Prowadzenie dzienników na polskich statkach morskich.
Dz.U.1963.19.104
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 18 kwietnia 1963 r.
w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich.
- w zależności od rodzaju napędu statku;
- w zależności od rodzaju urządzeń radiokomunikacyjnych znajdujących się na statku.
- w zależności od rodzaju napędu statku;
- w zależności od rodzaju urządzeń radiokomunikacyjnych znajdujących się na statku.
- w zależności od rodzaju urządzeń radiokomunikacyjnych znajdujących się na statku.
ZAŁĄCZNIK
ZAŁĄCZNIK Nr 12 12
DZIENNIK RADIOWY GMDSS
DZIENNIK RADIOWY GMDSS
INSTRUKCJA PROWADZENIA DZIENNIKA RADIOWEGO
Zgodnie z warunkami prawidła 17 rozdz. IV Konwencji SOLAS'74 oraz z przepisami Regulaminu Radiokomunikacyjnego dziennik radiowy musi być przechowywany na burcie statku.
Dziennik powinien znajdować się na mostku nawigacyjnym przy zainstalowanych urządzeniach radiowych.
Musi być udostępniony do inspekcji prowadzonej przez uprawnione organy administracji morskiej.
I. WYPEŁNIANIE DZIENNIKA RADIOWEGO
Dziennik składa się z trzech sekcji i załącznika.
Proszę zapoznać się z uwagami przed wypełnieniem każdej sekcji.
(1) Sekcja A
1. Wpisywać wszystkie wymagane dane statku i dane CBR.
2. Wpisywać sposoby zapewnienia gotowości eksploatacyjnej wyposażenia radiowego, podając dane firmy serwisowej lub firm, które zajmują się naprawą sprzętu na lądzie.
(2) Sekcja B
Wpisać dane przeszkolonego personelu na burcie.
Wskazać przeszkolonego członka załogi wyznaczonego przez kapitana zgodnie z prawidłem 16 Konwencji SOLAS'74 z poprawkami 88-90 - uprawnionego do prowadzenia korespondencji w wypadku niebezpieczeństwa.
(3) Sekcja C
Sekcja ta zawiera dzienny zapis używania sprzętu radiowego.
Kolumny muszą zawierać jak niżej:
1. Streszczenie korespondencji w niebezpieczeństwie, korespondencji pilności i korespondencji dla zapewnienia bezpieczeństwa. Wpisy muszą zawierać datę i czas oraz dane o statkach i ich pozycje.
2. Zapisy ważnych wydarzeń związanych z obsługą sprzętu radiowego, np.:
a) uszkodzenie lub wadliwe działanie urządzeń,
b) przerwanie łączności ze stacjami brzegowymi, naziemnymi stacjami brzegowymi lub satelitarnymi,
c) zakłócenia z powodów propagacyjnych, jonosferycznych, statycznych, zakłócenia atmosferyczne i ogólne,
d) ważne wydarzenia dotyczące wymiany korespondencji.
3. Pozycję statku co najmniej raz dziennie.
Pozycja może być podana względem punktów geograficznych lub alternatywnie długością i szerokością geograficzną.
4. Szczegóły testowania i sprawdzania posiadanego sprzętu (patrz załącznik).
II. UWAGI DO PROWADZENIA DZIENNIKA
Kapitan statku wyznacza jednego lub więcej członków załogi (przeszkolonych do obsługi GMDSS) do prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie.
Korespondencja w niebezpieczeństwie lub odpowiadająca tej korespondencji odebrana przez Navtex, EGC, NBDP lub telex satelitarny powinna być zapisana w dzienniku w kolejności dat i czasu. Wydruki zawierające prognozy pogody i ostrzeżenia nawigacyjne nie muszą być przechowywane, lecz ich odbiór musi być odnotowywany w dzienniku.
Dzienny, tygodniowy i miesięczny zapis testowania i sprawdzania sprzętu oraz rezerwowego zasilania, jak wykazano w załączniku do tych instrukcji, musi być wpisywany do dziennika przed rozpoczęciem zapisów bieżących.
Podaje się krótkie podsumowanie sprawności sprzętu wymieniając nazwy stacji, z którymi nawiązano łączność podczas testów.
Jeśli stwierdzono wadliwe działanie jakiegoś urządzenia, osoba odpowiedzialna musi powiadomić o tym kapitana i zapisać w dzienniku szczegóły uszkodzenia.
III. SPRAWDZANIE DZIENNIKA
Kapitan musi sprawdzać i podpisywać zapisy z każdego dnia.
IV. PRZEKAZYWANIE WYPEŁNIONEGO DZIENNIKA
Dziennik powinien być przechowywany przez armatora przez okres 10 lat od daty ostatniego wpisu.
W przypadku zatrzymania dziennika z powodu awarii lub innych przyczyn przez organy administracji morskiej lub przez izbę morską, należy zatrzymany dziennik uważać za wycofany i zakończony z datą ostatniego dokonanego wpisu i z tą samą datą należy rozpocząć prowadzenie nowego dziennika.
Dziennik i ewidencja dzienników statku powinny być przedstawione do kontroli na każde żądanie organów administracji morskiej.
TESTOWANIE SPRZĘTU I REZERWOWEGO ŹRÓDŁA ZASILANIA
1. Dzienne
(a) Testowanie naładowania rezerwowej baterii akumulatorów radiowych. W razie potrzeby baterie ładować.
(b) Sprawdzanie odpowiedniego zaopatrzenia drukarek w papier.
2. Tygodniowe
(a) Właściwe działanie urządzeń cyfrowego selektywnego wywołania (CSW) co najmniej raz na tydzień, z użyciem wywołań testowych, gdy stacje brzegowe wyposażone w urządzenia CSW są w zasięgu słyszalności.
Jeżeli statek jest poza zasięgiem słyszalności stacji brzegowych wyposażonych w sprzęt CSW przez okres dłuższy niż jeden tydzień, test powinien być przeprowadzony przy najbliższej sposobności, gdy statek znajdzie się w zasięgu umożliwiającym komunikację.
(b) Gdy rezerwowym źródłem energii nie jest akumulator, a np. prądnica, to źródło to powinno być testowane co tydzień.
(c) Każdy statek ratowniczy wyposażony w VHF powinien je testować raz na tydzień na częstotliwości innej niż 156,8 MHz (VHF k.16) oraz na częstotliwości innej niż 156,525 MHz (VHF k.70).
3. Miesięczne
(a) Każda EPIRB (radiopława awaryjna) powinna być testowana raz w miesiącu celem określenia zdolności jej prawidłowego działania z użyciem wbudowanego układu testującego, bez używania systemu satelitarnego.
(b) Każdy transponder radarowy do jednostek ratunkowych powinien być sprawdzany raz w miesiącu przy użyciu wbudowanego elementu testowego i sprawdzany, czy nie ma oznak uszkodzeń.
(c) Raz w miesiącu powinny być sprawdzane pod względem zabezpieczenia i parametrów wszystkie akumulatory zapewniające źródła zasilania poszczególnych urządzeń radiowych.
Sprawdzać należy parametry, zaciski akumulatorów oraz stan obudowy.
(d) Raz w miesiącu dokonuje się przeglądu stanu technicznego anten i izolatorów.
Sekcja A
Dane o statku
1. Nazwa statku ...............................................
Międzynarodowy sygnał wywoławczy ....... Port macierzysty .....
IMO numer ..... pojemność brutto .... data położenia stępki ...
Morskie obszary, w których statek może operować (akweny) ......
2. Wskazać metody stosowane dla zapewnienia gotowości
operacyjnej urządzeń radiowych:
a) Dublowanie urządzeń TAK [ ] NIE [ ]
b) Naprawy na lądzie TAK [ ] NIE [ ]
Dane firmy serwisowej: Nazwa ............................
Adres ............................
............................
c) Możliwość wykonania napraw w morzu TAK [ ] NIE [ ]
Sekcja B
Uprawniony personel
1. Nazwisko i imię
(a) ........................................................
(b) ........................................................
(c) ........................................................
(d) ........................................................
(e) ........................................................
(f) ........................................................
(g) ........................................................
(h) ........................................................
(i) ........................................................
(j) ........................................................
2. Data zaokrętowania lub data przyjęcia obowiązków
Od Do
(a) ........................................................
(b) ........................................................
(c) ........................................................
(d) ........................................................
(e) ........................................................
(f) ........................................................
(g) ........................................................
(h) ........................................................
(i) ........................................................
(j) ........................................................
3. Klasa certyfikatu i data wystawienia
(a) ........................................................
(b) ........................................................
(c) ........................................................
(d) ........................................................
(e) ........................................................
(f) ........................................................
(g) ........................................................
(h) ........................................................
(i) ........................................................
(j) ........................................................
4. Numer certyfikatu
(a) ........................................................
(b) ........................................................
(c) ........................................................
(d) ........................................................
(e) ........................................................
(f) ........................................................
(g) ........................................................
(h) ........................................................
(i) ........................................................
(j) ........................................................
5. Nazwisko i funkcja wyznaczonych osób odpowiedzialnych za
korespondencję w niebezpieczeństwie
...............................................................
...............................................................
...............................................................
6. Nazwiska osób wyznaczonych do przeprowadzania testów i
prowadzenia dziennika (jeśli różne od wymienionych w pozycji
5)
...............................................................
...............................................................
...............................................................
Sekcja C
Dziennik radiowy GMDSS Nazwa statku ....................
Sygnał wywoławczy ................. M.M.S.I. ........
Data, czas UTC | Do stacji | Od stacji | Częstotliwość, kanał lub satelita | Działania operatorskie i uwagi |
- dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 1973 r. (Dz.U.73.13.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1973 r.
- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »