Planowanie i realizacja budżetu Głównego Urzędu Miar.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2023.16

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 lipca 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 21 lipca 2023 r.
w sprawie planowania i realizacji budżetu Głównego Urzędu Miar

Na podstawie art. 53 ust. 1, art. 114 ust. 4 i art. 138 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm. 1 ) w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej (Dz. U. poz. 745 i 1475) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Zarządzenie określa tryb opracowywania materiałów, planowania i realizacji budżetu Głównego Urzędu Miar w zakresie dochodów i wydatków.
2. 
Użyte w zarządzeniu skróty oznaczają:
1)
GUM - Główny Urząd Miar;
2)
OUM - okręgowe urzędy miar;
3)
OUP - okręgowe urzędy probiercze;
4)
KO - komórka organizacyjna GUM;
5)
KKZ - karta kontroli/korekty zaangażowania;
6)
EZD - system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją;
7)
system TREZOR - Informatyczny System Obsługi Budżetu Państwa.

Rozdział  2

Tryb planowania i realizacji budżetu GUM

§  2. 
Za przygotowanie i przekazanie do KO właściwej do spraw planowania i budżetu materiałów do aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, poszczególnych etapów prac nad projektem budżetu oraz projektu ustawy budżetowej, a także wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym GUM w zakresie:
1)
zatrudnienia i wynagrodzeń, odpowiada KO właściwa do spraw kadrowych;
2)
podnoszenia kwalifikacji pracowników, odpowiada KO właściwa do spraw szkoleń;
3)
wydatków programowych, odpowiada KO właściwa do spraw programów operacyjnych, realizowanych z udziałem europejskich funduszy strukturalnych, z wyłączeniem projektów, o których mowa w pkt 4;
4)
wydatków z Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii (EMPIR) lub z Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie metrologii (EPM), odpowiada KO właściwa do spraw koordynowania projektów z tych programów;
5)
dochodów, wydatków inwestycyjnych i operacyjnych, odpowiadają kierownicy KO, przy czym:
a)
zapotrzebowanie na wydatki związane z budową, rozwojem i utrzymywaniem systemów teleinformatycznych dla GUM przekazywane jest przez KO właściwą do spraw informatyki,
b)
zapotrzebowanie na zakupy w zakresie wyposażenia GUM oraz remontów przekazywane jest przez KO właściwą do spraw administracyjnych,
c)
zapotrzebowanie na wydatki Zakładów GUM przekazywane jest przez KO właściwą do spraw koordynacji zadań Zakładów,
d)
zapotrzebowanie na wydatki dotyczące utrzymania administracyjnego Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach przekazywane jest przez KO właściwą do spraw administrowania Świętokrzyskim Kampusem Laboratoryjnym Głównego Urzędu Miar,
e)
zapotrzebowanie na wydatki dotyczące utrzymania technicznego Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach przekazywane jest przez KO właściwą do spraw utrzymania technicznego Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnym Głównego Urzędu Miar;
6)
wydatków inwestycyjnych OUM i OUP, odpowiada KO właściwa do spraw koordynacji zadań terenowej administracji miar i terenowej administracji probierczej;
7)
dochodów i wydatków operacyjnych OUM i OUP, odpowiadają Dyrektorzy OUM i OUP.
§  3. 
Za przygotowanie i przekazanie do ministra właściwego do spraw budżetu lub ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego materiałów w zakresie aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, poszczególnych etapów prac nad projektem budżetu oraz projektu ustawy budżetowej odpowiada KO właściwa do spraw planowania i budżetu.
§  4. 
Do dnia 1 grudnia każdego roku GUM, OUM i OUP sporządzają projekty planów finansowych na następny rok budżetowy, zgodny z projektem ustawy budżetowej na rok następny.
§  5. 
Dyrektorzy OUM i OUP sporządzają projekty planów finansowych na podstawie opracowanej przez KO właściwą do spraw planowania i budżetu informacji o przyznanych wstępnych limitach.
§  6. 
KO właściwa do spraw planowania i budżetu informuje kierowników KO o przyznanych wstępnych limitach.
§  7. 
Po ogłoszeniu ustawy budżetowej, KO właściwa do spraw planowania i budżetu sporządza plan finansowy GUM w układzie tradycyjnym i zadaniowym.
§  8. 
Plan finansowy GUM w ramach wynagrodzeń wraz z częścią opisową w zakresie liczby etatów i zatrudnienia w projektach, sporządza KO właściwa do spraw kadrowych i przekazuje do KO właściwej do spraw planowania i budżetu wraz z zatwierdzonym planem zatrudnienia.
§  9. 
Dyrektorzy OUM i OUP, na podstawie opracowanej przez KO właściwą do spraw planowania i budżetu informacji o przyznanych limitach, sporządzają plany finansowe.
§  10. 
Po zatwierdzeniu planu finansowego, KO właściwa do spraw planowania i budżetu, informuje kierowników KO o przyznanych limitach wraz z zakresem rzeczowym inwestycji.
§  11. 
1. 
Zmiany w planie finansowym GUM, w tym w budżecie zadaniowym, mogą być dokonywane w drodze decyzji, przez Prezesa GUM lub osobę przez niego upoważnioną, z wyłączeniem przeniesień, na których dokonanie zgodnie z art. 171 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wymagana jest zgoda odpowiedniego ministra. Przeniesienia wydatków nie mogą zwiększać planowanych wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy.
2. 
Projekt decyzji, o której mowa w ust. 1, przygotowuje KO właściwa do spraw planowania i budżetu na podstawie wniosku KO o dokonanie zmian w planie finansowym GUM, a w przypadku OUM i OUP na podstawie wniosku złożonego w systemie TREZOR. Wzór wniosku o dokonanie zmian w planie finansowym GUM określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. 
KO, zgodnie z właściwością wskazaną w § 2, zakłada w EZD koszulkę i przekazuje podpisany wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym GUM do KO właściwej do spraw planowania i budżetu.
4. 
KO właściwa do spraw planowania i budżetu zakłada sprawę w EZD i proceduje projekt decyzji, o której mowa w ust. 1.
§  12. 
KO właściwa do spraw planowania i budżetu w terminach wskazanych przez ministra właściwego do spraw budżetu przygotowuje w porozumieniu z właściwymi KO, OUM, OUP:
1)
roczny harmonogram realizacji budżetu państwa;
2)
harmonogram wydatkowania środków w ujęciu dekadowym, miesięcznym i kwartalnym.
§  13. 
Kierownicy KO, w zakresie swojej właściwości, sprawują na bieżąco merytoryczną kontrolę realizacji zadań, dochodów i wydatków oraz dokonują oceny celowości, efektywności i terminowości ponoszonych wydatków.
§  14. 
W przypadku konieczności zaangażowania środków albo dokonania korekty zaangażowania środków w ramach zadań, KO, zgodnie z właściwością wskazaną w § 2, za pośrednictwem EZD przekazują do KO właściwej do spraw planowania i budżetu odpowiednio wypełnioną i zaakceptowaną KKZ. Wzór KKZ określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

Rozdział  3

Przepisy końcowe

§  15. 
Szczegółowy sposób planowania, realizacji budżetu i sprawozdawczości w zakresie dochodów i wydatków określa "Instrukcja postępowania w sprawie zasad planowania, realizacji budżetu i sprawozdawczości w zakresie dochodów i wydatków Głównego Urzędu Miar".
§  16. 
Traci moc zarządzenie nr 7 Prezesa Głównego Urzędu Miar z 31 marca 2021 r. w sprawie planowania i realizacji budżetu Głównego Urzędu Miar.
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym Głównego Urzędu Miar

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Karta kontroli/korekty*) zaangażowania...**) nr

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1725, 1747, 1768, 1964, 2414 oraz z 2023 r. poz. 412, 497, 658, 803 i 1059.