Zmiana zarządzenia w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej.
Dz.Urz.MRiPSp.2022.34
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 33
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 20 listopada 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej
"16) podpisie - rozumie się przez to czytelny podpis (imię i nazwisko) bez użycia pieczęci imiennej lub podpis nieczytelny z użyciem pieczęci imiennej, umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby, która go złożyła oraz, w przypadku obiegu elektronicznego dokumentów, podpis złożony w formie elektronicznej, w obowiązującym w jednostce systemie obiegu dokumentów;",
"18) dokumencie wewnętrznym - rozumie się przez to dokument wystawiony na potrzeby własne jednostki dokumentujący przeprowadzenie operacji gospodarczej wewnątrz jednostki.";
"1a. W przypadku dokumentów finansowych przekazanych do jednostki wyłącznie w formie elektronicznej oraz dokumentów wewnętrznych dopuszcza się ich obieg w formie elektronicznej, w obowiązującym w jednostce systemie obiegu dokumentów.",
"12a. W przypadku dokumentów finansowych, o których mowa w ust. 11 i 12, których obieg odbywa się w formie określonej w ust. 1a, data wpływu do jednostki oraz do komórki powinna zostać odzwierciedlona poprzez wskazanie tej daty w treści opisu merytorycznego.";
"7a) wskazanie daty wpływu do jednostki oraz do komórki - w przypadku dokumentów finansowych przekazywanych za pośrednictwem obowiązującego w jednostce systemu obiegu dokumentów.",
"9. Opis dokumentów księgowych związanych z realizacją programów i projektów finansowanych lub współfinansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej oraz inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej "KPO", jest uzupełniany o dodatkowe dane, których zakres wynika z umów i wytycznych obowiązujących przy realizacji tych projektów i inwestycji.",
"11a. W przypadku podpisu złożonego w formie elektronicznej, w obowiązującym w jednostce systemie obiegu dokumentów, dane dotyczące imienia i nazwiska kierownika komórki oraz daty złożenia podpisu muszą być umieszczone w treści dokumentu, wraz z adnotacją "podpisano elektronicznie".",
"15a. W zakresie umów o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego lub wynikających z tych umów wniosków o płatność lub równoważnych dokumentów finansowanych w ramach KPO nie stosuje się przepisów ust. 5 oraz ust. 6 pkt 1-6.",
"20. W przypadku dokumentów wewnętrznych, zawierających dyspozycje dokonania wydatków, których poniesienie nie wynika z otrzymanych przez jednostkę zewnętrznych dokumentów finansowych, w szczególności: dyspozycji dokonania opłat sądowych, wniosków o wypłatę dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu kosztów zastępstwa sądowego, wniosków o wypłatę wynagrodzenia dla niezależnych członków Komitetu Audytu i wniosków o dokonanie zwrotu wadiów lub zabezpieczeń należytego wykonania umów wniesionych w związku z postępowaniami o udzielenie zamówień publicznych, potwierdzenie kontroli merytorycznej, o którym mowa w ust. 10, może zostać dokonane również w formie elektronicznej, w obowiązującym w jednostce systemie obiegu dokumentów.",
"30. Na podstawie zatwierdzonego dokumentu uprawnieni pracownicy komórki właściwej do spraw finansowych autoryzują polecenia przelewu lub zlecenia płatności.",
"33a. Zapisy w księgach rachunkowych dotyczące wydatków w ramach KPO realizowanych przez Polski Fundusz Rozwoju S.A., zwany dalej "PFR", są dokonywane na podstawie informacji udostępnionych drogą elektroniczną.";
"23. Dokumenty, o których mowa w ust. 20, są przekazywane przez komórkę właściwą do spraw socjalnych do komórki właściwej do spraw finansowych niezwłocznie po ich sporządzeniu, nie później niż do 20. dnia danego miesiąca.",
"23a. Dokumenty, o których mowa w ust. 20, przekazane do komórki właściwej do spraw finansowych po terminie, o którym mowa w ust. 23, zostaną uwzględnione i rozliczone w miesiącu następnym.",
"2. Dokumentem finansowym w zakresie udzielania dofinansowania projektu finansowanego ze środków europejskich jest umowa o dofinansowanie projektu lub wynikający z umowy wniosek o płatność będący podstawą przekazania płatności zaliczkowej. W przypadku KPO dokumentem finansowym w zakresie udzielania dofinansowania dla przedsięwzięcia jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego lub wynikający z tej umowy wniosek o płatność lub równoważny dokument.",
"3. Podmioty, którym udzielono dotacji celowej z budżetu państwa lub dofinansowania projektu finansowanego ze środków europejskich, są wybierane w postępowaniu konkursowym lub konkurencyjnym lub wskazane w odrębnych przepisach.",
"17. Umowy lub porozumienia przed przekazaniem do komórki właściwej do spraw finansowych podlegają kontroli merytorycznej na zasadach, o których mowa w § 7 ust. 4 pkt 1-5, 11 i 11a oraz są rejestrowane w rejestrach prowadzonych w komórkach. Umowa posiada numer zawierający co najmniej: symbol komórki prowadzącej rejestr/numer kolejny z rejestru/rok zawarcia umowy. W przypadku programów finansowanych ze środków europejskich lub w ramach KPO numery umów wynikają z zasad obowiązujących w tym zakresie.",
"19a. W przypadku opisu merytorycznego dokumentów dotyczących KPO nie podaje się klasyfikacji wydatku według podziałek klasyfikacji budżetowej (część, dział, rozdział, paragraf) oraz w układzie zadaniowym w szczegółowości: funkcja, zadanie, podzadanie, działanie, podaje się natomiast elementy wynikające z wzoru zlecenia wypłaty określonego w umowie finansowania inwestycji pomiędzy Ministerstwem a PFR, o ile nie zostały one ujęte bezpośrednio w dokumentach będących podstawą wypłaty środków.",
"1. Do umów i porozumień, na podstawie których następuje przekazanie środków na realizację:
1) programów współfinansowanych z budżetu środków europejskich, w tym KPO,
2) programu, o którym mowa w art. 62d ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690, z późn. zm. 2 ),
3) ustawowych zadań Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
4) ustawowych zadań FS,
5) programów, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. poz. 1812)
- przepis § 12 stosuje się odpowiednio.
2. Dowodem stanowiącym podstawę zatwierdzenia rozliczenia przekazanych środków przez podmioty uczestniczące w realizacji programów i zadań wymienionych w ust. 1 jest:
1) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - zatwierdzony wniosek o płatność lub inny równoważny dokument;
2) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 - raport z wykonania zadania częściowy/końcowy;
3) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 - informacja o zatwierdzeniu rozliczenia dotacji;
4) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5 - sprawozdanie z realizacji zadania/programu.";
"4. Zarejestrowane dokumenty są przekazywane do właściwej merytorycznie komórki celem przeprowadzenia ich kontroli merytorycznej, zgodnie z procedurą opisaną w § 7 ust. 2-11a.";