Ogłoszenie Programu "Sportowe Wakacje +" w ramach upowszechniania sportu w społeczeństwie poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu różnych grup społecznych i środowiskowych.
Dz.Urz.MSpor.2020.40
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 32
MINISTRA SPORTU 1
z dnia 15 czerwca 2020 r.
w sprawie ogłoszenia Programu "Sportowe Wakacje +" w ramach upowszechniania sportu w społeczeństwie poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu różnych grup społecznych i środowiskowych.
ZAŁĄCZNIK
grafika | Ministerstwo |
Sportu |
Spis treści
I. WSTĘP
II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU
III. ZADANIA OBJĘTE DOFINANSOWANIEM
IV. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA
V. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
VI. OPIS, TERMINY i WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
VII. WARUNKI UDZIELENIA DOFINANSOWANIA
VIII. TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
IX. WARUNKI SKŁADANIA OFERT
X. TERMINY OBOWIĄZUJĄCE W KONKURSIE
XI. KRYTERIA OCENY OFERT
XII ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY
I.
WSTĘP
WSTĘP
Niespodziewanie dla wszystkich, zupełnie nowym zjawiskiem w procesie utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka okazała się epidemia Covid-19, która nagle wymusiła zmianę naszych codziennych nawyków, w tym również przyzwyczajeń dających dotychczas możliwość swobodnego uprawiania sportu w dowolnym czasie i formie. Z dnia na dzień, pandemia stała się przyczyną odwołania wszelkich aktywności o charakterze sportowym - zajęć, zawodów, eventów i rozgrywek sportowych. Niespotykane dotąd okoliczności zamknęły wszystkich w domach bez możliwości zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu, stając na drodze również największym imprezom sportowym - igrzyskom olimpijskim i mistrzostwom świata.
Pandemia wpłynęła również negatywnie na funkcjonowanie całego sektora gospodarki zajmującego się działalnością sportową, zamrażając wszelką aktywność na niemal trzy miesiące. Z punktu widzenia działań systemowych, program "Sportowe Wakacje +", jest elementem wspomagającym uruchomienie działalności szeroko rozumianej branży sportowej. Na możliwość powrotu do działalności choćby w ograniczonym zakresie, oczekuje całe środowisko - sektor przedsiębiorców z atrakcjami sportowymi i turystycznymi oraz klienci, dla których program będzie okazją do odzyskania równowagi w zachowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego.
Liczne badania naukowe potwierdzają wpływ aktywności fizycznej na ograniczenie występowania tzw. chorób cywilizacyjnych: otyłości, cukrzycy, czy chorób układu krążenia. Ponadto aktywność fizyczna ma również znaczenie dla wzmacniania zdrowia psychicznego. Osoby uprawiające sport mają m.in. wyższe poczucie własnej wartości, mniej się stresują oraz mają lepsze relacje społeczne. Szczególnie istotną rolę aktywność fizyczna odgrywa również w kształtowaniu stylu życia oraz nawyków zdrowotnych młodych ludzi, wpływając na ich dobre samopoczucie oraz będąc inwestycją w przyszłe zdrowie 3 .
Przesłanki te nabierają znaczenia kluczowych zmiennych strategicznych dla polityk publicznych w tym zakresie w sytuacji, gdy poziom aktywności fizycznej znacznej części populacji w Polsce jest bardzo niski, a epidemia Covid-19 jeszcze zmniejszyła ten potencjał. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród dzieci i młodzieży, co w perspektywie długoletniej, może mieć wpływ na kondycję polskiego społeczeństwa i związany z tym poziom wydatków na profilaktykę i ochronę zdrowia oraz świadczeń finansowanych przez instytucje typu Narodowy Fundusz Zdrowia czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych, które będą odwrotnie proporcjonalne do nakładów przeznaczonych na upowszechnianie aktywności fizycznej wśród najmłodszych.
Stąd tak istotny staje się element uczestnictwa dzieci i młodzieży w obozach - aktywnym sportowym wypoczynku. Organizacja obozów sportowych, wdrażanie najmłodszych do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz systematycznej dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną, będzie okazją do odbudowy potencjału poziomu aktywności fizycznej, tak osłabionego w wyniku pandemii. Działania w tym zakresie powinny opierać się na horyzontalnej perspektywie oceny skutków jakie epidemia Covid-19 wywiera na szeroko rozumiany sektor sportu/aktywności fizycznej i wprost nawiązywać do związanego z tym utrzymania potencjału zdrowotnego mieszkańców Polski.
Z punktu widzenia utrzymania dobrego stanu zdrowia i odpowiedniego poziomu aktywności fizycznej najmłodszych, podjęto już decyzję o wzmocnieniu wsparcia małych i średnich klubów sportowych, realizowanego w ramach programu KLUB, wprowadzając możliwość wyboru nowego modelu finansowania, jakim jest przeznaczenie 100% dofinansowania na wsparcie pracy trenerów. Wprowadzenie w ramach programu "Sportowe Wakacje +", możliwości dofinansowania organizacji obozów sportowych dla dzieci i młodzieży, jest kolejnym elementem wsparcia szeroko rozumianego sektora sportowego oraz okazją do wzmocnienia - zakłóconego pandemią - procesu wychowania, edukacji oraz przekazywania nowym pokoleniom doświadczeń i pamięci historycznej.
Dlatego tak ważne są działania integrujące polityki publiczne wokół działań cennych dla tkanki społecznej, w których sport jest również istotnym elementem pozwalającym na utrzymanie tożsamości narodowej, a wszelkie działania łączące go z pamięcią historyczną są kolejnym ogniwem w "łańcuchu kształtowania nawyku aktywności fizycznej" i dobrych praktyk w tym zakresie.
Inicjatywa opracowania i wdrożenia programu "Sportowe Wakacje +" jest wynikiem analizy stanu potrzeb i oczekiwań oraz oceny aktualnej sytuacji w sferze utrzymania dobrego stanu zdrowia i poziomu aktywności fizycznej mieszkańców Polski, w szczególności w związku z epidemią Covid-19, w kontekście promowania aktywnego wypoczynku w kraju oraz umacniania tożsamości narodowej i wiedzy historycznej poprzez zapewnienie możliwości uczestniczenia w szeroko rozumianej kulturze fizycznej, przy jednoczesnym poznawaniu walorów turystycznych Polski oraz upamiętnieniu postaci i wydarzeń, które miały istotne znaczenie w historii Polski.
Przekazywanie wiedzy o bohaterach, którzy oddali to, co najcenniejsze dla Ojczyzny jest jednym z podstawowych elementów kształtowania współczesnego patriotyzmu. Pamięć o tych, którzy mieli odwagę by pokazać swoją niezłomność nie tylko na stadionach, ale także w życiu jak Maria Kwaśniewska w Berlinie w 1936 r. (podczas uroczystości wręczenia medali oszczepniczkom jako jedyna nie podniosła ręki w faszystowskim pozdrowieniu), Halina Konopacka, Stanisław Marusarz, Janusz Kusociński, czy Józef Noji i wielu innych, powinna być utrwalana w kolejnych pokoleniach, by wskazywać, że wolność i niepodległość to najważniejsze wartości, które można kształtować, chronić i pielęgnować także poprzez sport.
W Polsce rokrocznie odbywa się wiele imprez sportowych o rożnym charakterze i zakresie, tj. lokalnym, ogólnopolskim, masowym i kameralnym, związanych poprzez osoby patronów i określone wydarzenia dziejowe z pamięcią historyczną i upamiętnieniem ważnych osób i rocznic istotnych dla Polski. Ich wachlarz jest różnorodny, są to imprezy biegowe ale także inne wydarzenia: pikniki, festyny sportowe, dni sportu. Wiele organizacji sportowych - klubów oraz innych stowarzyszeń i fundacji, nosi imiona Polaków sportowców. Realizują one w ramach swej działalności statutowej zadania w zakresie upowszechniania sportu i kultury fizycznej, opierając się na autorytetach swoich patronów, upamiętniając postaci ważne historycznie, będące wzorcami do naśladowania dla młodzieży, kultywują pamięć o nich.
Sport w tym wymiarze pełni rolę swoistego pomostu dla przekazywania wiedzy historycznej. Powszechnie organizowane są np. turnieje imienia postaci lub wydarzeń historycznych, memoriały upamiętniające znanych sportowców, biegi Niepodległości czy też c oraz bardziej popularna w ostatnich latach Mila Niepodległości - bieg na symbolicznym dystansie 1918 metrów.
Strategiczne działania podejmowane w obszarze sportu dla wszystkich powinny wspierać cenne inicjatywy i działania, które podtrzymują pamięć o niezłomnych Polakach, polskich patriotach, ważnych wydarzeniach historycznych, w tym w szczególności wszelkie inicjatywy podtrzymujące pamięć o sportowcach. Dzięki temu, młodzi ludzie poznają historię, ale też uzyskują szansę odnalezienia śladów takich osób w swoich lokalnych, małych ojczyznach. Wspólnym obowiązkiem jest sprawić by ta pamięć nie zanikła, ale była powodem do dumy, że sport i reprezentanci kraju są istotnym elementem pozwalającym na budowanie i pielęgnowanie tożsamości narodowej.
Główna idea programu to możliwość wspierania w kontekście historycznym działań, których celem jest pokazanie roli sportu jako środka pozytywnie wpływającego na utrzymanie zdrowia, sprzyjającego budowaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i aktywizacji społecznej oraz zapobiegającemu patologiom społecznym. Zadaniem programu jest podniesienie poziomu aktywności fizycznej w rodzinie, środowisku pracy, w miejscu zamieszkania, w środowisku społecznym oraz zaktywizowanie przedstawicieli wszystkich środowisk do systematycznego uprawiania sportu, w oparciu o budowę i utrwalanie pamięci historycznej.
Działania te powinny łączyć przekazywanie nowym pokoleniom doświadczeń i pamięci historycznej z wypracowaniem w społeczeństwie nawyku podejmowania aktywności fizycznej odpowiednio często i intensywnie na każdym etapie życia, aby wpływać korzystnie na funkcjonowanie organizmu, podnosić poziom sprawności fizycznej i w efekcie dłużej pozostawać w dobrym stanie zdrowia, a tym samym zwiększyć poziom zadowolenia z życia i obniżyć koszty społeczne związane z niwelowaniem skutków hipokinezji i siedzącego trybu życia.
Model spędzania czasu wolnego przez najmłodszych, odpowiedni profil żywienia oraz kształtowanie fundamentów wiedzy historycznej i postaw patriotycznych jest bezpośrednio związany z wzorcem tych postępowań występujących w domu. Rodzina odgrywa kluczową rolę w procesie kształtowania wiedzy, nawyków oraz postaw młodych ludzi. Wspólna aktywność, szczególnie sportowa, w której każdy odpowiedzialny jest za pozostałych wzmacnia więzi między dziećmi a rodzicami. Mając przykład aktywnych rodziców, dziecko czerpie dobre wzorce, kształtuje charakter oraz lepiej rozwija się fizycznie, intelektualnie i społecznie, natomiast komponent historyczny zwiększa jego horyzonty. Profilaktyka w postaci aktywnego trybu życia znacznie ogranicza ryzyko wystąpienia wielu problemów zdrowotnych.
W sposób naturalny, wspólna aktywność fizyczna oraz przekazywanie wiedzy historycznej jest również istotnym czynnikiem kształtowania więzi międzypokoleniowych oraz wpływu na kondycję i tryb życia seniorów, przeciwdziałając negatywnym efektom procesów starzenia. Promowanie zdrowego stylu życia oraz oferta wspólnej aktywności fizycznej powinny wspierać seniorów w dążeniu do wydłużenia okresu utrzymywania dobrego stanu zdrowia, ogólnej sprawności i samodzielności w wykonywaniu podstawowych czynności życiowych. Przy tym, jako żywi świadkowie historii, kształtują pamięć kulturową kolejnych pokoleń patriotów. Aktywność fizyczna jest najbardziej skutecznym - spośród znanych dotychczas - sposobem opóźniania procesów starzenia się i czynnikiem zachowania zdrowia oraz - co w przypadku osób w podeszłym wieku wydaje się najważniejsze - mobilności i wydłużenia okresu aktywności funkcjonalnej w życiu codziennym. 4
W dążeniu do zwiększenia zainteresowania społecznego podejmowaniem aktywności fizycznej istnieje konieczność prowadzenia działań promocyjnych z wykorzystaniem narzędzi i kanałów komunikacji dostosowanych do odpowiednich grup odbiorców oraz specyfiki realizacji projektów historycznych.
Dane GUS 5 potwierdzają, że ponad połowa Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej w czasie wolnym, a aktywność fizyczną najczęściej podejmują okazjonalnie lub podczas wypoczynku sobotnio-niedzielnego, rzadko uczestniczą w systematycznej aktywności. Prowadzone działania promocyjne powinny uwzględniać i wykorzystywać badania na temat aktywności fizycznej Polaków opierając je na postaci lub wydarzeniu historycznym, które patronują zadaniu.
Program ma na celu łączenie wartości wynikających z upowszechniania aktywności fizycznej i wiedzy historycznej. Jego powszechny charakter obejmuje również zamazywanie białych plam na sportowej mapie Polski. Obszary położone poza ośrodkami miejskimi czy większymi skupiskami ludności posiadają pewne ograniczenia zarówno w dostępie do infrastruktury sportowej jak i ograniczenia w dostępności do źródeł historycznych, przez co automatycznie uboższa staje się potencjalna oferta skierowana do mieszkańców terenów wiejskich. Sport stanowi również istotny element aktywizacji społeczności lokalnych obszarów wiejskich. Imprezy sportowe i festyny rekreacyjne, przygotowywane nierzadko przy aktywnym udziale mieszkańców, są okazją do spotkań całych społeczności przy okazji lokalnych rocznic wydarzeń historycznych.
Główną ideą programu "Sportowe Wakacje +" jest stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego - aktywnego i zdrowego społeczeństwa, poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia, jako istotnych elementów pozwalających na utrzymanie tożsamości narodowej.
Główne kierunki oddziaływania to wspieranie przedsięwzięć ukierunkowanych na:
W ramach programu priorytetowo traktowane będą działania na rzecz wsparcia lokalnych społeczności poprzez:
II.
PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU
PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU
III.
ZADANIA OBJĘTE DOFINANSOWANIEM
ZADANIA OBJĘTE DOFINANSOWANIEM
IV.
WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA
WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA
V.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
Na realizację zadań z zakresu Programu w ustawie budżetowej na 2020 rok zaplanowano kwotę w łącznej wysokości: 10 000 000 zł. Ostateczna wysokość dostępnych środków finansowych może się zmienić, w przypadku dokonania zmian w planie rzeczowo-finansowym Ministerstwa Sportu na rok 2020.
VI.
OPIS, TERMINY i WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
OPIS, TERMINY i WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
Głównym celem organizacji zajęć jest aktywizacja sportowa uczestników, włączenie jak największej grupy ludności do regularnej aktywności, tak aby wypracować w społeczeństwie nawyk podejmowania aktywności fizycznej odpowiednio często i intensywnie na każdym etapie życia.
Zadanie zakłada systematyczny i powszechny udział uczestników w zajęciach sportowych. Zgłaszane oferty powinny zmierzać do utrwalania postaw społecznych i kształtowania nawyku aktywnego trybu życia poprzez wskazanie korzyści z aktywności ruchowej. Powinny przyczyniać się do zmiany postaw odbiorców wobec potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, zwiększenia pozycji aktywności fizycznej w hierarchii wartości Polaków oraz przełożenia tych wartości na realną aktywność.
Główne cele zadania:
Główne warunki realizacji:
Współzawodnictwo sportowe ma istotne znaczenie dla upowszechniania prozdrowotnej aktywności fizycznej. Udział w rywalizacji sportowej uczy systematyczności, cierpliwości i wytrwałości, kształtując samodyscyplinę, jak również wpływa korzystnie na zdrowie. Dlatego też uczestnictwo w zorganizowanej aktywności fizycznej oraz udział w rywalizacji sportowej umożliwia kształtowanie pozytywnych nawyków, jest również działaniem profilaktycznym przeciw niebezpieczeństwom i patologiom. Przy tym, jest doskonałym sposobem integracji i kształtowania pozytywnych relacji sportowych w rodzinie, gdzie kształtują się wzorce pozstępowań w tym zakresie.
Główne cele zadania:
Główne warunki realizacji:
Zadanie polega na wspieraniu różnorodnych form aktywizacji sportowej społeczeństwa których celem jest upowszechnianie sportu i kultury fizycznej oraz zdrowego i aktywnego stylu życia - pokazanie roli sportu jako środka pozytywnie wpływającego na utrzymanie zdrowia, sprzyjającego budowaniu postaw obywatelskich i aktywizacji społecznej.
Wspierane zadania powinny służyć realizacji zadań publicznych, które upowszechniają rodzinny, aktywny model spędzania wolnego czasu, promują sport, jako środek pozytywnie wpływający na utrzymanie zdrowia oraz zapobiegający patologiom społecznym. Zakres realizowanych zadań powinien uwzględniać różnorodność zainteresowań i aktywności odbiorców oferty oraz potrzebę kreowania nawyku aktywności fizycznej na każdym etapie życia, przyczyniając się w efekcie do zwiększenia aktywności fizycznej społeczeństwa. Zgłaszane oferty powinny mieć również charakter prozdrowotny i służyć podniesieniu świadomości dotyczącej związku między aktywnym trybem życia a zachowaniem dobrego zdrowia i sprawności fizycznej.
Działania te mogą być realizowane poprzez dofinansowanie imprez sportowych, konkursów, konferencji i publikacji specjalistycznych, eventów okolicznościowych oraz innych wydarzeń o charakterze sportowym, a zróżnicowanie projektów powinno wynikać ze specyficznych potrzeb adresatów programu, tj. rodzin, dzieci i młodzieży, dorosłych oraz osób starszych.
Główne cele zadania:
Główne warunki realizacji:
Zadanie polega na wspieraniu organizacji obozów sportowych, które służyć mają upowszechnianiu i rozwojowi sportu w różnych środowiskach i grupach społecznych. Głównym założeniem realizacji tych działań będzie prowadzenie zajęć o charakterze ogólnorozwojowym w celu poprawy sprawności fizycznej, zapoznawania ze specyfiką danego sportu, ale również kształtowanie nawyków zdrowego, sportowego stylu życia, wdrażanie do systematycznej aktywności fizycznej, zachęcanie do uprawiania sportu w formach zorganizowanych, m.in. nabór do sekcji klubowych. Dofinansowaniem mogą zostać objęte obozy sportowe realizowane na terenie całego kraju.
Spodziewanymi efektami tych działań będzie zwiększenie liczby dzieci i młodzieży aktywnie i systematycznie uprawiających sport. Wpłynie to również na poprawę efektywności i jakości działań klubów realizujących zadania z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży. W szerszej perspektywie takie działanie powinno przynieść korzyści w postaci większej liczby uzdolnionej sportowo młodzieży, poprawy wyników w sportowej rywalizacji na arenach międzynarodowych i wreszcie, lepszej sprawności fizycznej polskiego "dorosłego" społeczeństwa.
Główne cele zadania:
Główne warunki realizacji:
VII.
WARUNKI UDZIELENIA DOFINANSOWANIA
WARUNKI UDZIELENIA DOFINANSOWANIA
W przypadku realizacji obozów sportowych na poziomie ogólnopolskim - przez operatora krajowego, wymagane jest aby Wnioskodawca przewidywał w ramach realizacji planowanego zadania udział środków własnych w wysokości 50% kosztów stawki poziomu dofinansowania na jednego uczestnika zadania, tj. 500 zł oraz zorganizował co najmniej 150 obozów.
Innymi źródłami mogą być np. środki jednostek samorządu terytorialnego (w formie pieniężnej bądź udostępnianej infrastruktury - na podstawie stosownej umowy z określeniem kwoty usługi), Unii Europejskiej, sponsorów lub inne (w tym w postaci pracy wolontariuszy - na podstawie stosownego porozumienia z wyceną świadczenia). Udziału własnego nie można finansować ze środków przekazanych przez Ministerstwo Sportu w ramach realizacji innych programów. Środki pochodzące z innych źródeł nie mogą być przeznaczone wyłącznie na koszty pośrednie zadania.
VIII.
TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
IX.
WARUNKI SKŁADANIA OFERT
WARUNKI SKŁADANIA OFERT
X.
TERMINY OBOWIĄZUJĄCE W KONKURSIE
TERMINY OBOWIĄZUJĄCE W KONKURSIE
Oferty o dofinansowanie złożone po terminie określonym w ogłoszeniu konkursowym nie będą rozpatrywane.
W przypadku, gdy w wyniku rozstrzygnięcia konkursowego nie zostaną rozdysponowane wszystkie środki lub zwiększeniu ulegnie wysokość środków finansowych na realizację Programu w wyniku dokonania zmian w planie rzeczowo-finansowym MSportu na 2020 rok w części 25-Kultura Fizyczna, Minister Sportu ogłasza kolejny konkurs w ramach niniejszego Programu, z zachowaniem trybu art. 13 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
XI.
KRYTERIA OCENY OFERT
KRYTERIA OCENY OFERT
Znaczenie projektu dla realizacji zadań państwowych w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu dla wszystkich, w szczególności historyczny aspekt działań | /40 |
Zasięg działania wnioskodawcy oraz zasoby kadrowe i rzeczowe, wskazujące na możliwość realizacji zadania | /20 |
Udział w realizacja zadania środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego, środków z funduszy z UE oraz środków własnych lub pochodzących z innych źródeł | /10 |
Inicjowanie systematycznej aktywności fizycznej u osób nieaktywnych sportowo, społecznie i zawodowo | /10 |
Oszczędność i racjonalność kalkulacji kosztów | /10 |
Zakres wykorzystania w realizacji projektu wolontariuszy | /5 |
Innowacyjność, atrakcyjność oraz możliwość adaptowania i rozszerzania projektu w innych środowiskach | /5 |
OCENA PUNKTOWA PROJEKTU | /100 |
XII.
ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY
ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY
Wypełnione formularze należy przesłać drogą elektroniczną w systemie AMODIT. Po wypełnieniu elektronicznych formularzy, należy je wydrukować, podpisać i przekazać w formie papierowej do MSportu.