Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępnianie informacji z tego rejestru.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2022.2040 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 3 października 2022 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 27 grudnia 2018 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru
Na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 905) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób i tryb prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej "rejestrem", w tym uzyskiwania dostępu do rejestru;2)
sposób współpracy Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej "organem nadzoru", i Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwanej dalej "Izbą", w zakresie dotyczącym udzielania informacji określonych w art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej "ustawą";3)
sposób udostępniania informacji z rejestru.
Rejestr składa się z następujących działów i rozdziałów:
1)
dział pierwszy - rejestr agentów:a)
rozdział pierwszy - agenci ubezpieczeniowi,b)
rozdział drugi - agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające;2)
dział drugi - rejestr brokerów:a)
rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi,b)
rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni,c)
rozdział trzeci - egzaminy dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych,d)
rozdział czwarty - osoby zwolnione z egzaminów dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz osoby, wobec których nie stosuje się warunku zdania tego egzaminu.1.
Dział pierwszy, rozdział pierwszy obejmuje:1)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;2)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych niebędących osobami fizycznymi;3)
informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.2.
Dział pierwszy, rozdział drugi obejmuje:1)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające będących osobami fizycznymi;2)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające niebędących osobami fizycznymi;3)
informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.3.
Dział drugi, rozdział pierwszy obejmuje:1)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;2)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami prawnymi.4.
Dział drugi, rozdział drugi obejmuje:1)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami fizycznymi;2)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami prawnymi.1.
Pośrednikowi ubezpieczeniowemu organ nadzoru nadaje jeden, niepowtarzalny numer wpisu w rejestrze.2.
Wspólnikom i członkom zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, oraz osobie wykonującej czynności agencyjne organ nadzoru nadaje niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze.3.
Osoba wykonująca czynności agencyjne może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby agentów ubezpieczeniowych, w imieniu których wykonuje czynności agencyjne.4.
Do wspólników i członków zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.1.
Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu tego pośrednika z rejestru.2.
W przypadku wykreślenia z rejestru agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające na podstawie art. 84 ust. 2 pkt 2 ustawy w dziale pierwszym, w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny wykreślenia z rejestru.3.
W przypadku wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy, w rejestrze w dziale pierwszym odpowiednio w rozdziale pierwszym lub drugim dokonuje się adnotacji o dacie wpływu tego wniosku do organu nadzoru.4.
Jeżeli w wyniku wykreślenia wpisu z rejestru lub zmiany wpisu w rejestrze osoba, o której mowa w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy, nie występuje w dziale drugim w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim, wykreśla się ją z rozdziału czwartego tego działu w zakresie odpowiednim dla rozdziału, w którym przestała występować.
Organ nadzoru udostępnia Izbie z rejestru, w drodze teletransmisji, następujące dane:
1)
informację o rozwiązaniu z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające umowy agencyjnej z przyczyn określonych w art. 57 ust. 3 ustawy, obejmującą:a)
firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą,b)
numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,c)
nazwę zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające,e)
przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń;1.
Dane, o których mowa w art. 52 ust. 4 i 8 ustawy, są udostępniane za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru, po wypełnieniu formularza elektronicznego.2.
W formularzu elektronicznym należy podać żądane dane, w szczególności dane identyfikujące podmiot, którego dane mają być udostępnione.3.
Adres strony internetowej, pod którym jest udostępniany formularz elektroniczny, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.4.
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 5 i 9 ustawy, może być złożony:1)
w formie pisemnej;2)
na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru.5.
Wniosek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest kierowany do organu nadzoru i zawiera dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji.6.
Złożenie wniosku w sposób, o którym mowa w ust. 4 pkt 2:1)
przez osobę fizyczną następuje za pośrednictwem formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przy-łączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797);2)
przez podmiot inny niż osoba fizyczna wymaga:a)
przedłożenia organowi nadzoru informacji o osobie uprawnionej do złożenia wniosku w imieniu tego podmiotu, obejmującej imię, nazwisko oraz numer PESEL osoby uprawnionej,b)
uzyskania przez osobę uprawnioną dostępu do formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.1.
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 6 ustawy, jest kierowany do Izby i może być złożony przez:1)
zakład ubezpieczeń, na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej Izby, z zastosowaniem mechanizmów uwierzytelniania;2)
przedsiębiorcę, którego informacja dotyczy, w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.2.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy wskazać żądane informacje oraz następujące dane identyfikujące agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, którego informacja dotyczy:1)
firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą;2)
numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 2019 r., z wyjątkiem § 7 ust. 4 pkt 2 i ust. 6, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. poz. 1316), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »