Wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.110.1168

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą

Na podstawie art. 209 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1. 1
 
1.
Rozporządzenie określa wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, zwanego dalej "ubezpieczeniem OC":
1)
użytkowników statków powietrznych objętych obowiązkiem ubezpieczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. WE L 138 z 30.04.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 785/2004", za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC oraz termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
2)
przewoźników lotniczych za szkody wyrządzone w związku z przewozem lotniczym wykonywanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rozpoczynającym się lub kończącym na tym terytorium lub w związku z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo w związku z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej, a w szczególności termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
3)
przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem działalności lotniczej, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.
2.
Wymagania dotyczące ubezpieczenia OC użytkowników i innych osób eksploatujących statki powietrzne, nieobjęte obowiązkiem rejestracji lub ewidencji, oraz przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za pomocą tych statków są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
bagaż - rejestrowane przedmioty i rzeczy osobiste pasażera, na których przewóz przewoźnik wystawił kwit bagażowy, oraz nierejestrowane, przewożone pod opieką pasażera w kabinie pasażerskiej lub za wiedzą i zgodą dowódcy statku powietrznego;
2)
maksymalna masa - maksymalną masę startową statku powietrznego, będącą wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub w innym równorzędnym dokumencie;
3)
osoba trzecia - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, niebędącą ubezpieczającym, pasażerem, osobą biorącą udział w locie i członkiem załogi;
4)
SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia) - międzynarodową jednostkę wymiany o charakterze pieniądza bezgotówkowego, określoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy;
5)
towar - artykuły przewożone statkiem powietrznym, z wyjątkiem poczty oraz bagażu przewożonego na podstawie biletu pasażerskiego i kwitu bagażowego.
§  3.
1.
Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC uważa się za spełniony, jeżeli umowa została zawarta zgodnie z przepisami ustanawiającymi obowiązek ubezpieczenia lub ustanawiającymi limity odpowiedzialności, a suma gwarancyjna wynikająca z tej umowy jest nie niższa niż minimalna suma gwarancyjna dla danego rodzaju ubezpieczenia OC, określona w niniejszym rozporządzeniu i w przepisach ustanawiających obowiązek ubezpieczenia, i nie niższa niż limity odpowiedzialności wynikające z przepisów ustanawiających limity odpowiedzialności.
2.
Użytkownicy statków powietrznych, przewoźnicy lotniczy oraz inni przedsiębiorcy prowadzący działalność lotniczą mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:
1)
wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;
2) 2
 wysokość sum ubezpieczenia odpowiada przynajmniej wysokościom określonym w niniejszym rozporządzeniu lub w rozporządzeniu nr 785/2004.
3.
Podmioty, o których mowa w ust. 2, prowadzące więcej niż jedną działalność lotniczą, mogą w jednym ubezpieczeniu OC objąć wszystkie ryzyka, którymi są zagrożone, jeżeli suma gwarancyjna ubezpieczenia będzie nie niższa niż najwyższa suma gwarancyjna określona dla prowadzonych działalności.
§  4.
Równowartość w złotych kwot podanych w SDR ustala się przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.

Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego

§  5.
Ubezpieczeniem OC użytkownika statku powietrznego jest objęta odpowiedzialność cywilna osoby eksploatującej statek powietrzny, o której mowa w art. 207 ustawy, za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statku powietrznego, w tym spowodowane jakąkolwiek osobą, zwierzęciem lub rzeczą z niego wypadającą.
§  6.
1.
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego obejmuje szkody polegające na:
1)
uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby trzeciej;
2)
uszkodzeniu mienia na powierzchni ziemi, wody lub w powietrzu.
2. 3
 (uchylony).
3.
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego niebędącego przewoźnikiem lotniczym obejmuje również szkody polegające na uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby biorącej udział w locie, niebędącej członkiem załogi, jeżeli tylko zdarzenie, które je spowodowało, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub podczas wszelkich czynności związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem.
§  7.
Obowiązek ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego powstaje w dniu:
1)
wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych lub
2)
wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
3)
rozpoczęcia lotu wykonywanego w całości lub części w polskiej przestrzeni powietrznej.
§  8-10. 4
 (uchylone).
§  11. 5
 Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego wykonującego loty niehandlowe przy użyciu statku powietrznego o maksymalnej masie nieprzekraczającej 2.700 kg w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, wynosi równowartość w złotych kwoty 100.000 SDR.

Ubezpieczenie OC przewoźnika lotniczego

§  12. 6
 (uchylony).
§  13. 7
 (uchylony).
§  14.
Obowiązek ubezpieczenia OC przewoźnika lotniczego powstaje w dniu:
1)
wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
2) 8
 rozpoczęcia przewozu lotniczego, który zaczyna się lub kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest związany z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo jest związany z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej.
§  15. 9
 (uchylony).
§  16. 10
 (uchylony).

Ubezpieczenie OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą

§  17.
Ubezpieczeniem OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą jest objęta odpowiedzialność cywilna tych przedsiębiorców za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z wykonywaną działalnością, o której mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, z wyjątkiem przewozu lotniczego.
§  18.
Obowiązek ubezpieczenia OC przedsiębiorców, o których mowa w § 17, powstaje:
1)
przed dniem wydania przez Prezesa Urzędu certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ustawy, lub
2)
w dniu ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z uprzednio zawartej umowy ubezpieczenia OC.
§  19.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20.000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia personelu lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 50.000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
§  20.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących przy użyciu statków powietrznych lotniczą działalność gospodarczą inną niż przewóz lotniczy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.
§  21. 11
 (uchylony).
§  22.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 obsłużonych pasażerów lub 1.000 kg obsłużonych towarów i poczty w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku niepublicznego uzależniona jest od kodu referencyjnego danego lotniska, określonego zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dla lotnisk cywilnych i wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
10.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym A;
2)
50.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym B;
3)
100.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym od C do F.
3.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie udostępniania do użytkowania lądowiska wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.
§  23.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej, świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 5.000.000 SDR.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej świadczących usługi określone w art. 176 pkt 1-2, 6 i 8-11 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 1.500.000 SDR.
§  24.
Minimalna suma ubezpieczenia OC państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o którym mowa w rozdziale 2 działu VI ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 30.000.000 SDR.

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 170, poz. 1217.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  12  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  13  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  14  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  15  (uchylony).

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
3 § 6 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
4 § 8-10 uchylone przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
6 § 12 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
7 § 13 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
8 § 14 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
9 § 15 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
10 § 16 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
11 § 21 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
12 Załącznik nr 1 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
13 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
14 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
15 Załącznik nr 4 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.