Przyjęcie Programu współpracy Ministra Edukacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2024-2026.
Dz.Urz.MEd.2024.29
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 26 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Ministra Edukacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2024-2026
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA EDUKACJI Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2024-2026
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA EDUKACJI Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2024-2026
Wstęp i podstawa prawna
Minister Edukacji, jako minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, zwany dalej "Ministrem", na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), zwanej dalej "ustawą", jest obowiązany do przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, zwanymi dalej "organizacjami pozarządowymi".
Minister Edukacji, jako minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, zwany dalej "Ministrem", na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), zwanej dalej "ustawą", jest obowiązany do przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, zwanymi dalej "organizacjami pozarządowymi".
Minister dostrzega w organizacjach pozarządowych ważnego partnera społecznego wspierającego edukacyjną, wychowawczą i profilaktyczną działalność szkół i placówek systemu oświaty, uznając jednocześnie, że większość założeń dotychczasowego Programu współpracy Ministra Edukacji i Nauki, w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie, z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2021 - 2023, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie Programu współpracy Ministra Edukacji i Nauki, w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie, z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2021-2023 (Dz. Urz. MEiN poz. 11), powinna być kontynuowana w latach 2024 - 2026.
Cel główny i cele szczegółowe Programu w latach 2024-2026
Cel główny i cele szczegółowe Programu w latach 2024-2026
Celami szczegółowymi Programu są:
1) wzmocnienie partnerskiej współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi w drodze dialogu społecznego;
2) poprawa koordynacji działań, w tym w zakresie efektywnego wydatkowania dotacji przekazywanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych;
3) zwiększenie wpływu sektora pozarządowego na kreowanie polityki oświatowej państwa przez aktywny udział w procesie konsultacji publicznych;
4) wspieranie rozwoju potencjału sektora pozarządowego, w tym w zakresie współpracy z jednostkami systemu oświaty oraz działań podejmowanych na ich rzecz.
Zasady współpracy
Zasady współpracy
1) zasady pomocniczości - która polega na udzielaniu pomocy, ale nie na zastępowaniu określonych podmiotów w wykonywaniu ich zadań; pomoc ma polegać na wspieraniu działań tylko tam, gdzie jest to niezbędne; stosowanie tej zasady pozwala na wzrost partycypacji społecznej w procesie decydowania i współzarządzania;
2) zasady suwerenności - która odnosi się do respektowania niezależności i odrębności podmiotów współdziałających na rzecz identyfikowania i rozwiązywania określonych problemów; takie podejście pomaga w dostosowaniu działań do miejscowych potrzeb i priorytetów;
3) zasady partnerstwa - która dotyczy dobrej współpracy między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi na wszystkich etapach realizacji projektu w celu wspólnego działania na rzecz osiągnięcia założonych rezultatów;
4) zasady efektywności - która polega na osiąganiu założonych celów w sposób gwarantujący racjonalne, czyli celowe i oszczędne dysponowanie powierzonymi zasobami;
5) zasady uczciwej konkurencji - która stanowi, że zlecający wykonanie danego zadania jest obowiązany, bez uszczerbku dla zdefiniowanych przez siebie potrzeb, zapewnić dostęp do ubiegania się o wykonanie tego zadania wszystkim podmiotom, które są zdolne poprawnie je zrealizować;
6) zasady jawności - która stanowi, że działania organu administracji publicznej są jawne, a wszelkie możliwości współpracy z organizacjami pozarządowymi są powszechnie znane, dostępne, jasne i zrozumiałe pod względem procedur, kryteriów podejmowania decyzji, celów, wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych, kontroli i oceny realizacji zadań.
Zakres przedmiotowy
Zakres przedmiotowy
1) kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci i młodzieży, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji innych organów administracji publicznej;
2) organizacji dziecięcych i młodzieżowych, w tym systemu dofinansowania zadań państwa realizowanych przez te organizacje;
3) udzielania pomocy materialnej dzieciom i młodzieży;
4) międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży.
Podmiotami współpracującymi z organizacjami pozarządowymi w ramach Programu są również jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
Formy współpracy
Formy współpracy
Współpraca finansowa będzie realizowana w formie powierzania wykonania zadań publicznych wraz z udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierania wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
Współpraca niefinansowa będzie realizowana w formie:
1) obejmowania przez Ministra patronatem honorowym przedsięwzięć prowadzonych przez organizacje pozarządowe lub udziału Ministra w komitecie honorowym takich przedsięwzięć;
2) zapraszania przedstawicieli organizacji pozarządowych do współpracy w powoływanych przez Ministra zespołach eksperckich i zespołach roboczych o charakterze doradczym i opiniującym;
3) konsultowania projektów aktów normatywnych z organizacjami pozarządowymi.
Okres realizacji Programu
Okres realizacji Programu
Zadania realizowane w ramach Programu
Zadania realizowane w ramach Programu
1) wzmocnienie procesu konsultacji publicznych;
2) prowadzenie i aktualizacja bazy kontaktów partnerów społecznych Ministra;
3) publikowanie na stronie podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej planu zlecania zadań publicznych;
4) umożliwienie składania ofert na realizację zadania publicznego za pomocą formularza on-line udostępnianego przez Ministra;
5) podawanie do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej wyników otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
6) udzielanie organizacjom pozarządowym wsparcia merytorycznego w realizacji zadań publicznych;
7) aktualizowanie i upowszechnianie zasad obejmowania przez Ministra patronatem honorowym lub udziału Ministra w komitecie honorowym;
8) zapraszanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do pracy w powoływanych przez Ministra zespołach eksperckich i zespołach roboczych o charakterze doradczym i opiniującym;
9) upowszechnianie przepisów ustawy oraz:
a) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.),
b) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.),
c) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, z późn. zm.)
- w zakresie dotyczącym współpracy przedszkoli, szkół i placówek z organizacjami pozarządowymi oraz funkcjonowania wolontariatu szkolnego;
10) upowszechnianie idei wolontariatu szkolnego.
Sposób realizacji Programu
Sposób realizacji Programu
1) spotkania eksperckie powoływanych przez Ministra zespołów eksperckich i zespołów roboczych o charakterze opiniującym i doradczym z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych do realizacji określonych zadań;
2) ogłaszanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
3) prowadzenie aktywnej polityki informacyjnej, w tym informacyjno-promocyjnej;
4) stosowanie jednolitych zasad obejmowania przez Ministra patronatem honorowym lub udziału Ministra w komitecie honorowym dostępnych na stronie internetowej urzędu obsługującego Ministra;
5) wzmacnianie kompetencji pracowników urzędu obsługującego Ministra w zakresie konsultacji publicznych;
6) wykorzystywanie elektronicznych narzędzi do przeprowadzania sprawnych konsultacji publicznych;
7) publikację Programu na stronie podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań w ramach Programu:
Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań w ramach Programu:
Sposób oceny realizacji Programu
Sposób oceny realizacji Programu
Ocenę realizacji Programu będzie zawierać sprawozdanie z realizacji Programu za rok poprzedni, przygotowane zgodnie z art. 5b ust. 3 ustawy.
Komórka organizacyjna urzędu obsługującego Ministra koordynująca realizację Programu, na podstawie informacji zebranych w urzędzie obsługującym Ministra, opublikuje, do dnia 30 kwietnia roku następującego po danym roku realizacji Programu, roczne sprawozdanie z realizacji Programu za rok poprzedni, z wyłączeniem sprawozdania z realizacji Programu za 2026 r.
Minister, w terminie do dnia 30 kwietnia 2027 r., ogłosi na stronie podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie końcowe z realizacji Programu w latach 2024-2026 obejmujące wszystkie lata realizacji Programu.