Art. 8. - [Obowiązek rejestracji transakcji] - Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2017.1049 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 20 czerwca 2018 r.
Art. 8. [Obowiązek rejestracji transakcji]
1.
Instytucja obowiązana przeprowadzająca transakcję, której równowartość przekracza 15 000 euro, ma obowiązek zarejestrować taką transakcję również w przypadku, gdy jest ona przeprowadzana za pomocą więcej niż jednej operacji, których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane i zostały podzielone na operacje o mniejszej wartości z zamiarem uniknięcia obowiązku rejestracji.1a.
W przypadku podmiotu prowadzącego kasyno gry w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, 1948 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 88 i 379) obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy zakupu lub sprzedaży żetonów o wartości stanowiącej co najmniej równowartość 1000 euro.1b.
Do transakcji określonych w ust. 1a stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące transakcji, o których mowa w ust. 1.1c.
(uchylony).1d.
(uchylony).1e.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:1)
przelewu z rachunku na rachunek lokaty terminowej, które należą do tego samego klienta w tej samej instytucji obowiązanej;2)
przelewu na rachunek z rachunku lokaty terminowej, które należą do tego samego klienta w tej samej instytucji obowiązanej;3)
przelewów przychodzących, z wyjątkiem przelewów przychodzących z zagranicy;4)
transakcji związanych z gospodarką własną instytucji obowiązanych;5)
transakcji zawieranych na rynku międzybankowym;6)
przypadków określonych w art. 9d ust. 1;7)
banków zrzeszających banki spółdzielcze, o ile transakcja została zarejestrowana w zrzeszonym banku spółdzielczym;8)
transakcji tymczasowego przewłaszczenia na zabezpieczenie wartości majątkowych, wykonanej na czas trwania umowy przewłaszczenia z instytucją obowiązaną.2.
(uchylony).3.
Instytucja obowiązana przeprowadzająca transakcję, której okoliczności wskazują, że może ona mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, ma obowiązek zarejestrować taką transakcję, bez względu na jej wartość i charakter.3a.
W przypadku gdy instytucja obowiązana nie przyjmuje dyspozycji lub zlecenia do przeprowadzenia transakcji, obowiązek, o którym mowa w ust. 3, stosuje się także, gdy instytucja ta wie lub przy zachowaniu należytej staranności powinna wiedzieć o takiej transakcji w związku z wykonaniem umowy z klientem.3b.
Instytucje obowiązane będące adwokatami, radcami prawnymi oraz prawnikami zagranicznymi obowiązek, o którym mowa w ust. 3, wykonują, jeżeli uczestniczą w transakcjach w związku ze świadczeniem klientowi pomocy w planowaniu lub przeprowadzaniu transakcji dotyczących:1)
kupna i sprzedaży nieruchomości lub przedsiębiorstw;2)
zarządzania pieniędzmi, papierami wartościowymi lub innymi wartościami majątkowymi;3)
otwierania rachunków lub zarządzania nimi;4)
organizacji wpłat i dopłat na kapitał zakładowy i akcyjny, organizacji wkładu do tworzenia lub prowadzenia działalności spółek lub zarządzania nimi;5)
tworzenia, działalności przedsiębiorców w innej formie organizacyjnej, a także zarządzania nimi.4.
Rejestr transakcji, o których mowa w ust. 1 i 3, jest przechowywany przez okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym transakcje zostały zarejestrowane. W przypadku likwidacji, połączenia, podziału oraz przekształcenia instytucji obowiązanej, do przechowywania rejestrów i dokumentacji stosuje się odpowiednio przepisy art. 76 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 61, 245 i 791).4a.
Informacje o transakcjach przeprowadzanych przez instytucje obowiązane oraz dokumenty dotyczące transakcji są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano ostatniego zapisu związanego z transakcją.4b.
Przepisy ust. 4 i 4a stosuje się odpowiednio do informacji zarejestrowanych na podstawie ust. 3a i 3b.5.
Obowiązek rejestracji transakcji, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, instytucji pieniądza elektronicznego, oddziałów zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego, agentów rozliczeniowych, adwokatów, radców prawnych i prawników zagranicznych oraz biegłych rewidentów i doradców podatkowych.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (10)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (10)
- Jakie skutki podatkowe dla sprzedającego rodzi przyjęcie zapłaty w gotówce powyżej 15 000 zł.?
- Czy przyjęcie przez dewelopera zapłaty w formie gotówkowej o wartości powyżej 15.000 euro narusza przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy?
- Czy obowiązkowi rejestracji podlegają przelewy z rachunku na rachunek lokaty terminowej, jeżeli oba rachunki prowadzone są przez ten sam bank, a klient pozostaje w relacji „posiadacz” do jednego z rachunków oraz „współposiadacz” do drugiego?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (1)
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (24)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (21)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (3)
- Komunikat GIIF dotyczący zasad rejestracji transakcji. - Pismo wydane przez: Generalny Inspektor Informacji Finansowej
- Komunikat GIIF w sprawie zwolnienia z obowiązku rejestracji transakcji dla osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w dniu 22 października 2009 r. stały się instytucjami obowiązanymi. - Pismo wydane przez: Generalny Inspektor Informacji Finansowej
- NB-BI-III-056-24/03, Rejestrowanie podejrzanych transakcji. - Pismo wydane przez: Narodowy Bank Polski
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (14)
Komentarze liczba obiektów na liście: (4)
- Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Komentarz
- Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Komentarz
- Przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu