Warunki upoważniania personelu technicznego poświadczającego obsługę podzespołów.
Dz.Urz.ULC.2024.3
Akt obowiązującyWYTYCZNE NR 3/2024
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 stycznia 2024 r.
w sprawie warunków upoważniania personelu technicznego poświadczającego obsługę podzespołów
- certyfikat potwierdzający zdanie egzaminu wydany przez ośrodek Part - 147 AMTO dla modułu 9 i 10, lub
- jeżeli można przedstawić tylko oświadczenie wydane przez Part - 147 AMTO, stwierdzające, że osoba uczestniczyła w szkoleniu z odnośnych modułów 9 lub 10, zgodnie z odpowiadającym im programem Part - 66, to wówczas organizacja obsługowa powinna być w stanie wykazać, że szkolenie zostało przeprowadzone zgodnie ze szczegółowym programem, włącznie z jego poziomem, tak jak wskazane w Part - 66 moduł 9 lub 10; w takim przypadku należy podać czas trwania szkolenia dla wykazania objęcia takim szkoleniem wszystkich przedmiotów.
- przy wyborze ośrodka nie będącego ośrodkiem Part - 147 AMTO do przeprowadzenia szkolenia z czynnika ludzkiego lub prawa lotniczego dział monitorowania zgodności lub jakości organizacji obsługowej powinien być w stanie wykazać, że:
– szkolenie realizowane jest zgodnie ze szczegółowym programem, włącznie z poziomem szkolenia zgodnym z Part - 66 moduł 9 lub 10 (jeśli będzie dotyczyło), należy podać czas trwania szkolenia dla wykazania jego odpowiedniej długości dla omówienia wszystkich tematów,
– definiowane są kryteria kwalifikacji instruktorów,
– określona jest maksymalna liczba godzin szkolenia w ciągu dnia (należy uwzględnić zasadę HF),
– uwzględniona jest maksymalna liczba uczestników w grupie (nie przekraczająca 28 osób);
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Podsumowanie kryteriów kwalifikacji CC/S w organizacji Part-145
Podsumowanie kryteriów kwalifikacji CC/S w organizacji Part-145
Silnik/APU/śmigło | Komponenty hydrauliczne (zakładanie L/G, aktywator) | Komponenty elektryczne (silniki, aktywatory, ładowacze, zasilacze, akumulatory) | Komponenty elektroniczne (zakładanie karty, mikrofon, słuchawki) | Komponenty mechaniczne (hamulce, zespół hamulca, | Komponenty elektroniczne (komputery, odbiorniki com/nav, zasilacze) | Przyrządy | Wyposażenie kabiny (BFE, PSU, rozrywka dla pasażerów) | Wyposażenie bezpieczeństwa (Tratwa ratunkowa, kapok, butla tlenowa, maska tlenowa) | ||
Wymagania podstawowe | Poziom wykształcenia | Szkoła średnia | ||||||||
Szkolenie podstawowe | Szkoła lotnicza lub techniczna lub wojskowa szkoła lotnicza. | |||||||||
Doświadczenie lotnicze | 2 letnie doświadczenie lotnicze w obszarze obsługi, włącznie z przynajmniej 12 miesięcznym doświadczeniem w obsłudze konkretnego podzespołu/warsztacie. 3 letnie doświadczenie dla złożonych podzespołów takich jak silnik/APU i podwozia,, w tym przynajmniej 24 miesięcy doświadczenia praktycznego w obsłudze konkretnego podzespołu/ warsztacie. | |||||||||
Szkolenie techniczne | Szkolenie z podzespołu | OEM lub OEM uznanego ośrodka szkolenia lub EASA Part-145 AMO. | ||||||||
Szkolenie podczas prób stanowiskowych | OEM próby stanowiskowej j lub EASA Part-145 AMO. | |||||||||
Szkolenie z wykorzystania narzędzi | OEM lub EASA Part-145 AMO | |||||||||
Szkolenie dodatkowe | * Wstępne szkolenie z bezpieczeństwa w tym czynnika ludzkiego (Uwaga osoba posiadająca szkolenie z modułu 9 HF, nie jest zwolniona z odbycia wstępnego szkolenia zgodnie z 145.A.30 (e) i GM 1 145.A.30 (e) - jednakże części wspólne mogą być zaliczone na podstawie szkolenia z modułu 9 jeśli to szkolenie odbyło się w ostatnich dwóch latach); * MOE/MOM i przepisy wewnętrzne dotyczące CC/S (włącznie z wystawieniem Formularza EASA. 1). | |||||||||
Dodatkowo dla AMO Part-145, tam gdzie będzie to potrzebne, CC/S będzie w stanie wykazać, że otrzymał odpowiednie szkolenie z zakresu: * Bezpieczeństwa zbiornika paliwowego poziom 1 lub poziom 2 po 31/12/2010 (dodatkowe szczegóły patrz Dodatek IV do AMC do 145.A.30 (e) i 145.B.10 (3)); * EWIS y patrz AMC 20-22); * Każde dodatkowe szkolenie uzasadnione wynikiem oceny kompetencji wykonanej przez organizację (np. czynnik ludzki, prawo lotnicze itp.). | ||||||||||
Szkolenie ogólne | Znajomość języka | Robocza znajomość języka, w którym publikowane są dane obsługowe i robocza znajomość angielskiego dla CRI (dla Dyrektyw Zdatności UE, o ile wymagane). | ||||||||
Szkolenie z HF i prawa lotniczego | Szkolenie z HF (moduł 9) i prawa lotniczego (moduł 10) jak podane w EASA Part-66 | |||||||||
Aktualne doświadczenie obsługowe | 6 miesięczne doświadczenie w dwóch latach poprzedzających termin wydania upoważnienia do poświadczania. | |||||||||
Kryteria wznawiania | Szkolenie uzupełniająco- odświeżające | Odpowiednie szkolenie techniczne/technologiczne (może być prowadzone przez OEM lub uznaną przez OEM organizację szkoleniową lub EASA Part-145 AMO) Zarządzanie bezpieczeństwem z uwzględnieniem czynnika ludzkiego Part M, Part-145 i inne odpowiednie przepisy Procedury organizacji mające zastosowanie do CC/S (MOE itp.) Szkolenie FTS oraz EWIS jeśli są wymagane | ||||||||
Doświadczenie obsługowe | 6 miesięcy |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Podsumowanie zagadnień, które należy ocenić dla CC/S
Podsumowanie zagadnień, które należy ocenić dla CC/S
Cel oceny kompetencji Pierwsze przyznanie Rozszerzenie Przedłużenie Ocena kompetencji będzie uwzględniać ocenę 'pracy na stanowisku' i/lub 'próbkowanie wiedzy' przez odpowiednio kwalifikowany personel | ||
I KWALIFIKACJE | ||
I.1 | Patrz tabela podsumowująca (§ 1.7) dla kwalifikowania personelu poświadczającego C/S z obcej organizacji Part-145 | X |
II WIEDZA | ||
II.1 | Znajomość zagadnień zarządzania ryzykiem, czynnika ludzkiego, możliwości człowieka i ograniczenia | X |
II.2 | Znajomość możliwości organizacji, przywilejów i ograniczeń (zakres zatwierdzenia itp.). | X |
II.3 | Znajomość EASA Part-M, EASA. Part-145 (innych mających zastosowanie przepisów) | X |
II.4 | Znajomość odpowiednich części MOE i związanych z tym procedur | X |
II.5 | Znajomość ryzyka bezpieczeństwa powiązanego ze środowiskiem pracy | X |
II.6 | Znajomość CDCCL (o ile dotyczy) | X |
II.7 | Znajomość EWIS (o ile dotyczy) | X |
II.8 | Znajomość systemu raportowania zdarzeń i rozumienie jego znaczenia, nieprawidłowe dane obsługowe i istniejące lub potencjalne usterki | X |
III ROZUMIENIE | ||
III.1 | Rozumienie uczciwości zawodowej, zachowania i stosunku do bezpieczeństwa | X |
III.2 | Rozumienie warunków dla zapewnienia ciągłej zdatności st. powietrznych i podzespołów | X |
III.3 | Rozumienie własnej wydajności/możliwości i ograniczeń | X |
III.4 | Rozumienie upoważnień i ograniczeń pracowników | X |
III.5 | Rozumienie zadania krytycznego | X |
IV UMIEJĘTNOŚCI | ||
IV.1 | Umiejętność nadzorowania wykonania zadań przez personel bez upoważnienia C/S (np. mechanicy itp.) | X |
IV.2 | Umiejętność skompletowania i kontrolowania kart pracy | X |
IV.3 | Umiejętność uwzględnianie możliwości i ograniczeń człowieka | X |
IV.4 | Umiejętność określenia wymaganych kwalifikacji dla wykonania zadania | X |
IV.5 | Umiejętność zidentyfikowania i naprawienia istniejących i potencjalnych warunków niebezpiecznych | X |
IV.6 | Umiejętność zidentyfikowania i udokumentowania prawidłowego wykonania zadań obsługowych | X |
IV.7 | Umiejętność zidentyfikowania i prawidłowego planowania wykonania zadań krytycznych | X |
IV.8 | Umiejętność określenia ważności zadań i zgłaszania niezgodności | X |
IV.9 | Umiejętność wykonania pracy żądanej przez operatora | X |
IV.10 | Umiejętność prawidłowego postępowania z częściami zdemontowanymi, niezainstalowanymi, odrzuconymi (segregacja), | X |
IV.11 | Umiejętność prawidłowego odnotowania/zapisania i poświadczenia wykonanej pracy | X |
IV.12 | Umiejętność określenie przed ich montażem czy części można przyjąć do zabudowy | X |
IV.13 | Umiejętność rozumienie zamówień, kart pracy i sprawdzania i korzystania z danych obsługowych | X |
IV.14 | Umiejętność korzystania z systemów informatycznych | X |
IV.15 | Umiejętność korzystania, kontrolowania i znajomość wymaganego oprzyrządowania i/lub wyposażenia | X |
IV,16 | Praca zespołowa, podejmowanie decyzji oraz zdolności przywódcze | X |
Umiejętności komunikowania i czytania: Personel poświadczający wykaże posiadanie roboczej znajomości języka, w którym publikowane są dane obsługowe. Ponadto, jeżeli dane obsługowe nie są w języku angielskim, to robocza znajomość języka angielskiego jest wymagana. | X | |
Uwaga: Nie należy traktować tej listy jako wyczerpującej. Organizacja obsługowa jest odpowiedzialna za jej odpowiednie dostosowanie. Zaleca się, aby formularz oceny kompetencji zawierał puste pole do wypełnienia tekstem, w którym osoba odpowiedzialna za ocenę kompetencji odnotowuje zadane pytania, uwagi i każdą inną informację przydatną dla wsparcia rekomendacji przyznania zaliczenia /nie zaliczenia |