Art. 12. - [Utworzenie, łączenie i likwidacja jednostek budżetowych] - Finanse publiczne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1270 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 1 stycznia 2024 r. do: 20 maja 2025 r.
Art. 12. [Utworzenie, łączenie i likwidacja jednostek budżetowych]
1.
Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:1)
ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - państwowe jednostki budżetowe;2)
organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.2.
Tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.3.
Likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw aktywów państwowych.4.
Z zastrzeżeniem ust. 7, należności i zobowiązania likwidowanej:1)
państwowej jednostki budżetowej - przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji;2)
gminnej, powiatowej lub wojewódzkiej jednostki budżetowej - przejmuje urząd odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego.5.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia jednostek budżetowych.6.
Likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej.7.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (68)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (68)
- Czy gmina może wynająć pomieszczenia od osoby fizycznej w celu prowadzenia publicznego przedszkola dla dzieci zamieszkałych na terenie gminy?
- Na jaką podstawę prawną należy się powołać tworząc mieszkanie interwencyjne dla osób po zdarzeniach losowych lub sytuacjach kryzysowych (pożar, powódź, wybuch gazu)?
- Czy pracownicy administracji szkoły publicznej podlegającej pod Starostwo Powiatowe są pracownikami sfery budżetowej?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (510)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (510)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (296)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (3)
- WSB-I-RW.3120.1.160.2014, Podatnik podatku od nieruchomości, w przypadku gdy nieruchomość Województwa Mazowieckiego, na której znajduje się Hala, została użyczona Gminie-Miasto Płock, a następnie oddana przez Gminę do dyspozycji gminnej jednostce budżetowej, bez ustanowienia trwałego zarządu. Wpływ na zmianę podatnika podatku od nieruchomości w zakresie dotyczącym wynajętej części nieruchomości umowy najmu gminnej jednostki budżetowej z podmiotem trzecim. Podatnik powyższego podatku, w sytuacji gdy nieruchomość stanowiąca własność gminy zostanie oddana gminnej jednostce budżetowej pod trwały zarząd. - Pismo wydane przez: Urząd Miasta w Płocku
- ITPP1/443-172/14/MN, Możliwość uznania jednostek budżetowych gminy za odrębnych od gminy podatników podatku od towarów i usług oraz zasady rozliczania przez gminę obrotów i kwot podatku należnego z tytułu działalności prowadzonej przez jednostki budżetowe. - Pismo wydane przez: Izba Skarbowa w Bydgoszczy
- IPTPP1/443-130/13-3/MG, Możliwość uznania jednostek organizacyjnych gminy za odrębnych podatników VAT. - Pismo wydane przez: Izba Skarbowa w Łodzi