Art. 13k. - [Kary pieniężne za naruszenie obowiązków związanych z opłatą elektroniczną] - Drogi publiczne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.320 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 6 marca 2024 r.
Art. 13k. [Kary pieniężne za naruszenie obowiązków związanych z opłatą elektroniczną]
1.
Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, wymierza się karę pieniężną w wysokości:1)
500 zł - w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy;2)
1500 zł - w pozostałych przypadkach.2.
Za naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 13i:1)
ust. 4a,2)
ust. 4b, jeśli skutkuje ono uiszczeniem opłaty w niepełnej wysokości- wymierza się karę pieniężną.
2a.
Za niewykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 13ia ust. 1- wymierza się karę pieniężną w wysokości 1500 zł.
2b.
Za podanie niezgodnych ze stanem faktycznym danych, o których mowa w:1)
art. 13ia ust. 5 pkt 1 i 2- wymierza się karę pieniężną w wysokości 500 zł;
2)
art. 13ia ust. 5 pkt 3 i art. 131b ust. 1 pkt 1 i 3- wymierza się karę pieniężną w wysokości 1500 zł.
2c.
Za niedołączenie dokumentów, o których mowa w art. 13ia ust. 7- wymierza się karę pieniężną w wysokości 1000 zł.
2d.
Za niewykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 13ia ust. 10 i art. 13ib ust. 2- wymierza się karę pieniężną w wysokości 1000 zł.
2e.
Za naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 13i ust. 4d lub 4e, skutkujące nieuiszczeniem opłaty elektronicznej wymierza się karę pieniężną w wysokości:1)
500 zł - w przypadku zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;2)
1500 zł - w pozostałych przypadkach.2f.
Za podanie niezgodnych ze stanem faktycznym danych, o których mowa w art. 161b ust. 1, skutkujące:1)
nieuiszczeniem opłaty elektronicznej wymierza się karę pieniężną w wysokości:a)
500 zł - w przypadku zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,b)
1500 zł - w pozostałych przypadkach;2)
uiszczeniem opłaty elektronicznej w niepełnej wysokości wymierza się karę pieniężną w wysokości:a)
250 zł - w przypadku zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,b)
750 zł - w pozostałych przypadkach.3.
Karę pieniężną, o której mowa w ust. 2, wymierza się w wysokości:1)
250 zł - w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy;2)
750 zł - w pozostałych przypadkach.4.
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust. 2a-2d, wymierza się:1)
właścicielowi, posiadaczowi albo użytkownikowi pojazdu, albo2)
korzystającemu z drogi - w przypadku, o którym mowa w art. 131a ust. 19, albo3)
użytkownikowi EETS - w przypadku gdy pojazd objęty jest umową, o której mowa w art. 16e ust. 1 pkt 1 lit. b- z uwzględnieniem art. 13mf ust. 1.
5.
Karę pieniężną, o której mowa w ust. 2 pkt 1, wymierza się kierującemu pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3.5a.
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 2e i 2f, wymierza się użytkownikowi EETS.6.
Na podmiot, o którym mowa w:1)
ust. 4 i 5a, nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za poszczególne naruszenia, o których mowa w ust. 1 lub ust. 2 pkt 2 i ust. 2a-2f, dotyczące danego pojazdu samochodowego,2)
ust. 5, nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna za naruszenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1- stwierdzone w trakcie jednej doby.
7.
Za dobę, w rozumieniu ust. 6, uznaje się okres od godziny 000 do godziny 2400 w danym dniu.8.
Kar pieniężnych, o których mowa w ust. 1 i 2e, nie nakłada się jeśli naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, jest wynikiem naruszenia przez kierującego pojazdem samochodowym obowiązku, o którym mowa w art. 13i ust. 4a.8a.
Kary pieniężnej za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej w trybie przedpłaty, nie wymierza się, jeśli do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS zostały przekazane dane geolokalizacyjne, a właściciel, posiadacz albo użytkownik pojazdu uiścił opłatę elektroniczną w terminie 3 dni od dnia zakończenia przejazdu. Informacje o wysokości nieuiszczonej opłaty elektronicznej, są dostępne za pośrednictwem Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.8b.
Przepisu ust. 8a nie stosuje się, jeśli do ujawnienia naruszenia doszło w wyniku kontroli, o której mowa w art. 13l, wykonywanej przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, po zatrzymaniu pojazdu podczas przejazdu po drodze określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6.8c.
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 2a-2d, wymierza się w wysokości 500 zł, jeśli korzystający z dróg, który nie jest właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu zgłosił do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną wyłącznie samochody osobowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.9.
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1-2f, nakłada się w drodze decyzji administracyjnej.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (7)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (7)
- Jakie przepisy stosować do odsetek za nieterminowe wpłaty w opłacie za zajęcie pasa drogowego?
- Czy w okresie epidemii koronawirusa zawieszone jest naliczanie odsetek od należności publicznoprawnych?
- Za jaki okres należy naliczyć odsetki za nieterminowe uiszczenie opłaty za zajęcie pasa drogowego w przypadku podjęcia decyzji o rozłożeniu należności na raty?
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (1285)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (1285)
- II GSK 151/21, Odpowiedzialność z tytułu kary pieniężnej za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- I SA/Bd 69/24 - Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy
- II GSK 1191/23, Naruszenie obowiązku wprowadzenia do urządzenia prawidłowych danych o kategorii pojazdu - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego