Oddział 1 - Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych - Okresowe sprawozdania oraz bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.1285

Akt utracił moc
Wersja od: 7 kwietnia 2020 r.

Oddział  1

Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych

§  9. 
1. 
Fundusz inwestycyjny otwarty oraz specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty jest obowiązany przekazywać, w formie raportu bieżącego, informacje o:
1)
każdorazowym zmniejszeniu wartości aktywów netto funduszu poniżej: 2 500 000 zł, 2 400 000 zł, 2 300 000 zł, 2 200 000 zł i 2 100 000 zł oraz o osiągnięciu lub przekroczeniu powyższych wartości;
2)
zawieszeniu lub wznowieniu zbywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
3)
zawieszeniu lub wznowieniu odkupywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
4)
błędnej wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
5)
niedokonaniu wyceny wartości aktywów funduszu w terminach określonych w statucie funduszu;
6)
utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów o wartości przekraczającej:
a)
10% wartości aktywów funduszu - w przypadku funduszu, którego aktywa są nie wyższe niż 30 000 000 zł,
b)
5% wartości aktywów funduszu - w przypadku funduszu, którego aktywa są wyższe niż 30 000 000 zł;
7)
przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu i zwiększaniu tego przekroczenia, z wyłączeniem przypadków, w których to przekroczenie lub jego zwiększenie było spowodowane wyłącznie przez:
a)
zmiany cen, kursów lub wartości składników lokat posiadanych przez fundusz,
b)
zmiany wartości aktywów funduszy występujące w okresie pomiędzy zawarciem transakcji nabycia składnika lokat, innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie albo zwiększenie przekroczenia, a jej rozliczeniem, związane z obowiązkiem jej ujęcia w księgach rachunkowych w dacie zawarcia umowy,
c)
zmiany wartości aktywów funduszy wynikające z transakcji przy zobowiązaniu się funduszu do odkupu dotyczącej składnika lokat innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie albo zwiększenie przekroczenia,
d)
zmiany wartości aktywów funduszu wywołane poprzez zmiany w kapitale wpłaconym lub wypłaconym,

a także o stanie dostosowania aktywów funduszu do ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu;

8)
nabyciu lub odkupieniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa odpowiednio funduszu inwestycyjnego otwartego, specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu zagranicznego zarządzanego przez to samo towarzystwo albo nabyciu, zbyciu lub wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego zarządzanego przez to samo towarzystwo albo nabyciu, zbyciu lub odkupieniu praw uczestnictwa unijnego AFI zarządzanego przez to samo towarzystwo;
9)
zaciągnięciu pożyczki lub kredytu w wysokości powodującej przekroczenie, łącznie z już zaciągniętymi pożyczkami i kredytami:
a)
5% wartości aktywów netto funduszu - w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego otwartego,
b)
35% wartości aktywów netto funduszu - w przypadku specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
c)
o każdym przekroczeniu wielokrotności progu, o którym mowa w lit. a,
d)
o każdym przekroczeniu o każde kolejne 20% wartości aktywów netto progu, o którym mowa w lit. b;
10)
podjęciu przez radę inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu;
11)
dokonaniu ogłoszeń o zamiarze dokonania podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa oraz o dokonaniu podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa;
12)
zmianie niektórych danych charakteryzujących fundusz obejmujących:
a)
nazwę funduszu lub subfunduszu,
b)
szczególny typ funduszu,
c)
szczególną konstrukcję funduszu;
13)
niezatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu;
14)
podjęciu decyzji w sprawie połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy;
15)
wszczęciu postępowania sądowego przeciwko funduszowi;
16)
utworzeniu subfunduszu;
17)
połączeniu subfunduszy;
18)
zamiarze likwidacji subfunduszu;
19)
likwidacji subfunduszu;
20)
rozpoczęciu albo zakończeniu zbywania jednostek uczestnictwa na terytorium państwa członkowskiego;
21)
zgłoszonych funduszowi przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego nieprawidłowościach w jego działalności;
22)
zawarciu umowy darowizny wraz z załączoną kopią umowy w formacie PDF;
23)
ustanowieniu zastawu na aktywach funduszu, jeżeli łączna kwota zastawionych aktywów przekracza 5% aktywów funduszu, wraz z załączoną kopią umowy w formacie PDF;
24)
dacie rozpoczęcia działalności w formie funduszu powiązanego lub subfunduszu powiązanego - w przypadkach określonych w art. 169b ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy;
25)
połączeniu wewnętrznym, o którym mowa w art. 201 ust. 1 ustawy;
26)
połączeniu krajowym, o którym mowa w art. 202 ust. 1 i 4 ustawy.
2. 
Fundusz przekazuje raport o przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu również w przypadku przekroczenia tych ograniczeń spowodowanego przez rozliczenie transakcji, o której mowa w ust. 1 pkt 7 lit. b i c, w przypadku gdy w dniu zawarcia tej transakcji miało miejsce dostosowanie przekroczenia ograniczenia inwestycyjnego, które spowodowało uprzednio powstanie obowiązku przekazania raportu bieżącego na podstawie ust. 1 pkt 7. Przepis ust. 1 pkt 7 odnoszący się do stanu dostosowania aktywów funduszu do wymagań określonych w ustawie lub statucie stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący zawiera:
1)
datę oraz przyczynę zmniejszenia wartości aktywów netto poniżej każdego poziomu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
rodzaj działań, jakie fundusz podjął lub podejmie w celu zwiększenia wartości aktywów netto funduszu;
3)
aktualną liczbę uczestników funduszu;
4)
datę oraz sposób osiągnięcia lub przekroczenia każdego poziomu wartości aktywów netto, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
4. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący zawiera:
1)
datę zawieszenia lub wznowienia zbywania jednostek uczestnictwa;
2)
wartość aktywów netto funduszu, po przekroczeniu której nastąpiło zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa;
3)
termin, do którego obowiązuje zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa.
5. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący zawiera:
1)
w przypadku zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa:
a)
datę zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa,
b)
wskazanie przyczyny zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa,
c)
informację o sumie wartości odkupionych przez fundusz jednostek uczestnictwa w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
d)
informację o sumie wartości jednostek uczestnictwa, których odkupienia zażądano w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
e)
wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
f)
termin, do którego obowiązuje zawieszenie odkupywania jednostek uczestnictwa;
2)
w przypadku wznowienia odkupywania jednostek uczestnictwa:
a)
datę wznowienia odkupywania jednostek uczestnictwa,
b)
wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o wznowieniu odkupywania jednostek uczestnictwa.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący zawiera:
1)
datę błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
2)
wartość błędnie wycenionej jednostki uczestnictwa oraz wartość prawidłowo wycenionej jednostki uczestnictwa;
3)
wskazanie przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa, a w przypadku gdy:
a)
błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących procedur - do raportu należy dołączyć kopie, w formacie PDF, części dokumentu procedury, z której niezastosowaniem było związane powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się pracownika do tej procedury,
b)
błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego - do raportu należy dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku gdy z okoliczności wynika, że błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika, wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c)
błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika jednak przy braku naruszenia procedur wewnętrznych - wskazanie charakteru pomyłki;
4)
wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
5)
wskazanie sposobu rozliczenia skutków błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa z uczestnikami funduszu, którym zbyto lub od których odkupiono jednostki uczestnictwa po niewłaściwie wyliczonej cenie;
6)
informację o decyzjach podjętych w celu zapobieżenia powstaniu podobnych błędów w dalszej działalności funduszu;
7)
liczbę jednostek uczestnictwa zbytych i odkupionych przez fundusz w oparciu o błędną wycenę aktywów.
7. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący zawiera:
1)
datę niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
2)
wskazanie przyczyny niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
3)
wskazanie, czy tego rodzaju niedokonanie miało miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
4)
informację o działaniach, jakie towarzystwo podjęło lub zamierza podjąć w celu zapobieżenia powstaniu podobnych sytuacji w dalszej działalności funduszu.
8. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący zawiera:
1)
datę wystąpienia zdarzenia losowego powodującego utratę aktywów, charakter zdarzenia oraz rodzaj utraconych aktywów;
2)
aktualną wartość utraconych aktywów oraz wartość aktywów funduszu przed i po uwzględnieniu utraty aktywów;
3)
przewidywane konsekwencje utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu.
9. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i ust. 2, raport bieżący sporządza się w formie zestawienia obejmującego przedstawione w porządku chronologicznym informacje o przekroczeniach ograniczeń inwestycyjnych, zwiększeniach tych przekroczeń oraz o dostosowaniu stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie, które wystąpiły w danym dniu, a także informacje o wszystkich przekroczeniach oraz o zwiększeniach tych przekroczeń, które wystąpiły w dniach poprzedzających ten dzień, a nie zostały dostosowane do wymagań określonych w ustawie lub statucie, na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia. Fundusz przekazuje raport z chwilą przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych, zwiększenia przekroczenia lub dostosowania stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie.
10. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący zawiera:
1)
datę nabycia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych lub praw uczestnictwa;
2)
oznaczenie funduszu, funduszu zagranicznego lub unijnego AFI, którego odpowiednio jednostki uczestnictwa, tytuły uczestnictwa, certyfikaty inwestycyjne lub prawa uczestnictwa zostały nabyte;
3)
liczbę i cenę nabycia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych lub praw uczestnictwa będących przedmiotem transakcji;
4)
procentowy udział jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych lub praw uczestnictwa będących przedmiotem transakcji w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych lub praw uczestnictwa odpowiednio funduszu, funduszu zagranicznego lub unijnego AFI, którego jednostki uczestnictwa, tytuły uczestnictwa, certyfikaty inwestycyjne lub prawa uczestnictwa były przedmiotem transakcji;
5)
łączny procentowy udział wszystkich nabytych jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych lub praw uczestnictwa w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa, certyfikatów inwestycyjnych lub praw uczestnictwa funduszu.
11. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący zawiera:
1)
wskazanie stron umowy pożyczki lub kredytu oraz daty i celu jej zawarcia;
2)
firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
3)
wysokość pożyczki lub kredytu;
4)
termin zwrotu pożyczki lub kredytu;
5)
obciążenie majątku związane z pożyczką lub kredytem;
6)
procentowy udział łącznej wysokości zaciągniętych przez fundusz pożyczek lub kredytów w stosunku do wartości aktywów netto funduszu po zaciągnięciu pożyczki lub kredytu.
12. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący zawiera:
1)
datę podjęcia uchwały o rozwiązaniu funduszu;
2)
kopię uchwały, w formacie PDF, i jej uzasadnienie.
13. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący zawiera:
1)
planowaną datę podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa oraz datę dokonania podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa;
2)
wartość jednostki uczestnictwa przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo połączeniu oraz proporcje podziału albo połączenia.
14. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący zawiera:
1)
w przypadku zmiany nazwy funduszu lub subfunduszu - nową nazwę wraz z datą, od której zmiana ta wchodzi w życie;
2)
w przypadku zmiany szczególnego typu funduszu - wskazanie nowego typu funduszu wraz z datą, od której zmiana wchodzi w życie;
3)
w przypadku zmiany szczególnej konstrukcji funduszu - wskazanie nowej konstrukcji funduszu wraz z datą, od której zmiana ta wchodzi w życie.
15. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący zawiera informację o przyczynach niezatwierdzenia sprawozdania finansowego funduszu.
16. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący zawiera kopię pozwu, w formacie PDF, wraz z informacją o dacie doręczenia pozwu.
17. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący zawiera:
1)
nazwę oraz datę utworzenia subfunduszu;
2)
datę przydziału jednostek uczestnictwa związanych z subfunduszem;
3)
datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
18. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący zawiera:
1)
datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
2)
wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa subfunduszu przejmującego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
3)
wartość aktywów i zobowiązań subfunduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
4)
datę wykreślenia subfunduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
19. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący zawiera:
1)
wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2)
wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3)
planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
20. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący zawiera:
1)
datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2)
zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3)
datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4)
datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
21. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący zawiera:
1)
wskazanie państwa członkowskiego;
2)
datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia zbywania jednostek uczestnictwa;
3)
określenie zmian w zakresie zbywania jednostek uczestnictwa.
22. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący zawiera:
1)
wskazanie nieprawidłowości;
2)
wskazanie organu, który zgłosił nieprawidłowości;
3)
szczegółowy opis przyczyn nieprawidłowości;
4)
datę wystąpienia nieprawidłowości;
5)
datę zgłoszenia funduszowi nieprawidłowości przez właściwy organ nadzoru państwa członkowskiego;
6)
szczegółowy opis działań podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości.
23. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący zawiera:
1)
wskazanie rodzaju i podstawy prawnej połączenia;
2)
oznaczenie funduszu przejmowanego lub subfunduszu przejmowanego;
3)
wskazanie dnia przydziału, o którym mowa w art. 208c ust. 1 pkt 1 albo art. 208e ust. 2 ustawy;
4)
datę wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych;
5)
kopię, w formacie PDF, postanowienia sądu o wykreśleniu funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
24. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący zawiera:
1)
wskazanie rodzaju i podstawy prawnej połączenia;
2)
oznaczenie funduszu przejmowanego lub subfunduszu przejmowanego;
3)
oznaczenie towarzystwa, które zarządzało funduszem przejmowanym lub subfunduszem przejmowanym przed dniem połączenia;
4)
wskazanie dnia połączenia, o którym mowa w art. 208z ust. 1 ustawy;
5)
datę wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych;
6)
kopię, w formacie PDF, postanowienia sądu o wykreśleniu funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych;
7)
w przypadku, o którym mowa w art. 208z ust. 1 pkt 2 ustawy, również:
a)
datę wpisu funduszu przejmującego do rejestru funduszy inwestycyjnych,
b)
kopię, w formacie PDF, postanowienia sądu o wpisaniu funduszu przejmującego do rejestru funduszy inwestycyjnych.
§  10. 
Fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, będący funduszem z wydzielonymi subfunduszami, jest obowiązany przesyłać informacje, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, 5, 8, 9, 11 i 15-19, odrębnie dla każdego subfunduszu, którego informacja dotyczy, z zastrzeżeniem § 3 ust. 7, a informacje, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, 3, 6, 7, 22 i 23 - odrębnie dla funduszu i każdego z subfunduszy.