Art. 45. - [Uprawnienia organizacji konsumenckich. Obowiązek zasięgania opinii organizacji konsumenckich] - Ochrona konkurencji i konsumentów.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.594 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 18 kwietnia 2024 r.
Art. 45. [Uprawnienia organizacji konsumenckich. Obowiązek zasięgania opinii organizacji konsumenckich]
1.
Organizacje konsumenckie reprezentują interesy konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej i mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.2.
Organizacje, o których mowa w ust. 1, mają w szczególności prawo do:1)
wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów;2)
opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych;3)
wykonywania testów produktów i usług oraz publikowania ich wyników;4)
wydawania czasopism, opracowań badawczych, broszur i ulotek;5)
prowadzenia nieodpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz udzielania nieodpłatnej pomocy konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń, chyba że statut organizacji stanowi, że działalność ta jest wykonywana odpłatnie;6)
udziału w pracach normalizacyjnych;7)
realizowania zadań państwowych w dziedzinie ochrony konsumentów, zlecanych przez organy administracji rządowej i samorządowej;8)
ubiegania się o dotacje ze środków publicznych na realizację zadań, o których mowa w pkt 7.3.
Organy administracji rządowej i samorządowej są obowiązane do zasięgania opinii organizacji konsumenckich w sprawach dotyczących kierunków działania na rzecz ochrony interesów konsumentów.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »