Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.
Dz.U.2009.30.191
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 2009 r.
w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 19, poz. 101.
ZAŁĄCZNIK 1
Część 1
Część 1
Lp. | Zadania inwestycyjne | Lata realizacji finansowej | Wartość kosztorysowa | Długość (km)/obiekty inżynierskie (szt./m) | Dotychczasowe nakłady | program KFD 2009 | ||||
ogółem | w tym: 2008 r. | środki KFD ogółem | budżet | inne **) | ogółem | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Plan ogółem, w tym: | 3.124.984,7 | 1.458.154,4 | 3.095.342,9 | 1.599.526,5 | 8.210,0 | 4.703.079,4 | ||||
I. AUTOSTRADY | 1.310.400,4 | 777.796,2 | 150.756,9 | 1.599.526,5 | 8.210,0 | 1.758.493,4 | ||||
1 | Budowa autostrady A2 węzeł "Stryków II" - węzeł "Stryków I" wraz z łącznikiem do drogi Nr 14 | 2007 2010 | 190.691,2 | km 4,6 | 161.599,2 | 135.006,7 | 27.844,7 | 27.844,7 | ||
2 | Budowa autostrady A1 Sośnica - Gorzyczki | 2005 2011 | 3.554.619,8 | km 47,8 | 1.003.107,4 | 596.847,0 | 52.912,2 | 1.599.526,5 | 8.210,0 | 1.660.648,7 |
3 | Budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa *) | 2009 2012 | 5.773.584,1 | km 91 | 145.693,8 | 45.942,5 | 70.000,0 | 70.000,0 | ||
II. DROGI EKSPRESOWE | 186.940,3 | 52.528,1 | 338.586,0 | 0,0 | 0,0 | 338.586,0 | ||||
4 | Budowa dróg S5 i S10 Bydgoszcz - Stryszek i Białe Błota | 2004 2010 | 547.614,0 | km 15,9 | 186.940,3 | 52.528,1 | 338.586,0 | 338.586,0 | ||
III. WZMOCNIENIA I REHABILITACJA | 1.627.644,0 | 627.830,1 | 540.000,0 | 0,0 | 0,0 | 540.000,0 | ||||
5 | Wzmocnienia i rehabilitacja | 2006 2009 | 2.316.000,0 | km 308 | 1.627.644,0 | 627.830,1 | 540.000,0 | 540.000,0 | ||
IV. | Dofinansowanie nabywania nieruchomości pod drogi krajowe, prace przygotowawcze pod drogowe projekty inwestycyjne, w tym m.in.: prace przygotowawcze do budowy systemu elektronicznej opłaty drogowej, usługi doradcze dla tych projektów oraz dla zadań zakończonych, regulacja stanów prawnych nieruchomości, wykonanie dokumentacji i pomiarów dla ochrony środowiska, instalacja urządzeń ochrony środowiska, opłaty za korzystanie ze środowiska oraz nadzory gwarancyjne i pogwarancyjne | 50.000,0 | 50.000,0 | |||||||
V. | Zadania ujęte w kredytach Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach "Projektu Budowy Autostrad w Polsce" | 2.016.000,0 | 2.016.000,0 |
*) Dotychczasowe nakłady wskazane w lp. 3 dotyczą wydatków przedinwestycyjnych (nieujętych w wartości kosztorysowej) na pozyskanie gruntów w 2007 i 2008 r. w kwocie 143.429,5 tys. zł oraz w 2007 r. na prace archeologiczne i dokumentację w wysokości 2.264,3 tys. zł.
**) Inne: środki Funduszu Spójności (FS) NA A1 Sośnica-Gorzyczki - 8.210,8 tys. zł, w tym: FS - 67,8 tys. zł, odsetki FS - 8.143,0 tys. zł.
Część 2
Przewidywana wysokość pożyczek lub kredytów wymaganych do zaciągnięcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub emisji obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2009, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań rzeczowych określonych w części 1
W roku 2009 planowane jest:
1) wyemitowanie obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego na łączną kwotę do 600 mln zł, zabezpieczonych gwarancją Skarbu Państwa;
2) uruchomienie przez Bank Gospodarstwa Krajowego pozostałej części pierwszego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego udzielonego na podstawie umowy finansowej "Projekt Budowy Autostrad w Polsce - A" pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w wysokości 280 mln euro;
3) zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego drugiego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach "Projektu Budowy Autostrad w Polsce" na podstawie umowy finansowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego do wysokości 200 mln euro.
W roku 2009 planowane jest ponadto zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytów lub emisja obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie wymaganym do finansowania zadania pod nazwą "Budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa" w latach 2009-2012.
Część 3
Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad
1. Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad:
1 | A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy) | w trakcie realizacji przez spółkę Gdańsk Transport Company S.A. na podstawie Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1, zawartej w dniu 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. i umową z dnia 28 lipca 2005 r.1) |
2 | A1 Grudziądz - Toruń (węzeł Nowe Marzy - węzeł Czerniewice) | Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A12) zawarta w dniu 30 września 2008 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A. |
3 | A1 Stryków - Pyrzowice | Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady Płatnej A1 zawarta w dniu 22 stycznia 2009 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury ze spółką Autostrada Południe S.A. |
4 | A2 Świecko - Nowy Tomyśl | Umowa zawarta w dniu 30 sierpnia 2008 r. na realizację II odcinka przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A.; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, planowane jest do końca I kwartału 2009 r. |
5 | A2 Stryków - Konotopa | realizowany III etap postępowania przetargowego. |
2. W 2009 r. przewiduje się wypłatę z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości do 264 mln zł dla spółki Gdańsk Transport Company S.A. w związku z eksploatacją autostrady A1 odcinek Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy) z tytułu wynagrodzenia za dostępność oraz z tytułu dopłat pokrywających różnicę pomiędzy gwarantowanym przychodem z opłat określonym w umowie, o której mowa w poz. 1 tabeli w pkt 1, a przychodem z opłat za przejazd pobieranych przez spółkę.
Część 4
Łączna kwota przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa
Na rok 2009 w Krajowym Funduszu Drogowym zwiększa się rezerwę utworzoną w poprzednim okresie programowania do wysokości 193 mln zł jako zabezpieczenie środków na wypłaty z tytułu:
1) zdarzeń odszkodowawczych określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad oraz
2) innych płatności na rzecz spółek, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad.
Część 5
Zakres i termin gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego wynikających z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady
1. W dniu 26 lipca 2005 r. Rada Ministrów uchwałą nr 194/2005 udzieliła gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację autostrady A1 zawartej dnia 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury oraz Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r., zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. dla odcinka autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy).
Uchwała Rady Ministrów nr 194/2005 objęła gwarancją Skarbu Państwa wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. przeznaczone na spłatę kredytów zaciąganych przez spółkę na realizację budowy, według zgodnej z umową następującej specyfikacji:
Kredytodawca | Zakres kredytu | Zakres gwarancji | Termin gwarancji |
Europejski Bank Inwestycyjny | 500 mln euro | 600 mln euro | 31 stycznia 2040 r. |
Nordycki Bank Inwestycyjny | 140 mln euro | 168 mln euro | 31 stycznia 2040 r. |
Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 768 mln euro dla odcinka autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy).
2. W 2009 r. przewiduje się udzielenie gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 30 września 2008 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., stanowiącej zmienioną i ujednoliconą Umowę o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 31 sierpnia 2004 r., zmienioną umowami z dnia 17 lutego 2005 r. i 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r. oraz zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. ("Umowa Koncesyjna") - w odniesieniu do Etapu II (zaprojektowanie, budowa, finansowanie i eksploatacja odcinka autostrady A1 Grudziądz - Toruń, węzeł Nowe Marzy - węzeł Czerniewice).
Przewiduje się, że gwarancją Skarbu Państwa, zgodnie z Umową Koncesyjną (§ 66.3), zostaną objęte wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie Wynagrodzenia Podstawowego w odniesieniu do Etapu II oraz Zobowiązań z umów o finansowanie Etapu II (Gdańsk Transport Company S.A. w dniu 12 grudnia 2008 r. zawarła Umowy o Finansowanie z: Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym, AB Svensk ExportKredit (publ), dalej zwanych "Bankami"), stanowiących zgodnie z Umową Koncesyjną kwoty w wysokości koniecznej do całkowitej spłaty wszystkich zobowiązań Gdańsk Transport Company S.A. wobec Banków. Przewiduje się, że wszelkie prawa wynikające z gwarancji Skarbu Państwa będą zbywalne i zostaną przelane przez Gdańsk Transport Company S.A. na Banki zgodnie z postanowieniami Umowy Przelewu Gwarancji Skarbu Państwa, która byłaby zawarta pomiędzy Gdańsk Transport Company S.A. oraz Bankami.
Maksymalne kwoty gwarancji nie przekroczą wskazanych poniżej limitów:
Kredytodawca | Zakres kredytu | Zakres gwarancji | Termin gwarancji |
Europejski Bank Inwestycyjny | 575.000.000 euro | 690.000.000 euro | 30 czerwca 2043 r. |
Nordycki Bank Inwestycyjny | 150.000.000 euro | 180.000.000 euro | 30 czerwca 2043 r. |
AB Svensk ExportKredit (publ) | 345.000.000 euro | 414.000.000 euro | 30 czerwca 2043 r. |
Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 1.284.000.000 euro w odniesieniu do Etapu II.
______
1) Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A. zawarta w dniu 31 sierpnia 2004 r., zmieniona umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednolicona umową z dnia 30 września 2008 r., zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.
2) Zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 marca 2009 r. (Dz.U.09.55.452) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 marca 2009 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 2009 r. (Dz.U.09.75.637) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2009 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (5)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.
- Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.