Nadawanie i zatwierdzanie nazwy statku morskiego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1435

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 lipca 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 19 lipca 2023 r.
w sprawie nadawania i zatwierdzania nazwy statku morskiego

Na podstawie art. 12 § 3 ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 2023 r. poz. 1309) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa tryb postępowania w sprawach nadawania i zatwierdzania nazwy statku morskiego o polskiej przynależności.
1. 
Nazwa statku morskiego o polskiej przynależności, zwanego dalej "statkiem", powinna być zwięzła oraz nie może naruszać dobrych obyczajów.
2. 
Nazwa statku składa się z liter, cyfr lub znaków stosowanych w języku polskim.
3. 
Nazwa statku nie może powtarzać nazw statków już nadanych.
4. 
Rozróżnienie nazwy statku w stosunku do istniejącej nazwy statku może nastąpić przez dodanie do istniejącej nazwy statku litery, cyfry lub znaku, o których mowa w ust. 2.
1. 
Wniosek w sprawie zatwierdzenia nazwy statku zawiera:
1)
imię, nazwisko i adres do korespondencji właściciela statku będącego osobą fizyczną albo nazwę, siedzibę i adres właściciela statku będącego osobą prawną;
2)
dotychczasową nazwę statku, jeżeli była nadana;
3)
nazwę portu wskazanego jako port macierzysty statku;
4)
numer identyfikacyjny statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (numer IMO), jeżeli został nadany;
5)
rodzaj, typ i przeznaczenie statku;
6)
rok i miejsce budowy statku;
7)
numer budowy statku i przewidywany termin oddania statku do eksploatacji, jeżeli wniosek dotyczy statku w budowie;
8)
proponowaną nazwę statku oraz trzy alternatywne nazwy statku;
9)
datę i podpis właściciela statku, a w przypadku statku o czasowej polskiej przynależności - także zgodę wierzycieli hipotecznych.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego przez wnioskodawcę będącego osobą prawną, dołącza się odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo z innego rejestru właściwego dla wnioskodawcy, albo oświadczenie o niepodleganiu wpisowi do rejestru.
1. 
Przy zatwierdzaniu nazwy statku ustala się, czy proponowana nazwa statku oraz alternatywne nazwy statku, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 8, spełniają wymagania określone w § 2.
2. 
Ustalenia, czy proponowana nazwa statku podlegająca zatwierdzeniu nie została już nadana innemu statkowi, właściwy dyrektor urzędu morskiego dokonuje, weryfikując dane w elektronicznej bazie danych o statkach o polskiej przynależności, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim(Dz. U. z 2022 r. poz. 515, 1604, 2185 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 261).
1. 
Indeks nazw statków morskich prowadzony przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni na podstawie przepisów dotychczasowych podlega archiwizacji.
2. 
Zatwierdzone na podstawie przepisów dotychczasowych nazwy statków zachowują swoją ważność.
3. 
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2023 r. 2
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie nadawania i zatwierdzania nazwy statku morskiego (Dz. U. poz. 1237), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 1500, z 2022 r. poz. 2642 oraz z 2023 r. poz. 261).