Art. 29. - [Obowiązki zarządu i zarządcy. Kontrola właścicieli] - Własność lokali.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2021.1048 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 10 czerwca 2021 r. do: 31 grudnia 2025 r.
Art. 29. [Obowiązki zarządu i zarządcy. Kontrola właścicieli]
1.
Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.1a.
Okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok kalendarzowy.1b.
Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji technicznej (budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego) w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej.1c.
Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany do podjęcia czynności zmierzających do opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku i rozliczenia kosztów związanych z opracowaniem lub aktualizacją tej dokumentacji.1d.
Jeżeli uchwała właścicieli lokali nie stanowi inaczej, koszty opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku obciążają:1)
do czasu wyodrębnienia własności ostatniego lokalu - dotychczasowego właściciela nieruchomości;2)
po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu - wszystkich właścicieli lokali w częściach odpowiadających ich udziałom w nieruchomości wspólnej.1e.
Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali.2.
Właściciele lokali podejmują uchwałę w przedmiocie udzielenia absolutorium zarządowi lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, z prowadzonej przez niego działalności.3.
Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (53)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (53)
- Przez kogo może być podpisana inwentaryzacja budowalna składana wraz z wnioskiem o wydanie zaświadczania o samodzielności lokalu?
- Czy zarząd wspólnoty może udostępnić kopię umowy zawartej z wykonawcą w celu weryfikacji procedury gwarancyjnej?
- Czy wspólnota mieszkaniowa może podjąć uchwałę o prowadzeniu uproszczonej ewidencji zamiast pełnej księgowości od nowego roku?
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (181)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (173)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (5)
- PDP/423-7/06, Obowiązek prowadzenia przez Wspólnotę Mieszkaniową ksiąg rachunkowych lub możliwość prowadzenia innej uproszczonej ewidencji podatkowej. - Pismo wydane przez: Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej
- BI/005-0583/03, Czy obliczając podstawę wymiaru podatku dochodowego wspólnota mieszkaniowa powinna uwzględnić tylko koszty i przychody osiągnięte od momentu powstania wspólnoty? - Pismo wydane przez: Izba Skarbowa w Gdańsku
- PB3-994-P-722-140/99, Dochody wspólnot mieszkaniowych. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Finansów