Szkolenia na asystenta rodziny.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.272.1608

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 grudnia 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 9 grudnia 2011 r.
w sprawie szkoleń na asystenta rodziny

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
liczbę godzin i zakres programowy szkoleń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, zwanych dalej "szkoleniami";
2)
kwalifikacje osób, które mogą prowadzić szkolenia.
1.
Zakres programowy szkoleń obejmuje:
1)
wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego, administracyjnego, karnego, cywilnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa pracy;
2)
wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka;
3)
regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
4)
zadania i uprawnienia asystenta rodziny;
5)
etykę pracy asystenta rodziny;
6)
analizę własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny;
7)
komunikację interpersonalną;
8)
metodykę pracy asystenta;
9)
definicje rodziny, jej strukturę, funkcje oraz potrzeby i problemy;
10)
charakterystykę problemów rodziny, w tym:
a)
problemów destrukcyjnych zachowań dziecka i rodziców,
b)
nieprawidłowych postaw rodzicielskich,
c)
problemów wychowawczych,
d)
problemów w pełnieniu ról społecznych, bezrobocia, uzależnienia, choroby psychicznej;
11)
analizę potrzeb i problemów rodziny;
12)
sporządzanie planu pracy z rodziną;
13)
doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz w wypełnianiu ról społecznych;
14)
problemy wynikające z opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem;
15)
organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania;
16)
problematykę mediacji w rodzinie;
17)
elementy ekonomii i organizacji gospodarstwa domowego;
18)
zagadnienia dotyczące uprawnień w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych;
19)
edukację zdrowotną;
20)
problematykę interwencji kryzysowej w rodzinie;
21)
organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży;
22)
pielęgnację niemowląt i dzieci;
23)
pomoc w funkcjonowaniu rodziny w środowisku lokalnym;
24)
współpracę asystenta z rodzinami oraz służbami wspierającymi rodzinę;
25)
zapoznanie się z systemem funkcjonowania instytucji prowadzącej pracę z rodziną, w formie praktyk w tej instytucji.
2.
Szkolenia są prowadzone w formie zapewniającej aktywny udział uczestników.
Liczba godzin szkoleń nie może być mniejsza niż 230 godzin dydaktycznych, w tym 30 godzin z zakresu określonego w § 2 ust. 1 pkt 6 oraz 30 godzin z zakresu określonego w § 2 ust. 1 pkt 25.
1.
Szkolenia mogą prowadzić osoby posiadające:
1)
co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz
2)
ukończone jednolite studia magisterskie lub studia drugiego stopnia

- z zakresu problematyki odpowiadającej tematycznie zagadnieniom, z których będzie prowadzone szkolenie.

2.
Szkolenia, w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10-13, 17, 21 i 23, mogą prowadzić również osoby posiadające:
1)
co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu problematyki odpowiadającej tematycznie zagadnieniom, z których będzie prowadzone szkolenie, oraz
2)
co najmniej 5-letnią praktykę w pracy z dziećmi i rodziną.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).