Wymagania dotyczące prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, egzaminowania kandydatów na instruktorów techniki jazdy, postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem szkoleń oraz wzory stosowanych dokumentów.
Dz.U.2008.77.458
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 10 kwietnia 2008 r.
w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, egzaminowania kandydatów na instruktorów techniki jazdy, postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem szkoleń oraz wzorów stosowanych dokumentów
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy
Egzaminowanie instruktorów techniki jazdy
Egzaminowanie instruktorów techniki jazdy
Świadectwo instruktora techniki jazdy
Świadectwo instruktora techniki jazdy
Dokumentacja związana z prowadzeniem szkoleń
Dokumentacja związana z prowadzeniem szkoleń
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYMAGANIA DLA OBIEKTU SZKOLENIOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
WYMAGANIA DLA OBIEKTU SZKOLENIOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
1) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć teoretycznych, w tym:
a) co najmniej jednej oświetlonej, ogrzewanej i przewietrzanej sali przeznaczonej do prowadzenia zajęć dla co najmniej 14 osób, odizolowanej od innych pomieszczeń, o powierzchni nie mniejszej niż 20 m2, wyposażonej w stoliki i miejsca siedzące dla każdej osoby biorącej udział w szkoleniu,
b) zaplecza socjalnego dla instruktorów i uczestników kursu zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie sali, o której mowa w lit. a, składającego się z węzła sanitarnego oraz pomieszczenia przeznaczonego do oczekiwania na kolejne ćwiczenia w zakresie doskonalenia techniki jazdy;
2) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć praktycznych, w tym:
a) placu manewrowego,
b) płyty poślizgowej stanowiącej co najmniej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni,
c) co najmniej jednej płyty poślizgowej prostokątnej,
d) toru szkoleniowego.
2. Plac manewrowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jest przeznaczony do prowadzenia zajęć polegających na nauce kręcenia kierownicą, jeździe torem ósemki, jeździe slalomem. Plac manewrowy powinien zapewniać bezpieczne wykonywanie zadań, a ponadto powinien spełniać następujące wymagania:
1) wymiary placu nie powinny być mniejsze niż 100 m długości i 20 m szerokości;
2) nawierzchnia placu powinna być równa, wykonana z asfaltu, kostki brukowej lub betonu;
3) plac powinien być wyposażony w pachołki i makiety przeszkód drogowych, stosowane podczas zajęć praktycznych.
3. Płyta poślizgowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania określone na rys. 1.
4. Płyta poślizgowa prostokątna, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania określone na rys. 2.
5. Nawierzchnia płyt, o których mowa w ust. 3 i 4, powinna być:
1) równa, wykonana z asfaltu, kostki brukowej lub betonu;
2) pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana przy użyciu instalacji i urządzeń do nawadniania, aby była bardziej śliska niż mokra nawierzchnia asfaltowa, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią.
6. Tor szkoleniowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. d, oraz przestrzeń dookoła toru powinny spełniać następujące wymagania:
1) stanowić odcinek drogi wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny o długości co najmniej 800 m;
2) mieć równą nawierzchnię wykonaną z betonu, asfaltu lub kostki brukowej;
3) mieć co najmniej trzy zakręty w prawo i trzy zakręty w lewo, o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;
4) mieć co najmniej jedno wzniesienie i spadek drogi o kącie podjazdu i spadku co najmniej 10 % umiejscowione na zakręcie drogi, z tym że zakręt powinien znajdować się na spadku drogi;
5) mieć co najmniej jeden prosty odcinek drogi o kącie spadku co najmniej 10 %, którego nawierzchnia jest pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana przy użyciu instalacji i urządzeń do nawadniania, aby była bardziej śliska niż mokra nawierzchnia asfaltowa, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią;
6) mieć właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;
7) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane przy użyciu instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;
8) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.
7. Przestrzenie płyty poślizgowej, asfaltowej drogi dojazdowej, toru szkoleniowego oraz stref bezpieczeństwa muszą być równe i wolne od przeszkód drogowych mogących doprowadzić do wywrócenia się pojazdu.
8. Droga dojazdowa do płyty poślizgowej powinna być wykonana z asfaltu, betonu lub kostki brukowej, powinna mieć długość co najmniej 100 m, może występować w formie łuku pod warunkiem, że jej ostatnie 50 m będzie w linii prostej. Szerokość drogi dojazdowej wynosi co najmniej 3,5 m.
9. Teren obiektu szkoleniowego, o którym mowa w ust. 1, powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony.
10. Na terenie obiektu szkoleniowego, o którym mowa w ust. 1, powinien znajdować się punkt ratownictwa wyposażony co najmniej w:
1) apteczkę pierwszej pomocy;
2) gaśnice przenośne i koce gaśnicze;
3) tablicę informacyjną z adresami i numerami telefonów służb ratowniczych;
4) środki łączności pozwalające na zawiadomienie służb ratowniczych.
rys. 1. Płyta poślizgowa w formie pierścienia ze strefami bezpieczeństwa:
wymiary płyty i stref bezpieczeństwa stanowią podstawę do projektowania płyty w kształcie wycinka pierścienia
rys. 2. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYPOSAŻENIE DYDAKTYCZNE OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
WYPOSAŻENIE DYDAKTYCZNE OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
1) tablicę do pisania lub inne urządzenie do wizualizacji prezentowanych zagadnień;
2) filmy prezentujące zagadnienia poruszane na szkoleniu;
3) środki audiowizualne do prezentowania filmów, o których mowa w pkt 2;
4) środki łączności zapewniające porozumiewanie się osoby szkolonej z instruktorem pozostającym na zewnątrz pojazdu.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR NUMERU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY, WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI OŚRODKÓW DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY PROWADZONYCH PRZEZ JEDNOSTKI WOJSKOWE LUB JEDNOSTKI RESORTU SPRAW WEWNĘTRZNYCH ORAZ WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY
WZÓR NUMERU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY, WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI OŚRODKÓW DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY PROWADZONYCH PRZEZ JEDNOSTKI WOJSKOWE LUB JEDNOSTKI RESORTU SPRAW WEWNĘTRZNYCH ORAZ WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY
"X0001",
w którym:
1) litera X stanowi wyróżnik województwa zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;
2) 4 cyfry stanowią kolejny numer instruktora techniki jazdy; w przypadku nadania numeru innego niż 4-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą "0".
2. Numer w rejestrze, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia, nadaje się według następującego wzoru:
"001X",
w którym:
1) trzy cyfry określają numer kolejny w rejestrze; w przypadku nadania numeru innego niż 3-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą "0";
2) litera X stanowi wyróżnik województwa zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
3. Numer ewidencyjny, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia, nadaje się według następującego wzoru:
"001X/ZZ",
w którym:
1) trzy cyfry określają numer kolejny w rejestrze; w przypadku nadania numeru innego niż 3-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą "0";
2) litera X stanowi wyróżnik województwa zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;
3) litery ZZ stanowią oznaczenie:
a) "JW" - ośrodek prowadzony przez jednostkę wojskową,
b) "SW" - ośrodek powadzony przez jednostkę resortu spraw wewnętrznych.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR
Wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy
WZÓR
Wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy
ZAŁĄCZNIK Nr 6
Tabela 1. Wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy
Tabela 1. Wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy
Poz. | Zakres egzaminu | Opłata za egzamin (w zł) | |
teoretyczny | praktyczny | ||
1. | Kategoria A uprawnień instruktora techniki jazdy | 100 | 200 |
2. | Kategoria B uprawnień instruktora techniki jazdy | 100 | 250 |
3. | Kategoria C lub D uprawnień instruktora techniki jazdy | 100 | 300 |
4. | Kategoria B+E, C+E lub D+E uprawnień instruktora techniki jazdy | - | 300 |
Poz. | Funkcja | Wynagrodzenie (w zł) | |
egzamin teoretyczny | egzamin praktyczny | ||
1. | Przewodniczący komisji | 250 | 300 |
2. | Członek komisji | 150 | 200 |
3. | Sekretarz komisji | 200 | 250 |
Wynagrodzenie, o którym mowa w tabeli 2, jest wypłacane za przeprowadzenie egzaminu dla jednej grupy osób egzaminowanych.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES WIEDZY TEORETYCZNEJ SPRAWDZANEJ NA EGZAMINIE TEORETYCZNYM ORAZ STRUKTURA KATALOGU PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES WIEDZY TEORETYCZNEJ SPRAWDZANEJ NA EGZAMINIE TEORETYCZNYM ORAZ STRUKTURA KATALOGU PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH
1) 20 pytań, po 3 punkty, w zakresie szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy;
2) 5 pytań, za 1 punkt, w zakresie psychologii;
3) 5 pytań, za 1 punkt, w zakresie metodyki nauczania;
4) 5 pytań, za 2 punkty, w zakresie wybranych zagadnień z techniki kierowania pojazdami;
5) 5 pytań, po 2 punkty, w zakresie zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Pytania przygotowuje się odrębnie dla każdej kategorii prawa jazdy, z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych zajęć.
3. Katalog pytań, o którym mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia, składa się co najmniej z 50 pytań w zakresie:
1) szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy w zakresie kategorii A1, A;
2) szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy w zakresie kategorii B1, B;
3) szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy w zakresie kategorii C1, C;
4) szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy w zakresie kategorii D1, D;
5) psychologii,
6) metodyki nauczania oraz
7) wybranych zagadnień z techniki kierowania pojazdami;
8) wybranych zagadnień z bezpieczeństwa ruchu drogowego.
4. W przypadku testu przeprowadzanego w formie pisemnej komisja egzaminacyjna przygotowuje zestawy pytań egzaminacyjnych na każdy egzamin odrębnie, przy czym dobór pytań do każdego testu odbywa się drogą losową.
5. W przypadku testu przeprowadzanego przy użyciu komputerowego urządzenia egzaminacyjnego system komputerowy dokonuje losowego doboru pytań dla każdej osoby egzaminowanej.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WYKAZ ZADAŃ PRAKTYCZNYCH Z DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY DLA POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII PRAWA JAZDY STOSOWANYCH NA EGZAMINIE DLA KANDYDATÓW NA INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY ORAZ KRYTERIA ICH WYKONYWANIA
WYKAZ ZADAŃ PRAKTYCZNYCH Z DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY DLA POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII PRAWA JAZDY STOSOWANYCH NA EGZAMINIE DLA KANDYDATÓW NA INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY ORAZ KRYTERIA ICH WYKONYWANIA
2. Zadania wykonywane w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E muszą być wykonywane pojazdami obciążonymi co najmniej do połowy swojej dopuszczalnej masy całkowitej.
3. Zadania prowadzone przy wykorzystaniu ciągnika siodłowego z naczepą cysterną powinny być przeprowadzone odrębnie dla cysterny wypełnionej do połowy oraz cysterny pełnej. W ćwiczeniu z cysterną wypełnioną do połowy należy uwzględnić nierównomierny rozkład ładunku w cysternie i jego zachowanie się podczas zadań.
Tabela 1
Lp. | Zadanie | Kategoria uprawnień | Kryteria wykonania zadania |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Prezentacja umiejętności zachowania właściwej pozycji za kierownicą, właściwego operowania kołem kierownicy i innymi przyrządami pojazdu oraz właściwego pokonywania zakrętów | C, C+E, D, D+E | Zadanie polega na powolnej jeździe slalomem pomiędzy pachołkami rozstawionymi w linii prostej dla prędkości nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania pachołków, przy zachowaniu odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na sprawne ominięcie wszystkich pachołków (5 wszystkie kategorie) bez ich potrącenia. Odległość między pachołkami to około dwie długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia zadania jest przejechanie slalomu bez potrącenia pachołków i zmieszczenie się w limicie czasu ustalonym przez komisję egzaminacyjną w zależności od warunków pogodowych i wykorzystywanej infrastruktury technicznej. |
2 | Hamowanie na płycie poślizgowej w zakręcie | C, C+E, D, D+E | Zadanie polega na wykonaniu manewru hamowania na płycie poślizgowej przy prędkości nie mniejszej niż 30 km/h dla pozostałych kategorii, przy czym tor jazdy pojazdu jest ustawiony na płycie poślizgowej za pomocą pachołków w formie prostej przechodzącej w łuk (patrz parametry płyty poślizgowej w formie wycinka łuku) na długości co najmniej 50 m, przy czym początkowa faza hamowania pojazdu musi rozpocząć się na prostej części toru jazdy, a zakończyć się na łuku bez potrącenia pachołków. Szerokość pasa ruchu to około 3,5 m. Ćwiczenie może być wykonane na płycie poślizgowej w formie wycinka pierścienia. |
3 | Umiejętność zademonstrowania zjawiska nadsterowności i podsterowności pojazdu oraz przeciwdziałania powstałemu zjawisku | C, C+E, D, D+E | 1. Zadanie polega na spowodowaniu podsterowności i opanowaniu auta w tej sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne, poprawne wykonanie manewru podczas jednego wykonania tej części zadania. 2. Zadanie polega na spowodowaniu nadsterowności i opanowaniu auta w tej sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne, poprawne wykonanie manewru podczas jednego wykonania tej części zadania. Obydwie części zadania są wykonywane na płycie poślizgowej. Samochód nie może się obrócić, zatrzymać i potrącić pachołków ograniczających tor jazdy pojazdu. Tor jazdy wyznacza się za pomocą pachołków na co najmniej połowie długości płyty poślizgowej. Szerokość toru jazdy wynosi około 7 metrów. |
4 | Jazda szosowa | C, C+E, D, D+E | Zadanie polega na jeździe torem szkoleniowym przy zastosowaniu co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu, pokonywaniu zakrętów przy zachowaniu właściwej taktyki i techniki jazdy, hamowaniu z redukcją biegów, zastosowaniu skrętu szosowego kierownicą, zaprezentowaniu umiejętności bezpiecznych torów przejazdu w zależności od występujących zakrętów. |
W szczególności należy uwzględnić umiejętność odpowiedniego zachowania się osoby egzaminowanej podczas pokonywania łuku na spadku toru szkoleniowego. Niezaliczenie zadania następuje w przypadku doprowadzenia przez osobę egzaminowaną do sytuacji mogącej spowodować opuszczenie toru przez pojazd. | |||
5 | Zachowanie przyczepy, naczepy, cysterny w zakręcie | C, C+E | Zadanie wykonuje się w sposób określony dla jazdy szosowej, ze szczególnym uwzględnieniem właściwego używania systemów wspomagających bezpieczeństwo jazdy. |
Tabela 2
Lp. | Zadanie | Kategoria uprawnień | Kryteria wykonania zadania |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Prezentacja umiejętności zachowania właściwej pozycji za kierownicą, właściwego operowania kołem kierownicy i innymi przyrządami pojazdu oraz właściwego pokonywania zakrętów | B | Zadanie polega na powolnej jeździe slalomem pomiędzy pachołkami rozstawionymi w linii prostej dla prędkości nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania pachołków, przy zachowaniu odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na sprawne ominięcie wszystkich pachołków (10 pachołków) bez ich potrącenia. Odległość między pachołkami to około dwie długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia zadania jest przejechanie slalomu bez potrącenia pachołków i zmieszczenie się w limicie czasu ustalonym przez komisję egzaminacyjną w zależności od warunków pogodowych i wykorzystywanej infrastruktury technicznej. |
2 | Hamowanie na płycie poślizgowej w zakręcie | B | Zadanie polega na wykonaniu manewru hamowania na płycie poślizgowej przy prędkości nie mniejszej niż 50 km/h, przy czym tor jazdy pojazdu jest ustawiony na płycie poślizgowej za pomocą pachołków w formie prostej przechodzącej w łuk (patrz parametry płyty poślizgowej w formie wycinka łuku) na długości co najmniej 50 m, przy czym początkowa faza hamowania pojazdu musi rozpocząć się na prostej części toru jazdy, a zakończyć się na łuku bez potrącenia pachołków. Szerokość pasa ruchu to około 3,5 m. Ćwiczenie może być wykonane na płycie poślizgowej w formie wycinka pierścienia. |
3 | Umiejętność zademonstrowania zjawiska nadsterowności i podsterowności pojazdu oraz przeciwdziałania powstałemu zjawisku | B | 1. Zadanie polega na spowodowaniu podsterowności i opanowaniu auta w tej sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne, poprawne wykonanie manewru podczas jednego wykonania tej części zadania. 2. Zadanie polega na spowodowaniu nadsterowności i opanowaniu auta w tej sytuacji - co najmniej 3-krotne, kolejne, poprawne wykonanie manewru podczas jednego wykonania tej części zadania. |
Obydwie części zadania są wykonywane na płycie poślizgowej. Samochód nie może się obrócić, zatrzymać i potrącić pachołków ograniczających tor jazdy pojazdu. Tor jazdy wyznacza się za pomocą pachołków na co najmniej połowie długości płyty poślizgowej. Szerokość toru jazdy wynosi około 7 metrów. | |||
4 | Jazda szosowa | B | Zadanie polega na jeździe torem szkoleniowym przy zastosowaniu co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu, pokonywaniu zakrętów przy zachowaniu właściwej taktyki i techniki jazdy, hamowaniu z redukcją biegów, zastosowaniu skrętu szosowego kierownicą, zaprezentowaniu umiejętności bezpiecznych torów przejazdu w zależności od występujących zakrętów. W szczególności należy uwzględnić umiejętność odpowiedniego zachowania się osoby egzaminowanej podczas pokonywania łuku na spadku toru szkoleniowego. Niezaliczenie zadania następuje w przypadku doprowadzenia przez osobę zdającą do sytuacji mogącej spowodować opuszczenie toru przez pojazd. |
5 | Jazda na torze ziemnym, umiejętność utrzymania pozycji i równowagi na motocyklu w trakcie jazdy po nierównym trenie | A | Zadanie polega na utrzymaniu się na motocyklu w trakcie dwukrotnego przejazdu po torze ziemnym, niespowodowaniu zagrożenia upadkiem z motocykla i zmieszczeniu się w wyznaczonym przez komisję egzaminacyjną limicie czasu. Komisja egzaminacyjna wyznacza odpowiedni limit czasu, biorąc pod uwagę warunki przeprowadzania egzaminu, długość i trudność toru, rodzaj motocykla i warunki pogodowe. Do przeprowadzenia egzaminu oprócz infrastruktury podstawowej wymaganej dla ośrodka doskonalenia techniki jazdy jest wymagany tor ziemny z przeszkodami terenowymi (podjazdy, zjazdy, teren grząski, ciasne zakręty itp.) oraz motocykl typu enduro (jazda terenowa). |
6 | Prezentacja umiejętności zachowania właściwej pozycji za kierownicą, właściwego posługiwania się przyrządami pojazdu oraz właściwego pokonywania zakrętów | A | Zadanie polega na powolnej jeździe slalomem pomiędzy pachołkami rozstawionymi w linii prostej dla prędkości nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania pachołków, przy zachowaniu odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na sprawne ominięcie wszystkich pachołków (10 pachołków) bez ich potrącenia. Odległość między pachołkami to około 1,5 długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia zadania jest przejechanie slalomu bez potrącenia pachołków i zmieszczenie się w limicie czasu ustalonym przez komisję egzaminacyjną w zależności od warunków pogodowych i wykorzystywanej infrastruktury technicznej. |
7 | Hamowanie awaryjne na wprost przy prędkości co najmniej 50 km/h | A | Wykonanie manewrów nagłego hamowania przy prędkości 50 km/h, przy zachowaniu właściwego toru jazdy i użyciu hamulca przedniego i tylnego jednocześnie. Podczas wykonywania zadania motocykl powinien się zatrzymać, a osoba egzaminowana nie powinna spowodować swoim zachowaniem zagrożenia przewrócenia się motocykla. |
8 | Hamowanie awaryjne w zakręcie przy prędkości co najmniej 50 km/h - umiejętność właściwego używania hamulca przedniego i tylnego | A | Wykonanie manewrów nagłego hamowania przy prędkości 50 km/h, przy zachowaniu właściwego toru jazdy i użyciu hamulca przedniego i tylnego jednocześnie. Podczas wykonywania zadania motocykl powinien się zatrzymać, a osoba egzaminowana nie spowodować swoim zachowaniem. |
9 | Jazda szosowa | A | Zadanie polega na jeździe torem szkoleniowym przy zastosowaniu co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu, pokonywaniu zakrętów przy zachowaniu właściwej taktyki i techniki jazdy, hamowaniu z redukcją biegów, zastosowaniu skrętu szosowego oraz techniki przeciwskrętu, zaprezentowaniu umiejętności zastosowania bezpiecznych torów przejazdu i bezpiecznej pozycji motocyklisty na motocyklu w zależności od występujących zakrętów, stosowaniu odpowiednich przechyłów na krętym odcinku toru, wymijaniu przeszkód na zakręcie. W szczególności należy uwzględnić umiejętność odpowiedniego zachowania się osoby egzaminowanej podczas pokonywania łuku na spadku toru szkoleniowego. Niezaliczenie zadania następuje w przypadku doprowadzenia przez osobę zdającą do sytuacji mogącej spowodować opuszczenie toru przez pojazd. |
ZAŁĄCZNIK Nr 9
WZÓR WNIOSKU O WPIS DO EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY
WZÓR WNIOSKU O WPIS DO EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY
ZAŁĄCZNIK Nr 10
WZÓR ŚWIADECTWA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY
WZÓR ŚWIADECTWA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »