Nowość Inspekcja jachtu morskiego.
Dz.U.2024.642
Akt oczekującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
w sprawie inspekcji jachtu morskiego
- przeprowadzenie jej nie powoduje zmiany daty rocznicowej nowej karty bezpieczeństwa.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ELEMENTY, JAKIE ZAWIERA INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA JACHTU MORSKIEGO, ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE JEJ OPRACOWYWANIA ORAZ STOSOWANIA
ELEMENTY, JAKIE ZAWIERA INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA JACHTU MORSKIEGO, ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE JEJ OPRACOWYWANIA ORAZ STOSOWANIA
I.
Elementy, jakie zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego
Elementy, jakie zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego
2. Opis procedury przekazywania na ląd informacji dotyczącej liczby osób na jachcie morskim, przechowywania tej informacji na lądzie oraz przekazywania jej w razie potrzeby służbom zaangażowanym w prowadzenie akcji ratunkowej.
3. Minimalny skład i kwalifikacje załogi.
4. Opis jachtu morskiego, którego dotyczy instrukcja bezpieczeństwa, wraz z jego specyfikacją techniczną, wyposażeniem oraz sposobem eksploatacji i konserwacji, w tym:
1) kategoria projektowa jachtu, jeżeli została nadana, i ograniczenia dotyczące maksymalnej siły wiatru i wysokości fali oraz maksymalnej dozwolonej liczby osób na jachcie, a także ewentualne inne ograniczenia w jego eksploatacji (np. dotyczące pory dziennej, pór roku, zlodzenia);
2) wymiary główne, w tym maksymalna wysokość jachtu z masztem nad wodnicą i maksymalne zanurzenie w stanie całkowicie załadowanym;
3) informacje dotyczące napędu głównego oraz pomocniczego i ich eksploatacji, w tym instrukcja bezpiecznej obsługi silnika (m.in. szczególne środki ostrożności przy pobieraniu paliwa, wietrzeniu przedziału silnika, zapewnieniu przepływu wody chłodzącej, warunki składowania pojemników zawierających paliwo), informacje dotyczące omasztowania, olinowania, ożaglowania, stawiania i zrzucania oraz obsługiwania żagli;
4) informacje dotyczące instalacji jachtowych i stałych zbiorników, np. zbiornika paliwa, wody słodkiej, retencyjnego;
5) informacje dotyczące stateczności jachtu (dane związane z ryzykiem zalewania, holowania, przemieszczania się załogi w gwałtowny sposób po pokładzie, instalacji zęzowej itp.);
6) instrukcje dotyczące przeglądów i konserwacji środków ratunkowych oraz ochrony przeciwpożarowej, a także instalacji, w tym zęzowej, paliwowej, elektrycznej, gaśniczej, grzewczej, kuchennej, kadłuba, omasztowania, z uwzględnieniem środków ostrożności, które należy zachować przy wykonywaniu tych czynności, aby zapobiec wystąpieniu związanych z nimi zagrożeń;
7) zasady cumowania, stawania na kotwicy i holowania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na punkty mocowania lin podczas cumowania, kotwiczenia, holowania i bycia holowanym;
8) opis słabych punktów danego jachtu oraz wskazanie związanych z nimi zagrożeń i sposobu przeciwdziałania ich powstaniu.
5. Opis procedury postępowania w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę, pożaru, wywrotki, zderzenia i podobnych wypadków, obejmującej przekazywanie informacji na ląd.
6. Określenie efektywnych sposobów wzywania pomocy.
7. Określenie możliwych sposobów samodzielnego przywrócenia danego jachtu po awarii do stanu umożliwiającego bezpieczne dopłynięcie do najbliższego miejsca schronienia (np. sposób mocowania rumpla awaryjnego po zerwaniu sterociągów i miejsca jego przechowywania).
8. Opis procedury postępowania po zajściu incydentu lub wypadku, w tym gromadzenia wszelkich materiałów mogących stanowić pomoc w wykryciu przyczyn i zapobieganiu podobnym wydarzeniom w przyszłości, a także informowania o tym incydencie lub wypadku organu inspekcyjnego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich.
9. Identyfikacja zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i określenie środków minimalizujących ryzyko ich wystąpienia, mających na celu zwiększenie poziomu ochrony uczestników rejsu (zidentyfikowanie niebezpieczeństwa i określenie środków zapobiegawczych).
II.
Wytyczne dotyczące opracowania i stosowania instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego
Wytyczne dotyczące opracowania i stosowania instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego
2. Używanie jachtu morskiego zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa ma na celu ustanowienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa żeglugi oraz podniesienie poziomu świadomości i zakresu odpowiedzialności armatora.
3. Przykładowy format zapisu zidentyfikowanych zagrożeń i towarzyszących im środków minimalizujących ryzyko ich wystąpienia:
Lp. | Zagrożenie | Środki minimalizujące ryzyko wystąpienia zagrożenia |
1 | Wypadnięcie człowieka za burtę | 1. Doposażenie jachtu morskiego w: 1) pasy pneumatyczne spełniające również funkcję pasów bezpieczeństwa; 2) rozpięte na stałe liny stalowe (lajfliny) umożliwiające wygodne przemieszczanie się po pokładzie przypiętych członków załogi. 2. Wprowadzenie obowiązku stałego noszenia pasów pneumatycznych na pokładzie i używania asekuracji w porze nocnej oraz stale przy wietrze przekraczającym 4 B lub fali o wysokości przekraczającej 0,5 m. 3. Opracowanie procedury postępowania w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę, uwzględniającej specyfikę jachtu morskiego i będące na jego wyposażeniu środki łączności i ratunkowe, zabezpieczenie ich przed wodą i udostępnienie do użytku przez kapitana i załogę (np. jak oznaczyć miejsce wypadnięcia na ploterze GPS, jak używać pławki świetlnej lub tyczki z flagą, lub koła z liną, jak informować inne jednostki pływające w pobliżu, jak podejmować nieprzytomnego na pokład) |
2 | Wychłodzenie wskutek złych warunków pogodowych | Doposażenie jachtu morskiego w kombinezony ratunkowe i opracowanie instrukcji dotyczącej ich użytkowania |
3 | Kolizja w związku z częstą żeglugą na uczęszczanych akwenach | Doposażenie jachtu morskiego w urządzenie AIS i opracowanie instrukcji jego obsługi dla członków załóg |
4. Instrukcja bezpieczeństwa jest na bieżąco aktualizowana przez armatora, jeżeli wymagają tego względy bezpieczeństwa.
5. W instrukcji bezpieczeństwa nie powtarza się informacji zawartej w instrukcji dla właściciela jachtu morskiego opracowanej zgodnie z normą przenoszącą europejską normę zharmonizowaną EN ISO 10240 "Małe statki - Instrukcja dla właściciela", która może stanowić część instrukcji bezpieczeństwa.
6. Zapisy związane z eksploatacją jachtu morskiego potwierdzające stosowanie opracowanej przez armatora instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego są prowadzone na bieżąco, jako element tej instrukcji albo w dzienniku jachtowym.
7. Przed rozpoczęciem żeglugi w instrukcji bezpieczeństwa albo w dzienniku jachtowym dokonuje się wpisu informującego o zapoznaniu się z instrukcją bezpieczeństwa przez każdą z osób znajdujących się na jachcie.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
KARTA BEZPIECZEŃSTWA * JACHTU MORSKIEGO
wzór
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »