Krajowy rejestr pojazdów kolejowych.
Dz.U.2016.988
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 23 czerwca 2016 r.
w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych
- stanowi standardowy formularz wniosku o rejestrację pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR KRAJOWEGO REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH (NVR) ORAZ JEGO OPIS FUNKCJONALNY I TECHNICZNY, W TYM OPIS FORMATU DANYCH ORAZ WYMAGANIA W ZAKRESIE JEGO FUNKCJONOWANIA
WZÓR KRAJOWEGO REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH (NVR) ORAZ JEGO OPIS FUNKCJONALNY I TECHNICZNY, W TYM OPIS FORMATU DANYCH ORAZ WYMAGANIA W ZAKRESIE JEGO FUNKCJONOWANIA
1.
Wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz jego opis techniczny, w tym opis zawartości poszczególnych pól i formatu danych
Wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz jego opis techniczny, w tym opis zawartości poszczególnych pól i formatu danych
1 | 2 | 3 |
1. | Europejski numer pojazdu (EVN) | Obowiązkowe |
Treść | Numeryczny kod identyfikacyjny określony w dodatku 6 w załączniku do decyzji Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz. Urz. UE L 305 z 23.11.2007, s. 30, z późn. zm.), zwanej dalej "decyzją 2007/756/WE" | |
Format | 1.1. Numer | 12 cyfr |
1.2. Poprzedni numer (stosuje się w przypadku, gdy pojazd otrzymuje kolejny numer) | ||
2. | Państwo członkowskie i krajowy organ do spraw bezpieczeństwa (NSA) | Obowiązkowe |
Treść | Określenie państwa członkowskiego, w którym pojazd został zarejestrowany, oraz NSA, który dopuścił pojazd do eksploatacji | |
Format | 2.1. Kod numeryczny państwa członkowskiego, określony w dodatku 6 w załączniku do decyzji 2007/756/WE | Kod 2-cyfrowy |
2.2. Nazwa NSA | Tekst | |
3. | Rok produkcji | Obowiązkowe |
Treść | Rok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny | |
Format | 3. Rok produkcji | RRRR |
4. | Identyfikacja WE | Obowiązkowe (jeżeli dostępna) |
Treść | Informacje dotyczące deklaracji weryfikacji WE i organu wydającego deklarację (wnioskodawcy) | |
Format | 4.1. Data wydania deklaracji | Data (RRRRMMDD) |
4.2. Identyfikacja WE | Tekst | |
4.3. Nazwa organu wydającego deklarację (wnioskodawcy) | Tekst | |
4.4. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
4.5. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
4.6. Miejscowość | Tekst | |
4.7. Kod kraju | ISO1) | |
4.8. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
5. | Odniesienie do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) | Obowiązkowe2) |
Treść | Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV3). Odniesienie jest obowiązkowe, jeżeli typ jest określony w ERATV | |
Format | 5. Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV | Kod(y) alfanumeryczny(-ne) |
5a. | Seria | Nieobowiązkowe |
Treść | Określenie serii, jeżeli pojazd jest częścią serii | |
Format | 5a. Seria | Tekst |
6. | Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu | Obowiązkowe |
Treść | Ewentualne ograniczenia w użytkowaniu pojazdu | |
Format | 6.1. Ograniczenia kodowane | Kod4) |
6.2. Ograniczenia niekodowane | Tekst | |
7. | Właściciel | Obowiązkowe |
Treść | Dane identyfikacyjne właściciela pojazdu | |
Format | 7.1. Nazwa organizacji | Tekst |
7.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
7.3. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
7.4. Miejscowość | Tekst | |
7.5. Kod kraju | ISO | |
7.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
8. | Dysponent | Obowiązkowe |
Treść | Dane identyfikacyjne dysponenta pojazdu | |
Format | 8.1. Nazwa organizacji | Tekst |
8.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
8.3. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
8.4. Miejscowość | Tekst | |
8.5. Kod kraju | ISO | |
8.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
8.7. Identyfikator literowy dysponenta (VKM) - jeżeli jest dostępny | Kod alfanumeryczny | |
9. | Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) | Obowiązkowe |
Treść | Odniesienie do podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) | |
Format | 9.1. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) | Tekst |
9.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
9.3. Adres podmiotu, ulica i numer | Tekst | |
9.4. Miejscowość | Tekst | |
9.5. Kod kraju | ISO | |
9.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
9.7. Adres e-mail | ||
10. | Wycofanie z eksploatacji | Obowiązkowe w stosownych przypadkach |
Treść | Data oficjalnego złomowania lub innego sposobu likwidacji pojazdu oraz kod trybu wycofania z eksploatacji | |
Format | 10.1. Tryb likwidacji pojazdu | Kod 2-cyfrowy5) |
10.2. Data wycofania z eksploatacji | Data (RRRRMMDD) | |
11. | Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Wykaz państw członkowskich, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji | |
Format | 11. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w dodatku 6 w załączniku do decyzji 2007/756/WE | Wykaz |
12. | Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Ujednolicony numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wygenerowany przez NSA | |
Format | 12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | W przypadku istniejących |
pojazdów: tekst. W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN6). | ||
13. | Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Data wydania zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji7) i okres ważności zezwolenia | |
Format | 13.1. Data wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | Data (RRRRMMDD) |
13.2. Okres ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do dnia (jeżeli jest określony) | Data (RRRRMMDD) | |
13.3. Zawieszenie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | Tak/Nie | |
1) Patrz dodatek 2 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 2) Dotyczy typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji zgodnie z art. 23d ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1297, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". 3) Rejestr, o którym mowa w art. 23d ust. 5 ustawy. 4) Patrz dodatek 1 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 5) Patrz dodatek 3 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 6) Europejski numer identyfikacyjny, patrz dodatek 2 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 7) Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydane zgodnie z ustawą lub inny dokument poświadczający dopuszczenie do eksploatacji wystawiony przed transpozycją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (przekształcenie) (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008, s. 1, z późn. zm.). |
2.
Opis funkcjonalny krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania
Opis funkcjonalny krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania
Krajowy rejestr pojazdów kolejowych (NVR) ma być wykorzystywany do następujących celów:
- rejestrowanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji,
- rejestrowanie przydzielanych europejskich numerów pojazdów (EVN),
- wyszukiwanie skróconych, ogólnoeuropejskich informacji o danym pojeździe,
- wyszukiwanie informacji do celów kontrolnych, związanych głównie z bezpieczeństwem i utrzymaniem,
- umożliwianie kontaktu z właścicielem i dysponentem,
- weryfikowanie niektórych wymogów bezpieczeństwa przed wydaniem certyfikatów bezpieczeństwa,
- monitorowanie konkretnego pojazdu.
2.2. Formularze wniosków
2.2.1. Wniosek o rejestrację
Formularz wniosku o rejestrację jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 czerwca 2016 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz. U. poz. 988).
Podmiot ubiegający się o rejestrację pojazdu zaznacza pole "Nowa rejestracja", następnie wypełnia pierwszą część formularza, podając wszystkie niezbędne informacje od pkt 2 do pkt 9 i w pkt 11, po czym kieruje formularz do:
- jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany,
- jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany, w przypadku pojazdu z kraju trzeciego.
2.2.2. Rejestracja pojazdu i nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN)
W przypadku pierwszej rejestracji przedmiotowa jednostka rejestrująca nadaje pojazdowi europejski numer pojazdu (EVN). Pojedynczy formularz rejestracyjny może dotyczyć jednego pojazdu lub grupy pojazdów należących do tej samej serii lub tego samego zamówienia, z załącznikiem stanowiącym wykaz numerów pojazdów.
Jednostka rejestrująca musi podjąć stosowne środki, aby zapewnić poprawność danych wprowadzanych przez nią do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR). W tym celu jednostka rejestrująca może wystąpić z wnioskiem o informacje do innych jednostek rejestrujących, w szczególności w przypadku, gdy jednostka ubiegająca się o rejestrację w danym państwie członkowskim nie ma siedziby w tym państwie.
2.2.3. Zmiana danych rejestracyjnych
Podmiot składający wniosek o zmianę danych rejestracyjnych pojazdu:
- zaznacza pole "Zmiana danych",
- wpisuje aktualny europejski numer pojazdu (EVN) (pkt nr 1.2),
- zaznacza pola przy tych danych, których dotyczy zmiana,
- wprowadza nową treść zmienianych danych, a następnie kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których pojazd jest zarejestrowany.
W niektórych przypadkach posłużenie się standardowym formularzem może okazać się niewystarczające. W związku z tym jednostka rejestrująca może w razie konieczności przedłożyć dodatkowe dokumenty w postaci papierowej lub elektronicznej.
O ile nie określono inaczej w dokumentach rejestracyjnych, dysponenta pojazdu uznaje się za "posiadacza dowodu rejestracyjnego" w rozumieniu art. 33 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE.
W przypadku zmiany dysponenta aktualnie zarejestrowany dysponent ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą, a jednostka rejestrująca ma obowiązek powiadomić nowego dysponenta o zmianie rejestracji. Poprzedni dysponent zostanie usunięty z krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy dysponent potwierdzi akceptację statusu dysponenta. Jeżeli na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego dysponenta żaden nowy dysponent nie zaakceptował statusu dysponenta, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona.
W przypadkach gdy, zgodnie z TSI OPE 5 , z powodu zmian technicznych pojazdowi należy nadać nowy europejski numer pojazdu (EVN), dysponent informuje jednostkę rejestrującą państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji. Wspomniana jednostka rejestrująca przydziela pojazdowi nowy europejski numer pojazdu (EVN).
2.2.4. Wycofanie z rejestru
Podmiot składający wniosek o wycofanie z rejestru zaznacza pole "Wycofanie z eksploatacji", następnie wypełnia pkt 10, po czym kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których dany pojazd jest zarejestrowany.
Jednostka rejestrująca dokonuje wycofania z rejestru poprzez wpisanie daty wycofania oraz przekazanie podmiotowi składającemu wniosek potwierdzenia wycofania z eksploatacji.
2.2.5. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w kilku państwach członkowskich
1. W przypadku gdy pojazd wyposażony w kabinę maszynisty, dopuszczony do eksploatacji i zarejestrowany w jednym państwie członkowskim, zostaje dopuszczony do eksploatacji w innym państwie członkowskim, podlega on rejestracji w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) tego drugiego państwa członkowskiego. W takim przypadku jednak wymagane jest tylko odnotowanie danych dotyczących pkt 1, 2, 6, 11, 12 i 13 oraz, w stosownych przypadkach, danych dotyczących pól dodanych do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) przez to drugie państwo członkowskie, ponieważ jedynie te dane dotyczą tego drugiego państwa członkowskiego.
Przepis ten ma zastosowanie do czasu pełnego uruchomienia europejskiego scentralizowanego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (EC VVR) oraz powiązań ze wszystkimi odpowiednimi krajowymi rejestrami pojazdów kolejowych (NVR). W tym okresie zainteresowane jednostki rejestrujące wymieniać będą informacje w celu zapewnienia spójności danych dotyczących tego samego pojazdu.
2. Pojazdy niewyposażone w kabinę maszynisty, np. wagony towarowe, wagony osobowe i niektóre pojazdy specjalne, należy zarejestrować tylko w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) państwa członkowskiego, na którego terenie zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji.
3. W przypadku każdego pojazdu kolejowego krajowy rejestr pojazdów kolejowych (NVR), w którym jest on po raz pierwszy zarejestrowany, zawiera dane dotyczące pkt 2, 6, 12 i 13 w odniesieniu do każdego z państw członkowskich, w których zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało temu pojazdowi udzielone.
2.3. Prawa dostępu
W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) danego państwa członkowskiego "XX".
Kody dostępu są następujące:
Kod dostępu | Typ dostępu |
0 | Brak dostępu |
1 | Ograniczony wgląd (warunki w kolumnie "Prawa do odczytu") |
2 | Nieograniczony wgląd |
3 | Ograniczony wgląd i aktualizacja |
4 | Nieograniczony wgląd i aktualizacja |
Podmiot | Definicja | Prawa do odczytu | Prawa do aktualizacji | Dane dotyczące właściciela | Wszystkie pozostałe dane |
Jednostka rejestrująca (RE)/NSA "XX" | Jednostka rejestrująca (RE)/NSA w państwie członkowskim "XX" | Wszystkie dane | Wszystkie dane | 4 | 4 |
Inne NSA/jednostki rejestrujące (RE) | Inne NSA lub inne jednostki rejestrujące (RE) | Wszystkie dane | Brak | 2 | 2 |
ERA | Europejska Agencja Kolejowa | Wszystkie dane | Brak | 2 | 2 |
Dysponenci | Dysponent pojazdu | Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest dysponentem | Brak | 1 | 1 |
Zarządcy taboru | Zarządca pojazdów wyznaczony przez dysponenta | Pojazdy, którymi zarządza po wyznaczeniu przez dysponenta | Brak | 1 | 1 |
Właściciele | Właściciel pojazdu | Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielem | Brak | 1 | 1 |
Przedsiębiorstwa kolejowe (RU) | Operator pociągu | Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu | Brak | 0 | 1 |
Zarządcy infrastruktury (IM) | Zarządca infrastruktury | Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu | Brak | 0 | 1 |
Organy dochodzeniowe (IB) i regulacyjne (RB) | Organy kontrolne i audytowe notyfikowane przez państwa członkowskie | Wszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi | Brak | 2 | 2 |
Inni uprawnieni użytkownicy | Wszyscy doraźni użytkownicy uznawani przez NSA lub ERA | Należy określić, stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępu | Brak | 0 | 1 |
2.4. Zapisy archiwalne
Wszystkie dane należy przechowywać w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) wieczyście. Dane muszą być dostępne w trybie on-line przez co najmniej pierwsze trzy lata.
Po wycofaniu pojazdu z eksploatacji żaden z numerów rejestracyjnych przydzielonych temu pojazdowi nie może zostać przydzielony innemu pojazdowi przez okres 100 lat od daty wycofania pojazdu.
Wszelkie zmiany w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) należy odnotowywać.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR STANDARDOWEGO FORMULARZA WNIOSKU O REJESTRACJĘ POJAZDÓW KOLEJOWYCH DOPUSZCZONYCH DO EKSPLOATACJI
WZÓR STANDARDOWEGO FORMULARZA WNIOSKU O REJESTRACJĘ POJAZDÓW KOLEJOWYCH DOPUSZCZONYCH DO EKSPLOATACJI
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR RAPORTU Z REZERWACJI EUROPEJSKIEGO NUMERU POJAZDU (EVN) DLA POJAZDU KOLEJOWEGO
WZÓR RAPORTU Z REZERWACJI EUROPEJSKIEGO NUMERU POJAZDU (EVN) DLA POJAZDU KOLEJOWEGO
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR RAPORTU Z NADANIA EUROPEJSKIEGO NUMERU POJAZDU (EVN) DLA POJAZDU KOLEJOWEGO
WZÓR RAPORTU Z NADANIA EUROPEJSKIEGO NUMERU POJAZDU (EVN) DLA POJAZDU KOLEJOWEGO
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WZÓR RAPORTU Z WPROWADZENIA ZMIAN W KRAJOWYM REJESTRZE POJAZDÓW KOLEJOWYCH (NVR)
WZÓR RAPORTU Z WPROWADZENIA ZMIAN W KRAJOWYM REJESTRZE POJAZDÓW KOLEJOWYCH (NVR)
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WZÓR RAPORTU Z WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI POJAZDU KOLEJOWEGO
WZÓR RAPORTU Z WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI POJAZDU KOLEJOWEGO
ZAŁĄCZNIK Nr 7
WZÓR RAPORTU Z REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO W PRZYPADKU USTANIA PRZYCZYN, O KTÓRYCH MOWA W ART. 23A UST. 1 PKT 3 USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM
WZÓR RAPORTU Z REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO W PRZYPADKU USTANIA PRZYCZYN, O KTÓRYCH MOWA W ART. 23A UST. 1 PKT 3 USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »