Art. 5. - [Przesłanki uznania praktyki rynkowej za działanie wprowadzające w błąd] - Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.845 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 4 maja 2023 r.
Art. 5. [Przesłanki uznania praktyki rynkowej za działanie wprowadzające w błąd]
1.
Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.2.
Wprowadzającym w błąd działaniem może być w szczególności:1)
rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji;2)
rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzać w błąd;3)
działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek, które może wprowadzać w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych lub innych oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty, w szczególności reklama porównawcza w rozumieniu art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233);4)
nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest związany kodeksem dobrych praktyk;5)
każdy rodzaj wprowadzenia na rynek w co najmniej jednym państwie członkowskim towaru jako identycznego z towarem wprowadzonym na rynki w innych państwach członkowskich, mimo że towar ten w sposób istotny różni się składem lub właściwościami, chyba że przemawiają za tym uzasadnione i obiektywne czynniki.3.
Wprowadzające w błąd działanie może w szczególności dotyczyć:1)
istnienia produktu, jego rodzaju lub dostępności;2)
cech produktu, w szczególności jego pochodzenia geograficznego lub handlowego, ilości, jakości, sposobu wykonania, składników, daty produkcji, przydatności, możliwości i spodziewanych wyników zastosowania produktu, wyposażenia dodatkowego, testów i wyników badań lub kontroli przeprowadzanych na produkcie, zezwoleń, nagród lub wyróżnień uzyskanych przez produkt, ryzyka i korzyści związanych z produktem;3)
obowiązków przedsiębiorcy związanych z produktem, w tym usług serwisowych i procedury reklamacyjnej, dostawy, niezbędnych usług, części, wymiany lub naprawy;4)
praw konsumenta, w szczególności prawa do naprawy lub wymiany produktu na nowy albo prawa do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy;5)
ceny, sposobu obliczania ceny lub istnienia szczególnej korzyści cenowej;6)
rodzaju sprzedaży, powodów stosowania przez przedsiębiorcę praktyki rynkowej, oświadczeń i symboli dotyczących bezpośredniego lub pośredniego sponsorowania, informacji dotyczących sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela, w tym jego imienia i nazwiska (nazwy) i majątku, kwalifikacji, statusu, posiadanych zezwoleń, członkostwa lub powiązań oraz praw własności przemysłowej i intelektualnej lub nagród i wyróżnień.4.
Przy ocenie, czy praktyka rynkowa wprowadza w błąd przez działanie, należy uwzględnić wszystkie jej elementy oraz okoliczności wprowadzenia produktu na rynek, w tym sposób jego prezentacji.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (308)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (286)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (22)
- RWR.610.5.2023.BG, Decyzja nr RWR-2/2024 - Pismo wydane przez: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- DOZIK-4.610.510.2016.IC, Decyzja nr DOZIK-9/2023 - Pismo wydane przez: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- RŁO.610.2.2023.MD, Decyzja nr RŁO 4/2023 - Pismo wydane przez: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów