§ 3. - Domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.169

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 lutego 2024 r.
§  3. 
1. 
Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom obejmuje:
1)
w zakresie interwencyjnym:
a)
zapewnienie mieszkańcom i ich małoletnim dzieciom schronienia,
b)
zapewnienie bezpieczeństwa oraz ochrony w związku z problemem przemocy domowej,
c)
udzielenie, w razie potrzeby, natychmiastowej pomocy psychologicznej lub wsparcia emocjonalnego przez pracownika domu;
2)
w zakresie terapeutyczno-wspomagającym:
a)
dokonanie diagnozy sytuacji mieszkańca,
b)
udzielenie wsparcia terapeutycznego,
c)
udzielenie wsparcia w formie specjalistycznego poradnictwa, w szczególności psychologicznego, prawnego lub socjalnego,
d)
udzielenie wsparcia mającego na celu rozwój umiejętności psychospołecznych,
e)
przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wypełniania ról rodzicielskich oraz zapobieganie bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności przez udzielanie konsultacji wychowawczych,
f)
pomoc w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
g)
doradztwo zawodowe, w tym w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy,
h)
pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
i)
udzielenie wsparcia w uzyskaniu dostępu do lokalu mieszkalnego lub innego stałego miejsca schronienia po opuszczeniu domu;
3)
w zakresie potrzeb bytowych:
a)
zapewnienie mieszkańcom całodobowego, okresowego pobytu:
w odrębnych pokojach dla mieszkańców z małoletnimi dziećmi, w razie potrzeby z miejscami do nauki dla dzieci,
w uzasadnionych przypadkach w jednym pokoju może przebywać dwoje mieszkańców z małoletnimi dziećmi, nie więcej jednak niż pięć osób, pod warunkiem uzyskania zgody tych mieszkańców,
dla kobiet w ciąży - maksymalnie dla trzech kobiet w jednym pokoju,
b)
zapewnienie wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego z miejscem do zabawy dla dzieci,
c)
zapewnienie ogólnodostępnych łazienek, wyposażonych w sposób umożliwiający sprawne z nich korzystanie przez mieszkańców, w tym dzieci, proporcjonalnie do liczby mieszkańców - jedna łazienka przypada na nie więcej niż pięć osób,
d)
zapewnienie co najmniej jednej ogólnodostępnej kuchni lub aneksu kuchennego z miejscami do przygotowywania posiłków, przy czym liczba miejsc do przygotowywania posiłków, jaką dysponuje dom, powinna być proporcjonalna do liczby mieszkańców, w tym dzieci - jedno miejsce do przygotowywania posiłków na nie więcej niż dziesięć osób wyposażone co najmniej w: kuchenkę, zlewozmywak, lodówkę, meble kuchenne oraz sprzęt i naczynia do przygotowywania i spożywania posiłków,
e)
zapewnienie miejsc, dostosowanych także do potrzeb dzieci, w kuchni, aneksie kuchennym lub osobnym pomieszczeniu przeznaczonych do spożywania posiłków - jedno miejsce przypada na nie więcej niż osiem osób,
f)
zapewnienie co najmniej jednego pomieszczenia do prania i suszenia,
g)
zapewnienie, o ile pozwalają na to możliwości lokalowe, pomieszczenia do przechowywania wózków dziecięcych,
h)
zapewnienie pomieszczenia do pracy indywidualnej z mieszkańcami.
2. 
W domu są świadczone usługi, odpowiednio do potrzeb, przez osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
1)
psychologa;
2)
pedagoga;
3)
terapeuty;
4)
prawnika;
5)
pracownika socjalnego.
3. 
W domu świadczyć mogą usługi osoby posiadające inne niż wymienione w ust. 2 kwalifikacje zawodowe, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania domu.
4. 
Dom zapewnia środki higieny osobistej i środki czystości w sytuacji, gdy nie ma możliwości ich samodzielnego zakupu przez mieszkańca.
5. 
Funkcjonowanie domu określa regulamin organizacyjny opracowany przez osobę kierującą domem i uchwalony przez zarząd powiatu, a w przypadku domów prowadzonych na zlecenie na podstawie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - zatwierdzony przez organ prowadzący dom.
6. 
Standard podstawowych usług świadczonych przez dom zapewnia:
1)
podmiotowe traktowanie i partnerstwo we wzajemnych relacjach między mieszkańcami i personelem;
2)
tworzenie godnych warunków bytowych;
3)
uwzględnianie indywidualnych potrzeb mieszkańców;
4)
stwarzanie warunków do rozwoju osobistego;
5)
poszanowanie sfery prywatności mieszkańców.