Nowość Art. 22. - [Informacja o warunkach funkcjonowania programu] - Pracownicze programy emerytalne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.556 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 kwietnia 2024 r.
Art.  22.  [Informacja o warunkach funkcjonowania programu]
1. 
Pracodawca jest obowiązany do przekazywania pracownikom w sposób zrozumiały, na piśmie, w postaci papierowej lub elektronicznej informacji o warunkach funkcjonowania programu.
1a. 
Informacja:
1)
jest udostępniona bezpłatnie;
2)
jest sporządzona z użyciem jasnego, zwięzłego i zrozumiałego języka, bez stosowania żargonu i terminów technicznych, jeżeli zamiast nich można użyć języka niespecjalistycznego;
3)
jest spójna pod względem słownictwa i treści;
4)
nie może wprowadzać w błąd;
5)
jest przedstawiona w sposób ułatwiający czytanie;
6)
jest dostępna w języku urzędowym państwa członkowskiego Unii Europejskiej, którego prawo ubezpieczeń społecznych i prawo pracy stosuje się do danego programu emerytalnego.
2. 
Informacja powinna zawierać w szczególności:
1)
formę programu wraz ze wskazaniem zarządzającego;
2)
określenie wysokości składki podstawowej;
3)
określenie sumy składek dodatkowych, o której mowa w art. 25 ust. 4;
4)
stwierdzenie, że zawiera jedynie omówienie warunków programu, a podstawą funkcjonowania programu jest umowa zakładowa;
5)
minimalną i maksymalną wysokość możliwej do zadeklarowania miesięcznej składki dodatkowej oraz sposób jej deklarowania;
6)
wskazanie właściwych przepisów podatkowych dotyczących gromadzonych środków;
7)
omówienie:
a)
zasad wypłaty, wypłaty transferowej i zwrotu zgromadzonych na rachunku uczestnika środków,
b)
trybu zmiany deklaracji, konsekwencji, w tym finansowych, tych zmian i warunków odstąpienia uczestnika od programu,
c)
praw osoby uprawnionej w przypadku śmierci uczestnika,
d)
przypadków, w których następuje likwidacja programu, oraz konsekwencji z tego wynikających,
e)
możliwości zadysponowania przez uczestnika prawami do zgromadzonych środków,
f)
informacji na temat osiągniętych przez zarządzającego stóp zwrotu związanych z programem emerytalnym za łączny okres co najmniej 5 lat lub łącznie za wszystkie lata działalności programu, jeżeli było ich mniej niż 5.
3. 
Zarządzający jest obowiązany do niezwłocznego przekazywania pracodawcy informacji wskazującej przepisy prawa powszechnie obowiązującego zawierające zmiany w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 7.
4. 
Pracodawca jest obowiązany do aktualizowania informacji dotyczących zasad funkcjonowania programu, niezwłocznie po ich uzyskaniu.
5. 
Pracodawca jest obowiązany do wyróżnienia w informacji, o której mowa w ust. 2, zmian, jakie zaszły w zakresie objętym tą informacją w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę dokonania aktualizacji.
6. 
Pracodawca jest dodatkowo obowiązany przekazać uczestnikowi pisemną informację o warunkach wypłaty środków gromadzonych w programie:
1)
w pierwszym kwartale roku kalendarzowego, w którym uczestnik ten ukończy 60 lat, lub
2)
w ciągu 30 dni od dnia ustania stosunku pracy z powodu uzyskania wcześniejszych uprawnień emerytalnych, lub
3)
na żądanie uczestnika programu.