drogi krajowej nr ..... km od ......... do ......... kierunek ............................
WZÓR
Raport Kontroli Ogólnej, Szczegółowej oraz Specjalnej BRD Odcinka drogi krajowej nr ..... km od ......... do ......... kierunek ............................
Załącznik Nr 9
Zbiorcze zestawienie najczęściej występujących usterek
Zbiorcze zestawienie najczęściej występujących usterek
Cecha | Element | Usterki |
A. Grupa cech drogi | widoczność | - występowanie ograniczenia widoczności na skrzyżowaniach i węzłach: stałe (roślinność, reklamy, obiekty) i czasowe (pojazdy parkujące lub zatrzymujące się w pobliżu skrzyżowania), - występowanie ograniczenia widoczności na łukach poziomych i pionowych (w tym szczególnie w przypadku przejść dla pieszych, wjazdów i skrzyżowań), - brak widoczności umożliwiającej bezpieczne wyprzedzanie, - brak widoczności na zatrzymanie przed przeszkodą - brak widoczności w obrębie przejść dla pieszych i przystanków komunikacji publicznej, |
czytelność drogi | - brak rozpoznawalności funkcji, przebiegu i oznakowania drogi na odcinkach między skrzyżowaniami (parametry geometryczne, oznakowanie i otoczenie drogi nie wskazują na funkcję danego odcinka drogi - np. występowanie poboczy utwardzonych zamiast chodników na terenach zabudowanych), - brak elementów wskazujących na obecność skrzyżowań lub przejazdów kolejowych, | |
dostępność drogi | - występowanie zbyt dużej liczby punktów dostępu do drogi danej kategorii, - pojawianie się "dzikich wjazdów", | |
geometria skrzyżowań, wjazdów, węzłów | - nieprawidłowy typ węzła drogowego - nieprawidłowy typ skrzyżowania - nierozpoznawalny układ wlotów i pierwszeństwa na skrzyżowaniu, - nieprawidłowe promienie skrętów, - nieprawidłowa organizacja ruchu, - brak czytelności na skrzyżowaniu lub węźle | |
liczba i szerokość pasów ruchu, | - nieprawidłowa szerokość pasów ruchu, - nieprawidłowe szerokości wysp i pasów dzielących, - brak wydzielonych pasów dla rowerzystów i autobusów (w miejscach uzasadniających ich stosowanie), - brak dodatkowych pasów (wyprzedzania) na wzniesieniach, | |
drogi dwujezdniowe | - nieprawidłowe szerokości pasów dzielących - występowanie "przewiązek w pasach dzielących" - brak wydzielonych skrętów w lewo w rejonie skrzyżowań | |
chodniki i trasy dla rowerów wraz z przejściami i przejazdami | - nieprawidłowa lokalizacja przejścia lub przejazdu dla rowerów, - nieprawidłowe parametry geometryczne; czy są zgodne z obowiązującymi zasadami, - przeszkody zlokalizowane w chodniku lub ścieżce rowerowej, - braki wyposażenia i stanu technicznego chodnika (przejścia), - nieprawidłowe oznakowanie przejścia lub przejazdu, | |
pobocza | - nieprawidłowe usytuowanie względem poziomu jezdni, (uskoki pomiędzy jezdnią i poboczem) - nieprawidłowa szerokość, - przeszkody usytuowane w poboczu, - zły stan techniczny, | |
odwodnienie | - brak lub nieprawidłowe odwodnienie odcinków dróg i chodników, - zły stan techniczny elementów odwodnienia, - nieprawidłowa lokalizacja elementów odwodnienia, | |
skarpy i rowy | - nieprawidłowe pochylenie skarp, - rowy odwadniające w złym stanie uniemożliwiającym odprowadzanie wody, | |
nawierzchnia | - zły stan techniczny, - występowanie zanieczyszczeń, - występowanie nawierzchni o małym współczynniku tarcia, - nieprawidłowe wyprofilowanie nawierzchni w obrębie krzywych przejściowych i łuków poziomych, | |
oświetlenie | - brak oświetlenia lub oświetlenie niewystarczające w miejscach potencjalnie zagrożonych (głównie przejścia dla pieszych i rejon skrzyżowania), - reklamy i urządzenia obce mogące oślepiać uczestników ruchu, - braki w osłonach przeciwolśnieniowych | |
B. Grupa elementów otoczenia drogi | zieleń, a szczególnie drzewa | - zawężanie skrajni drogi zmuszając do zjazdu w przestrzeń przeciwnego pasa ruchu, - ograniczanie widoczności na skrzyżowaniach, zjazdach i przejściach dla pieszych, - zasłanianie znaków drogowych powodując nieczytelność i nierozpoznawalność warunków drogowych przez kierowców, - występowanie w poboczach dróg, stanowiąc przeszkodę dla pieszych lub pojazdów opuszczających jezdnię, - powodowanie szkód w infrastrukturze drogowej, |
lokalizacja obiektów (użyteczności publicznej, handlowych itp.) w pobliżu drogi | - zagrożenia dla brd w związku z nieprawidłową lokalizacją obiektu (np. brak widoczności, generowanie zbędnych przecięć potoków ruchu), - brak wystarczającej liczby miejsc postojowych, - nieprawidłowe oznakowanie otoczenia obiektu, - brak urządzeń ruchu pieszego i rowerowego w otoczeniu szkół oraz w przypadku dużego natężenia pieszych i rowerzystów, - nieprawidłowa organizacja ruchu w rejonach MOP-ów | |
parkingi | - nieprawidłowa lokalizacja miejsc parkingowych w otoczeniu dróg, - nieprawidłowe włączanie się do ruchu, - nieprawidłowe oznakowanie, - wadliwa informacja o lokalizacji parkingów i MOP-ów, | |
obiekty inżynierskie | - nieprawidłowe oznakowanie, - brak zachowanej skrajni drogowej, - brak zabezpieczenia obiektów, - stan techniczny zagrażający użytkownikom drogi, | |
Stacje i punkty poboru opłat | - nieprawidłowe oznakowanie, - brak widoczności na dojeździe | |
elementy uzbrojenia terenu | - ograniczenia widoczności, - zmniejszenie skrajni drogi, - zły stan elementów uzbrojenia w jezdni, - zły stan elementów w otoczeniu jezdni, | |
występowanie zwierząt gospodarskich lub leśnych | - brak oznakowania miejsc przekraczania drogi przez zwierzęta, - brak zabezpieczeń przed wtargnięciem zwierząt na drogę - wygrodzenia (jeśli są wymagane), | |
C. Grupa elementów oznakowania i urządzeń brd | oznakowanie pionowe | - niekompletne oznakowanie pionowe, - nadmierna liczba znaków drogowych na krótkim odcinku, - wzajemnie sprzeczne oznakowanie, - znaki zniszczone i nieczytelne, - znaki ograniczające widoczność, - niewłaściwa lokalizacja znaków, |
sygnalizacja świetlna | - niesprawność pełna lub częściowa sygnalizacji, - zła widoczność sygnałów, - nieprawidłowo zastosowane fazy i długości sygnalizacji, | |
oznakowanie poziome | - braki w oznakowaniu, - wzajemnie sprzeczne oznakowanie, - oznakowanie nieczytelne, - oznakowanie powodujące śliskość nawierzchni, | |
oznakowanie miejsc niebezpiecznych | - niedostateczne oznakowanie miejsc niebezpiecznych, - brak widoczności znaków z odpowiedniej odległości, | |
bariery ochronne | - brak barier w miejscach ich wymagających, - nieprawidłowe zakończenia barier, - nieprawidłowa lokalizacja, - uszkodzenia lub nielegalny demontaż, | |
informacja drogowskazowa | - braki lub nieczytelna, - brak informacji o ograniczeniach przejazdu, | |
parkowanie na jedni lub bezpośrednio przy niej | - nieprawidłowa organizacja miejsc postojowych, - brak przestrzegania obowiązujących ograniczeń w parkowaniu i zatrzymywaniu się pojazdów, | |
roboty na drogach | - nieprawidłowe lub niekompletne oznakowanie, - niezgodność z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu na czas budowy, - brak zabezpieczenia uczestników ruchu drogowego, - brak objazdów lub ich niewłaściwie oznakowanie, - nieprawidłowo funkcjonująca sygnalizacja świetlna | |
D. Grupa cech ruchu drogowego | limity i strefy ograniczeń prędkości | - dopuszczalna prędkość niedostosowana do pożądanej, - brak uzasadnienia wprowadzenia limitu prędkości, - limit prędkości stosowany zamiast docelowych rozwiązań (np. w przypadku zniszczonej nawierzchni), - brak stref ograniczonej prędkości w obszarach typowo mieszkalnych i handlowych, |
natężenie i prowadzenie ruchu pieszego i rowerowego | - brak zabezpieczenia przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, - brak tras rowerowych w miejscach dużego natężenia ruchu rowerowego - brak chodników - nieprawidłowa lokalizacja przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych | |
prowadzenie ruchu ciężkiego | - brak zachowania skrajni drogowej, - prowadzenie ruchu drogowego przez obszary typowo mieszkalne, | |
przewóz materiałów niebezpiecznych | - trasy przewozu zlokalizowane na terenach wrażliwych (obszary mieszkaniowe, obszary cenne ekologicznie), | |
transport zbiorowy | - brak zatok autobusowych, - nieprawidłowa lokalizacja przystanków, - brak udogodnień dla ruchu pojazdów transportu zbiorowego, | |
dojazd służb ratowniczych | - występowanie przeszkód na trasach przejazdu i dojazdu służb ratowniczych. |
Załącznik Nr 10
Zbiorcze zestawienie pytań pomocniczych
Zbiorcze zestawienie pytań pomocniczych
Grupa potencjalnych usterek | Nr | Pytania kontrolne |
Ogólne | ||
1. Funkcja i klasa drogi | 1 | Czy klasa drogi odpowiada funkcji drogi |
2 | Czy parametry geometryczne, oznakowanie i otoczenie drogi wskazują na funkcję danego odcinka drogi? | |
3 | Czy odległości pomiędzy skrzyżowaniami lub węzłami odpowiadają klasie drogi | |
2. Prędkości projektowa i miarodajna | 1 | Czy elementy drogi odpowiadają prędkości projektowej i miarodajnej |
Cechy drogi | ||
1. Widoczność | 1 | Czy występuje ograniczenie widoczności w rejonie skrzyżowań stałe (roślinność, obiekty, reklamy) |
2 | Czy występuje ograniczenie widoczności w rejonie skrzyżowań czasowe (parkujące lub zatrzymujące się pojazdy) | |
3 | Czy występuje ograniczenie widoczności na łukach poziomych (ze szczególnym uwzględnieniem skrzyżowań, wjazdów, przystanków i przejść dla pieszych/ przejazdów rowerowych) | |
4 | Czy występuje ograniczenie widoczności na łukach pionowych (ze szczególnym uwzględnieniem skrzyżowań, wjazdów, przystanków i przejść dla pieszych/ przejazdów rowerowych) | |
5 | Czy występuje brak widoczności umożliwiającej bezpieczne wyprzedzanie | |
6 | Czy występuje widoczności w obrębie przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i przystanków transportu zbiorowego (z punktu widzenia pieszych i rowerzystów) | |
2. Czytelność drogi | 1 | Czy występują elementy pozwalające dostatecznie wcześnie rozpoznać obecność skrzyżowań? |
2 | Czy występują elementy pozwalające dostatecznie wcześnie rozpoznać obecność przejazdów kolejowych? | |
3 | Czy występują elementy pozwalające rozpoznać zmianę charakteru przebiegu drogi (np. pojawienie się obszaru zabudowanego) | |
3. Dostępność do drogi | 1 | Czy występuje zbyt duża liczba punktów dostępu do drogi danej kategorii |
2 | Czy występują "dzikie wjazdy", | |
4. Geometria skrzyżowań i wjazdów | 1 | Czy typ skrzyżowania jest prawidłowy |
2 | Czy lokalizacja skrzyżowania jest prawidłowa | |
3 | Czy występuje nierozpoznawalny układ wlotów i pierwszeństwa na skrzyżowaniu | |
4 | Czy występują nieprawidłowe promienie skrętów | |
5 | Czy występuje nieprawidłowa organizacja ruchu | |
6 | Czy układ ciągów pieszych w rejonie skrzyżowania jest prowadzony prawidłowo | |
7 | Czy układ ciągów rowerowych w rejonie skrzyżowania jest prowadzony prawidłowo | |
5. Przekrój poprzeczny jezdni | 1 | Czy dobór rodzaju przekroju poprzecznego jest prawidłowy |
2 | Czy szerokość pasów ruchu jest prawidłowa | |
3 | Czy szerokość wysp i pasów dzielących jest prawidłowa | |
4 | Czy na łukach poziomych występują odpowiednie poszerzenia | |
5 | Czy dodatkowe pasy ruchu (2+1) są prawidłowej długości | |
6 | Czy dodatkowe pasy ruchu (2+1) są prawidłowo zlokalizowane | |
7 | Czy występuje brak dodatkowych pasów ruchu na dłuższych wzniesieniach | |
6. Chodniki i trasy dla rowerów wraz z przejściami i przejazdami | Czy występuje nieprawidłowa lokalizacja przejścia dla pieszych | |
1 | Czy występuje nieprawidłowa lokalizacja przejścia dla pieszych | |
2 | Czy w chodniku lub drodze rowerowej występują przeszkody | |
3 | Czy chodnik jest prawidłowo zlokalizowany względem jezdni i drogi rowerowej (jeżeli występuje) | |
4 | Czy droga rowerowa jest prawidłowo zlokalizowana względem jezdni lub chodnika (jeżeli występuje) | |
5 | Czy występują braki w oznakowaniu przejścia/przejazdu rowerowego | |
6 | Czy występuje separacja chodnika/drogi rowerowej od jezdni | |
7 | Czy występuje zabezpieczenie przejścia/przejazdu rowerowego | |
7. Pobocza | 1 | Czy występuje brak poboczy, tam gdzie ich lokalizacja jest uzasadniona |
2 | Czy występuje prawidłowa szerokość pobocza | |
3 | Czy występują przeszkody usytuowane w poboczu | |
4 | Czy stan techniczny pobocza jest prawidłowy Czy poziom usytuowania pobocza jest zgodny z poziomem jezdni | |
8. Odwodnienie | 1 | Czy występuje brak odwodnienia jezdni |
2 | Czy stan techniczny odwodnienia jest prawidłowy | |
3 | Czy po opadach deszczu występuje woda zalegająca na jezdni | |
4 | Czy występuje prawidłowa lokalizacja elementów odwodnienia | |
5 | Czy elementy odwodnienia nie stanowią zagrożenia dla pojazdów mogących wypaść z jezdni | |
9. Skarpy i rowy | 1 | Czy pochylenie skarp jest prawidłowe |
2 | Czy rowy odwadniające są w odpowiednim stanie technicznym | |
3 | Czy wysokie skarpy są zabezpieczone barierami ochronnymi | |
10. Nawierzchnia | 1 | Czy stan techniczny nawierzchni jest prawidłowy (koleiny, ubytki, spękania zagrażające bezpieczeństwu) |
2 | Czy występują zanieczyszczenia jezdni | |
3 | Czy nawierzchnia posiada odpowiednią szorstkość - szczególnie w rejonie skrzyżowań i łuków poziomych | |
4 | Czy występuje odpowiednie pochylenie poprzeczne w obrębie łuków poziomych | |
11. Oświetlenie | 1 | Czy występuje brak oświetlenia w miejscach potencjalnego zagrożenia - przejścia dla pieszych, skrzyżowania |
2 | Czy występuje niedostateczne oświetlenie w miejscach potencjalnego zagrożenia - przejścia dla pieszych, skrzyżowania | |
3 | Czy występują reklamy lub inne urządzenia mogące oślepiać uczestników ruchu | |
4 | Czy występują bariery przeciwolśnieniowe na drogach dwujezdniowych w miejscach newralgicznych (łuki, skrzyżowania) | |
Otoczenie drogi | ||
12. Zieleń | 1 | Czy występują niezabezpieczone drzewa w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni (<1,5 m) |
2 | Czy występują niezabezpieczone drzewa blisko jezdni (1,5-5 m) | |
3 | Czy zieleń powoduje ograniczenie widoczności na skrzyżowaniach, wjazdach, przejściach dla pieszych | |
4 | Czy występuje zasłanianie znaków drogowych przez zieleń | |
5 | Czy zieleń powoduje szkody w infrastrukturze drogowej | |
13. Lokalizacja obiektów generujących ruch | Czy występuje prawidłowa lokalizacja obiektu | |
1 | Czy występuje prawidłowa geometria podłączenia obiektu do drogi | |
2 | Czy występuje prawidłowa liczba miejsc parkingowych | |
3 | Czy występuje prawidłowa organizacja ruchu w rejonie obiektu | |
4 | Czy występują odpowiednie urządzenia dla ruchu rowerowego i pieszego | |
14. Parkingi | 1 | Czy występuje prawidłowa lokalizacja miejsc parkingowych lub MOP-ów w otoczeniu drogi |
2 | Czy włączanie z miejsc parkingowych i MOP-ów do drogi jest prawidłowe | |
3 | Czy oznakowanie miejsc parkingowych i MOP-ów jest odpowiednie | |
4 | Czy informacja o lokalizacji parkingów i MOP-ów jest prawidłowa | |
15. Obiekty inżynierskie | 1 | Czy występuje prawidłowe oznakowanie obiektów |
2 | Czy jest zachowana skrajnia drogowa | |
3 | Czy obiekty są prawidłowo zabezpieczone | |
4 | Czy obiekty są prawidłowo zlokalizowane | |
5 | Czy stan techniczny obiektów nie zagraża bezpieczeństwu | |
6 | Czy podana jest prawidłowa informacja o ograniczeniach w tonażu i rozmiarach | |
16. Elementy uzbrojenia terenu | 1 | Czy elementy uzbrojenia powodują ograniczenia widoczności |
2 | Czy elementy uzbrojenia terenu powodują zmniejszenie skrajni | |
3 | Czy stan techniczny urządzeń w jezdni nie stwarza zagrożenia | |
Oznakowanie i urządzenia brd | ||
17. Oznakowanie pionowe | 1 | Czy lokalizacja znaków jest prawidłowa |
2 | Czy oznakowanie pionowe jest kompletne | |
3 | Czy nie występuje nadmierna liczba znaków | |
4 | Czy nie występuje wzajemnie sprzeczne oznakowanie | |
5 | Czy występują znaki zniszczone lub nieczytelne | |
6 | Czy występują znaki ograniczające widoczność | |
18. Sygnalizacja świetlna | 1 | Czy sygnalizacja jest sprawna |
2 | Czy sygnały są dobrze widoczne | |
19. Oznakowanie poziome | 1 | Czy występują braki w oznakowaniu |
2 | Czy oznakowanie jest czytelne | |
3 | Czy oznakowanie nie powoduje śliskości nawierzchni | |
4 | Czy oznakowanie jest prawidłowe i odpowiada klasie drogi | |
20. Oznakowanie miejsc niebezpiecznych | 1 | Czy oznakowanie miejsc niebezpiecznych jest wystarczające (łuki poziome, miejsca o ograniczonej widoczności) |
2 | Czy oznakowanie miejsc niebezpiecznych jest widoczne z odpowiedniej odległości | |
21. Bariery ochronne | 1 | Czy nie ma braków barier w miejscach ich wymagających |
2 | Czy zakończenia barier są prawidłowe | |
3 | Czy lokalizacja barier jest prawidłowa | |
4 | Czy nie występują uszkodzenia lub nielegalny demontaż | |
5 | Czy rodzaj barier jest prawidłowy | |
6 | Czy na barierach występują elementy U1C | |
22. Informacja drogowskazowa | 1 | Czy informacja jest wystarczająca i czytelna |
2 | Czy nie ma nadmiaru znaków drogowskazowych | |
23. Parkowanie na jezdni | 1 | Czy występuje prawidłowa lokalizacja miejsc parkingowych |
2 | Czy organizacja ruchu w rejonie miejsc parkingowych jest prawidłowa | |
3 | Czy przestrzegane są obowiązujące ograniczenia w parkowaniu i zatrzymywaniu się pojazdów | |
24. Roboty drogowe | 1 | Czy występuje prawidłowe i kompletne oznakowanie |
2 | Czy występuje wystarczające zabezpieczenie uczestników ruchu drogowego | |
3 | Czy pracownicy są odpowiednio ubrani | |
Czy pracownicy posiadają odpowiednie urządzenia łączności | ||
4 | Czy są wprowadzone objazdy i ich właściwie oznakowanie | |
5 | Czy sygnalizacja świetlna wahadłowa działa prawidłowo i poprawnie dobrano długość poszczególnych faz | |
6 | Czy urządzenia zabezpieczające nadają sygnały świetlne | |
7 | Czy organizacja ruchu jest wykonana zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu na czas robót | |
Ruch drogowy | ||
25. Limity i strefy prędkości | 1 | Czy dopuszczalna prędkość jest zgodna z występującymi uwarunkowaniami |
2 | Czy jest uzasadnione wprowadzenie limitu prędkości | |
3 | Czy limit prędkości jest wprowadzony zamiast docelowego rozwiązania | |
4 | Czy występują strefy ograniczonej prędkości w obszarach typowo mieszkalnych lub handlowych | |
5 | Czy lokalizacja fotorejestratora jest prawidłowa | |
6 | Czy konieczna jest lokalizacja fotorejestratora ze względu na występujące zagrożenia | |
26. Ruch pieszy i rowerowy | 1 | Czy występują chodniki w miejscach gdzie ruch pieszy jest wzmożony |
2 | Czy występują drogi rowerowe w miejscach gdzie ruch rowerowy jest wzmożony | |
3 | Czy występują dojścia do przystanków autobusowych | |
27. Transport zbiorowy | 1 | Czy występują zatoki autobusowe |
2 | Czy lokalizacja przystanków jest prawidłowa | |
3 | Czy jest zapewniona prawidłowa obsługa pasażerów w rejonie przystanków | |