Art. 86i. - [Zadania w zakresie przygotowania do reagowania na zagrożenie radiacyjne, reagowania na takie zagrożenie oraz zarządzania sytuacją narażenia istniejącego] - Prawo atomowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1173 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 16 października 2023 r.
Art. 86i. [Zadania w zakresie przygotowania do reagowania na zagrożenie radiacyjne, reagowania na takie zagrożenie oraz zarządzania sytuacją narażenia istniejącego]
1.
Zakładowy, wojewódzki i krajowy plan postępowania awaryjnego określają zadania w zakresie:1)
przygotowania do reagowania na zdarzenie radiacyjne i sposób realizacji tych zadań;2)
reagowania na zdarzenie radiacyjne i sposób realizacji tych zadań;3)
zarządzania sytuacją narażenia istniejącego powstałą w wyniku zdarzenia radiacyjnego i sposób realizacji tych zadań.2.
Zadania w zakresie przygotowania do reagowania na zdarzenie radiacyjne obejmują w szczególności:1)
podział zadań, w tym w zakresie działań przeprowadzanych na terenie jednostki organizacyjnej;2)
przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacji zdarzenia radiacyjnego, w tym w zakresie działań przeprowadzanych na terenie jednostki organizacyjnej;3)
określenie kryteriów niezbędnych do uruchomienia planu postępowania awaryjnego;4)
opracowanie na podstawie analizy zagrożeń strategii ochrony osób z ogółu ludności i pracowników jednostki organizacyjnej;5)
wyznaczenie poziomów odniesienia w sytuacji narażenia istniejącego dla osób przebywających na terenie skażonym;6)
wyznaczenie poziomów odniesienia na wypadek zdarzenia radiacyjnego dla osób z ogółu ludności, pracowników jednostki organizacyjnej oraz członków ekip awaryjnych;7)
opracowanie i aktualizację procedur i instrukcji w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, z uwzględnieniem wniosków z ćwiczeń i zdarzeń radiacyjnych;8)
w przypadku zakładowego planu postępowania awaryjnego - zapewnienie spójności tego planu z systemem ochrony fizycznej materiałów jądrowych lub obiektów jądrowych;9)
przygotowanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w planie postępowania awaryjnego;10)
zapewnienie gotowości do wprowadzenia działań interwencyjnych;11)
określenie, w przypadku:a)
zakładowego planu postępowania awaryjnego - zasad współpracy ze służbami i organami zaangażowanymi w postępowanie awaryjne,b)
wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego oraz krajowego planu postępowania awaryjnego - zasad koordynacji działań służb, organów i innych instytucji krajowych oraz współpracy z państwami, które mogą być dotknięte skutkami zdarzeń radiacyjnych;12)
opracowanie planów ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne;13)
organizację okresowych ćwiczeń i treningów w celu weryfikacji poziomu przygotowania do reagowania na zdarzenia radiacyjne i jego doskonalenia;14)
utrzymywanie baz danych niezbędnych do prognozowania rozwoju sytuacji radiacyjnej, likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia radiacyjnego;15)
przygotowanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania infrastruktury krytycznej w wyniku zdarzenia radiacyjnego.3.
Przepisu ust. 2 pkt 15 nie stosuje się do kierowników jednostek organizacyjnych niebędących operatorami lub właścicielami infrastruktury krytycznej.4.
Zadania w zakresie reagowania na zdarzenie radiacyjne obejmują w szczególności:1)
uruchomienie planu postępowania awaryjnego;2)
uruchomienie niezbędnych struktur, w tym sił i środków, zgodnie z planem postępowania awaryjnego;3)
powiadamianie i wymianę informacji;4)
informowanie ludności;5)
udzielanie pomocy osobom poszkodowanym;6)
ocenę zagrożenia, w tym wielkości dawek promieniowania jonizującego i skażeń promieniotwórczych;7)
monitorowanie zagrożeń;8)
zapewnienie ochrony radiologicznej osobom z ogółu ludności, pracownikom jednostki organizacyjnej oraz członkom ekip awaryjnych, zgodnie z ustalonymi poziomami odniesienia;9)
uruchomienie niezbędnych działań interwencyjnych;10)
analizę skuteczności prowadzonych działań interwencyjnych i ich optymalizację;11)
raportowanie i dokumentowanie.5.
Zadania w zakresie zarządzania sytuacją narażenia istniejącego powstałą w wyniku zdarzenia radiacyjnego obejmują w szczególności:1)
opracowanie strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;2)
podział zadań i obowiązków;3)
monitorowanie i ocenę zagrożeń;4)
wymianę informacji;5)
usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;6)
uruchomienie niezbędnych działań naprawczych;7)
analizę skuteczności prowadzonych działań naprawczych i ich optymalizację;8)
zapewnienie ochrony radiologicznej osobom z ogółu ludności, pracownikom jednostki organizacyjnej oraz członkom ekip awaryjnych, zgodnie z ustalonymi poziomami odniesienia;9)
opracowanie wytycznych w zakresie optymalizacji narażenia;10)
informowanie ludności;11)
raportowanie i dokumentowanie.6.
Strategia, o której mowa w ust. 5 pkt 1, zawiera:1)
procedurę przejścia z fazy reagowania na zdarzenie radiacyjne do sytuacji narażenia istniejącego;2)
główne cele do realizacji w zakresie zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;3)
ocenę dostępnych działań interwencyjnych i działań naprawczych;4)
poziomy odniesienia dla sytuacji narażenia istniejącego i optymalizację narażenia.7.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową zawartość zakładowego, wojewódzkiego i krajowego planu postępowania awaryjnego, uwzględniając w tych planach różne kategorie zagrożeń, jakie mogą powstać w związku z wykonywaną działalnością z narażeniem, oraz mając na względzie wydane w tym zakresie zalecenia MAEA.8.
W sytuacji narażenia istniejącego dotyczącej działalności z naturalnie występującymi substancjami promieniotwórczymi prowadzonej na podstawie powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub 1a, kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej tę działalność może wystąpić do organu właściwego do przyjęcia powiadomienia o wydanie opinii w zakresie możliwych do zastosowania środków monitorowania sytuacji radiacyjnej oraz działań interwencyjnych. Organ przedstawia opinię w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.9.
Kierownik jednostki organizacyjnej zapewnia pracownikowi narażonemu w wyniku zdarzenia radiacyjnego indywidualną dozymetrię retrospektywną w przypadku, gdy nie ma innej możliwości ustalenia dawki promieniowania jonizującego otrzymanej przez pracownika w wyniku tego zdarzenia.10.
Osoba kierująca działaniami ekipy awaryjnej zapewnia członkowi ekipy awaryjnej indywidualną dozymetrię retrospektywną w przypadku, gdy nie ma innej możliwości ustalenia dawki promieniowania jonizującego otrzymanej przez członka ekipy awaryjnej w trakcie działań tej ekipy.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »