Art. 144. - [Karta urodzenia i karta zgonu w okresie przejściowym] - Prawo o aktach stanu cywilnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1378 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 lipca 2023 r. do: 14 sierpnia 2024 r.
Art.  144.  [Karta urodzenia i karta zgonu w okresie przejściowym]
1. 
Do dnia 1 stycznia 2024 r. karta urodzenia, o której mowa w art. 54 ust. 1, zawiera oprócz danych, o których mowa w art. 54 ust. 2:
1)
informacje o stanie zdrowia dziecka: długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar;
2)
informacje o ciąży i porodzie: okres trwania ciąży, wielorakość i miejsce porodu;
3)
dane o poprzednich ciążach i porodach matki dziecka:
a)
liczbę dzieci urodzonych przez matkę, w tym żywo urodzonych lub martwo urodzonych,
b)
datę poprzedniego porodu,
c)
żywotność poprzedniego dziecka;
4)
miejsce zamieszkania rodziców dziecka, w tym okres ich przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy, o ile są znane, oraz wykształcenie rodziców dziecka, pozyskiwane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
2. 
Do dnia 1 stycznia 2024 r. karta martwego urodzenia, o której mowa w art. 54 ust. 3, zawiera:
1)
dane, o których mowa w art. 54 ust. 2 i 3;
2)
dane, o których mowa w ust. 1;
3)
czas zgonu płodu i przyczynę zgonu, jeżeli została stwierdzona.
3. 
Do dnia 1 stycznia 2024 r. karta zgonu zawiera oprócz danych, o których mowa w art. 11 ust. 3b i 3c ustawy zmienianej w art. 114, jeżeli są znane:
1)
informacje o miejscu zgonu, jego przyczynach, osobie stwierdzającej przyczyny zgonu oraz sposobie stwierdzenia przyczyn zgonu;
2)
w przypadku dziecka do roku życia:
a)
godzinę urodzenia, informacje o stanie jego zdrowia w chwili urodzenia: długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar,
b)
informacje o przebiegu ciąży i porodzie: okres trwania ciąży, wielorakość porodu oraz liczbę dzieci urodzonych przez matkę;
3)
nazwę podmiotu wykonującego działalność leczniczą oraz nazwisko i imię (imiona) sporządzającego kartę zgonu;
4)
wykształcenie zmarłego;
5)
miejsce zamieszkania zmarłego, w tym okres przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy.
4. 
Dane, o których mowa w ust. 1-3, są przetwarzane, dla potrzeb statystyki publicznej, przez kierownika urzędu stanu cywilnego i przesyłane służbom statystyki publicznej.
5. 
Do dnia 1 stycznia 2024 r. karta urodzenia i karta martwego urodzenia oraz karta zgonu mogą zostać przekazane kierownikowi urzędu stanu cywilnego w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym.
6. 
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty urodzenia, o której mowa w ust. 1, oraz wzór karty martwego urodzenia, o której mowa w ust. 2, w tym sporządzanych w postaci elektronicznej, uwzględniając przejrzystość i kompletność wymaganych danych.
7. 
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty zgonu, o której mowa w ust. 3, w tym sporządzanej w postaci elektronicznej, uwzględniając zakres danych konieczny do sporządzenia aktu zgonu oraz umożliwienia pochówku osoby zmarłej.