Wzory formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, wymagane w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Dz.U.2011.88.499
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 21 kwietnia 2011 r.
w sprawie wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, wymaganych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602, z 2008 r. Nr 24, poz. 146 oraz z 2010 r. Nr 238, poz. 1580).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, z 2010 r. Nr 106, poz. 672 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR FORMULARZA UMOWY GWARANCJI BANKOWEJ
WZÓR FORMULARZA UMOWY GWARANCJI BANKOWEJ
Marszałek Województwa
UMOWA GWARANCJI BANKOWEJ
w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
nr
z dnia
(data wystawienia gwarancji)
§ 1
(podmiot udzielający gwarancji, zwany dalej "Gwarantem")
reprezentowany przez ,
działając na zlecenie
(podmiot zlecający udzielenie gwarancji, zwany dalej "Zleceniodawcą")
reprezentowanego przez: ,
zobowiązuje się, na wypadek niewypłacalności Zleceniodawcy stwierdzonej zgodnie z § 6 niniejszej umowy
gwarancji bankowej, zwanej dalej "Gwarancją", nieodwołalnie i bez stawiania innych warunków niż przewidzi-
ane w niniejszej Gwarancji, na pisemne żądanie Beneficjenta Gwarancji, zwanego dalej "Beneficjentem",
lub wskazanej przez niego jednostki, do:
1) zapłaty kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów powrotu klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do
miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew
obowiązkowi nie zapewni tego powrotu,
2) zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących
Zleceniodawcy lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,
3) zwrotu części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy
turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Zleceniodawcy lub osób, które działają
w jego imieniu
– stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U.
z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.).
§ 2
1. Górną granicą odpowiedzialności Gwaranta z tytułu Gwarancji jest kwota złotych
(słownie złotych: 00/100),
zwana dalej "Sumą Gwarancji", co stanowi równowartość kwoty euro
(słownie euro: ) przeliczonej przy zasto-
sowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym
Gwarancja została wystawiona, to jest w dniu roku (1 euro = zł).
2. Gwarant wylicza wysokość Sumy Gwarancji zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, na podstawie dokumentów dostarczonych przez
Zleceniodawcę.
3. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowią-
cych podstawę wyliczenia wysokości Sumy Gwarancji przez Gwaranta.
4. Każda wypłata z Gwarancji odpowiednio zmniejsza odpowiedzialność Gwaranta z tytułu Gwarancji – aż do
wyczerpania Sumy Gwarancji. Dotyczy to również wypłaty dokonanej przez Gwaranta Beneficjentowi w for-
mie zaliczki przewidzianej w § 4 ust. 4, chyba że Beneficjent dokonał zwrotu tej zaliczki.
§ 3
1. Gwarancja obowiązuje od dnia (początek obowiązywania gwarancji) do dnia
(koniec obowiązywania gwarancji)*, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Gwarancja obejmuje ochroną wszystkie umowy o organizowanie imprez turystycznych, zawarte przez Zle-
ceniodawcę z klientami, zarówno jako organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu
przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie obowiązywa-
nia Gwarancji, o którym mowa w ust. 1, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli infor-
macje o wystąpieniu zdarzenia objętego Gwarancją zostaną przekazane Gwarantowi w terminie do 1 roku
po upływie okresu obowiązywania Gwarancji.
3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Zleceniodawcy na drogę sądową w zakresie
roszczeń objętych Gwarancją w terminie do 1 roku po upływie okresu obowiązywania Gwarancji, roszcze-
nia z Gwarancji mogą być zgłaszane w terminie 60 dni po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego.
§ 4
1. Wypłata z Gwarancji z tytułu określonego w § 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Beneficjenta lub wskazanej przez
niego jednostki, skierowane do Gwaranta na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem przy-
padku, w którym żądanie Beneficjenta jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.
2. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1 zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-
rancji;
3) oświadczenie Beneficjenta o wysokości kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1
pkt 1;
4) wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata z Gwarancji.
3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu
klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy
turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje
Gwarant na podstawie pisemnego pełnomocnictwa otrzymanego od Beneficjenta.
4. Wypłata kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1, nastąpi w formie zaliczki nie-
zwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanej drogą
elektroniczną lub faksem. Oryginał żądania Beneficjent niezwłocznie przesyła Gwarantowi.
5. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Gwarantowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zaliczki
w terminie 60 dni od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.
§ 5
1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 2 i 3 kierowane jest do Gwaranta przez Beneficjenta w formie
pisemnej pod rygorem nieważności żądania i zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-
rancji.
2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, zawartej między Zleceniodawcą i klientem Zleceniodawcy;
2) kopię dowodu wpłaty na rzecz Zleceniodawcy należności za imprezę turystyczną określonej w umowie,
o której mowa w pkt 1;
3) oświadczenie klienta Zleceniodawcy stwierdzające niewykonanie przez Zleceniodawcę zobowiązań
umownych o określonej wartości;
4) oświadczenie klienta Zleceniodawcy zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić
wypłata z Gwarancji, albo wskazanie innego sposobu wypłaty z Gwarancji.
________________
* Termin obowiązywania Gwarancji nie może być dłuższy niż 1 rok.
3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Gwarantowi klient Zleceniodawcy lub Beneficjent
w imieniu klienta Zleceniodawcy.
4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Zleceniodawcy dokonuje Gwarant.
5. Po otrzymaniu dokonanego przez Gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanym
klientom Zleceniodawcy, Beneficjent wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Gwarant dokonuje wypłat na-
leżnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Zleceniodawcy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni
od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.
6. Za prawidłowe rozliczenie środków z Gwarancji odpowiada Gwarant.
§ 6
1. Stwierdzenie niewypłacalności Zleceniodawcy, o której mowa w § 1, następuje na podstawie oświadczenia
Zleceniodawcy następującej treści:
"Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług
turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia do dnia
oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat
lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.)",
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Zleceniodawcy, o którym mowa w ust. 1, Benefi-
cjent składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia, jeżeli
okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Zleceniodawca nie jest w stanie wywiązać się z zawartych
umów objętych Gwarancją oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i za-
pewnić klientom zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie
do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
§ 7
Gwarancja wygasa przed upływem terminu, o którym mowa w § 3 ust. 1, w następujących przypadkach:
1) z chwilą wypłaty przez Gwaranta całej Sumy Gwarancji;
2) z dniem, w którym decyzja Beneficjenta o zakazie wykonywania przez Zleceniodawcę działalności objętej
wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych stała się ostateczna, z zastrzeże-
niem obowiązku realizacji zobowiązań Gwaranta wynikających z Gwarancji, dotyczących umów zawartych
przez Zleceniodawcę z klientami Zleceniodawcy w okresie obowiązywania Gwarancji.
§ 8
1. Prawa z Gwarancji nie podlegają przeniesieniu.
2. Podstawą do żądania zapłaty z Gwarancji jest wyłącznie oryginał Gwarancji lub jej odpis potwierdzony
przez podmioty, które ją podpisały.
§ 9
Przedmiot i zakres prowadzonej działalności objętej Gwarancją:
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-
stycznych.
§ 10
W ramach prowadzonej działalności objętej Gwarancją Zleceniodawca pobiera przedpłaty/nie pobiera
przedpłat** w terminach i wysokości:
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-
stycznych.
________________
** Niepotrzebne skreślić.
§ 11
W granicach Sumy Gwarancji Gwarancją objęte są wszystkie należności, o których mowa w § 1, w tym po-
wstałe w wyniku umyślnego działania lub na skutek rażącego niedbalstwa Zleceniodawcy lub osób działają-
cych w jego imieniu.
§ 12
1. Alarmowy numer telefonu Gwaranta do bezpośredniego kontaktu w przypadku wystąpienia zdarzenia obję-
tego przedmiotem Gwarancji, numer faksu, adres e-mailowy
2. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1, Gwarant zobowiązany jest niezwłocznie poinfor-
mować o tej zmianie Beneficjenta.
§ 13
Gwarancję sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Beneficjenta, Zlecenio-
dawcy i Gwaranta.
……………………...…....................... | …….........……………......................... | |
(podpis Zleceniodawcy) | (podpis Gwaranta) | |
(miejscowość, data) |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Marszałek Województwa
UMOWA GWARANCJI UBEZPIECZENIOWEJ
w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
nr
z dnia
(data wystawienia gwarancji)
§ 1
(podmiot udzielający gwarancji, zwany dalej "Gwarantem")
reprezentowany przez: ,
działając na zlecenie
(podmiot zlecający udzielenie gwarancji, zwany dalej "Zleceniodawcą")
Reprezentowanego przez: ,
zobowiązuje się, na wypadek niewypłacalności Zleceniodawcy stwierdzonej zgodnie z § 6 niniejszej umowy
gwarancji ubezpieczeniowej, zwanej dalej "Gwarancją", nieodwołalnie i bez stawiania innych warunków niż
przewidziane w niniejszej Gwarancji, na pisemne żądanie Beneficjenta Gwarancji, zwanego dalej "Beneficjen-
tem", lub wskazanej przez niego jednostki, do:
1) zapłaty kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów powrotu klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do
miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew
obowiązkowi nie zapewni tego powrotu,
2) zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących
Zleceniodawcy lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,
3) zwrotu części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy
turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Zleceniodawcy lub osób, które działają
w jego imieniu
– stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U.
z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.).
§ 2
1. Górną granicą odpowiedzialności Gwaranta z tytułu Gwarancji jest kwota złotych
(słownie złotych: 00/100),
zwana dalej "Sumą Gwarancji", co stanowi równowartość kwoty euro
(słownie euro: ) przeliczonej przy zasto-
sowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym
Gwarancja została wystawiona, to jest w dniu roku (1 euro = zł).
2. Gwarant wylicza wysokość Sumy Gwarancji zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, na podstawie dokumentów dostarczonych przez
Zleceniodawcę.
3. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowią-
cych podstawę wyliczenia wysokości Sumy Gwarancji przez Gwaranta.
4. Każda wypłata z Gwarancji odpowiednio zmniejsza odpowiedzialność Gwaranta z tytułu Gwarancji – aż do
wyczerpania Sumy Gwarancji. Dotyczy to również wypłaty dokonanej przez Gwaranta Beneficjentowi w for-
mie zaliczki przewidzianej w § 4 ust. 4, chyba że Beneficjent dokonał zwrotu tej zaliczki.
§ 3
1. Gwarancja obowiązuje od dnia (początek obowiązywania gwarancji) do dnia
(koniec obowiązywania gwarancji)*, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Gwarancja obejmuje ochroną wszystkie umowy o organizowanie imprez turystycznych, zawarte przez Zle-
ceniodawcę z klientami, zarówno jako organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu
przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie obowiązywa-
nia Gwarancji, o którym mowa w ust. 1, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli infor-
macje o wystąpieniu zdarzenia objętego Gwarancją zostaną przekazane Gwarantowi w terminie do 1 roku
po upływie okresu obowiązywania Gwarancji.
3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Zleceniodawcy na drogę sądową w zakresie
roszczeń objętych Gwarancją w terminie do 1 roku po upływie okresu obowiązywania Gwarancji, roszcze-
nia z Gwarancji mogą być zgłaszane w terminie 60 dni po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego.
§ 4
1. Wypłata z Gwarancji z tytułu określonego w § 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Beneficjenta lub wskazanej przez
niego jednostki, skierowane do Gwaranta na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem przy-
padku, w którym żądanie Beneficjenta jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.
2. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1 zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-
rancji;
3) oświadczenie Beneficjenta o wysokości kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1
pkt 1;
4) wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata z Gwarancji.
3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu
klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy
turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje
Gwarant na podstawie pisemnego pełnomocnictwa otrzymanego od Beneficjenta.
4. Wypłata kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1, nastąpi w formie zaliczki nie-
zwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanej drogą
elektroniczną lub faksem. Oryginał żądania Beneficjent niezwłocznie przesyła Gwarantowi.
5. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Gwarantowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zaliczki
w terminie 60 dni od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.
§ 5
1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 2 i 3 kierowane jest do Gwaranta przez Beneficjenta w formie pisemnej pod rygorem nieważności żądania i zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-
rancji.
2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, zawartej między Zleceniodawcą i klientem Zlecenio-
dawcy;
2) kopię dowodu wpłaty na rzecz Zleceniodawcy należności za imprezę turystyczną określonej w umowie,
o której mowa w pkt 1;
3) oświadczenie klienta Zleceniodawcy stwierdzające niewykonanie przez Zleceniodawcę zobowiązań
umownych o określonej wartości;
4) oświadczenie klienta Zleceniodawcy zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić
wypłata z Gwarancji, albo wskazanie innego sposobu wypłaty z Gwarancji.
______________
* Termin obowiązywania Gwarancji nie może być dłuższy niż 1 rok.
3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Gwarantowi klient Zleceniodawcy lub Beneficjent
w imieniu klienta Zleceniodawcy.
4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Zleceniodawcy dokonuje Gwarant.
5. Po otrzymaniu dokonanego przez Gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanym
klientom Zleceniodawcy, Beneficjent wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Gwarant dokonuje wypłat na-
leżnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Zleceniodawcy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni
od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.
6. Za prawidłowe rozliczenie środków z Gwarancji odpowiada Gwarant.
§ 6
1. Stwierdzenie niewypłacalności Zleceniodawcy, o której mowa w § 1, następuje na podstawie oświadczenia
Zleceniodawcy następującej treści:
"Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług
turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia do dnia oraz
zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat lub
ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 usta-
wy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.)",
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Zleceniodawcy, o którym mowa w ust. 1, Benefi-
cjent składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia, jeżeli
okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Zleceniodawca nie jest w stanie wywiązać się z zawartych
umów objętych Gwarancją oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i za-
pewnić klientom zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie
do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
§ 7
Gwarancja wygasa przed upływem terminu, o którym mowa w § 3 ust. 1, w następujących przypadkach:
1) z chwilą wypłaty przez Gwaranta całej Sumy Gwarancji;
2) z dniem, w którym decyzja Beneficjenta o zakazie wykonywania przez Zleceniodawcę działalności objętej
wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych stała się ostateczna, z zastrzeże-
niem obowiązku realizacji zobowiązań Gwaranta wynikających z Gwarancji, dotyczących umów zawartych
przez Zleceniodawcę z klientami Zleceniodawcy w okresie obowiązywania Gwarancji.
§ 8
1. Prawa z Gwarancji nie podlegają przeniesieniu.
2. Podstawą do żądania zapłaty z Gwarancji jest wyłącznie oryginał Gwarancji lub jej odpis potwierdzony przez podmioty, które ją podpisały.
§ 9
Przedmiot i zakres prowadzonej działalności objętej Gwarancją:
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-
stycznych.
§ 10
W ramach prowadzonej działalności objętej Gwarancją Zleceniodawca pobiera przedpłaty/nie pobiera
przedpłat** w terminach i wysokości:
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-
stycznych.
______________
** Niepotrzebne skreślić.
§ 11
W granicach Sumy Gwarancji Gwarancją objęte są wszystkie należności, o których mowa w § 1, w tym po-
wstałe w wyniku umyślnego działania lub na skutek rażącego niedbalstwa Zleceniodawcy lub osób działają-
cych w jego imieniu.
§ 12
1. Alarmowy numer telefonu Gwaranta do bezpośredniego kontaktu w przypadku wystąpienia zdarzenia obję-
tego przedmiotem Gwarancji, numer faksu, adres e-mailowy
2. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1, Gwarant zobowiązany jest niezwłocznie poinfor-
mować o tej zmianie Beneficjenta.
§ 13
Gwarancję sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Beneficjenta, Zlecenio-
dawcy i Gwaranta.
……………………...…....................... | …….........……………......................... | |
(podpis Zleceniodawcy) | (podpis Gwaranta) | |
(miejscowość, data) |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR FORMULARZA UMOWY UBEZPIECZENIA NA RZECZ KLIENTÓW
WZÓR FORMULARZA UMOWY UBEZPIECZENIA NA RZECZ KLIENTÓW
w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
z dnia ...................................................
§ 1
.......................................................................................................................................................................................
(Ubezpieczyciel)
reprezentowany przez: ..................................................................................................................................................
oraz
.......................................................................................................................................................................................
(Ubezpieczający)
reprezentowany przez: ..................................................................................................................................................
zawierają umowę ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów
turystyki i pośredników turystycznych (zgodnie z wnioskiem nr ............................. będącym integralną częścią umo-
wy ubezpieczenia). Do umowy ubezpieczenia mają zastosowanie w szczególności: ustawa z dnia 22 maja
2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.), ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.) oraz rozporządzenie wydane na pod-
stawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
§ 2
1. Ubezpieczenie na wypadek niewypłacalności Ubezpieczającego obejmuje:
1) pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub
planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Ubezpieczający wbrew obowiązkowi nie
zapewni tego powrotu,
2) zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących
Ubezpieczającego lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowa-
na,
3) zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy
turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Ubezpieczającego lub osób, które
działają w jego imieniu
– stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
2. Do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego do kra-
ju, o których mowa w ust. 1 pkt 1, upoważniony jest Marszałek Województwa .....................................................,
zwany dalej "Marszałkiem", lub wskazana przez niego jednostka, zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
3. Marszałek jest uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu niniej-
szej umowy ubezpieczenia, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycz-
nych.
§ 3
1. Ubezpieczenie obowiązuje od dnia ..................................................... do dnia ...................................................* .
2. Ubezpieczenie obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1, w odniesieniu do umów
o organizowanie imprez turystycznych zawartych przez Ubezpieczającego z klientami, zarówno jako organi-
zatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, chociażby
ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli informacje o wystąpieniu zdarzenia objętego ubezpiecze-
niem zostaną przekazane Ubezpieczycielowi w terminie do 1 roku po upływie ostatniego dnia okresu ubez-
pieczenia.
_______________
* Termin obowiązywania umowy ubezpieczenia nie może być dłuższy niż 1 rok.
3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Ubezpieczającego na drogę sądową w zakre-
sie roszczeń objętych ubezpieczeniem w terminie do 1 roku po upływie ostatniego dnia okresu ubezpiecze-
nia, roszczenia z tytułu umowy ubezpieczenia mogą być zgłaszane w terminie 60 dni po uprawomocnieniu
się orzeczenia sądowego.
§ 4
Przedmiot i zakres prowadzonej działalności objętej ubezpieczeniem:
.......................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-
stycznych.
§ 5
W ramach prowadzonej działalności objętej ubezpieczeniem Ubezpieczający pobiera przedpłaty/nie pobiera
przedpłat** w terminach i wysokości:
.......................................................................................................................................................................................
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-
stycznych.
§ 6
1. Suma gwarancyjna z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia wynosi: ......................................................... złotych
(słownie złotych: ..................................................................................................... 00/100), co stanowi równowar-
tość kwoty ..................... euro (słownie euro: ...............................................................................................) przeli-
czonej przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy
w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta, to jest w dniu .............. roku (1 euro = ................. zł).
2. Ubezpieczyciel wylicza wysokość sumy gwarancyjnej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, na podstawie dokumentów dostarczonych przez Ubezpieczającego.
3. Ubezpieczający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowiących podstawę wyliczenia wysokości sumy gwarancyjnej przez Ubezpieczyciela.
§ 7
1. Wypłata środków z tytułu określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Marszałka lub wskazanej przez
niego jednostki skierowane do Ubezpieczyciela na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem
przypadku, w którym żądanie Marszałka jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.
2. Żądanie zapłaty, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Marszałka o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty środ-
ków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia;
3) oświadczenie Marszałka o wysokości zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego
z imprezy turystycznej;
4) wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata środków z tytułu niniejszej umowy ubez-
pieczenia.
3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu
klientów Ubezpieczającego z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy
turystycznej, w wypadku gdy Ubezpieczający wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje
Ubezpieczyciel na podstawie pełnomocnictwa otrzymanego od Marszałka.
4. Wypłata zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego z imprezy turystycznej nastąpi
niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanego
drogą elektroniczną lub faksem. Oryginał żądania Marszałek niezwłocznie przesyła Ubezpieczycielowi.
______________
** Niepotrzebne skreślić.
5. Marszałek zobowiązany jest do przedstawienia Ubezpieczycielowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zalicz-
ki w terminie 60 dni od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.
§ 8
1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 jest kierowane do Ubezpieczyciela przez Marszałka
w formie pisemnej, pod rygorem nieważności żądania, i zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Marszałka o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty środ-
ków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia.
2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, zawartej między Ubezpieczającym i klientem Ubezpie-
czającego;
2) kopię dowodu wpłaty na rzecz Ubezpieczającego należności za imprezę turystyczną określonej w umo-
wie, o której mowa w pkt 1;
3) oświadczenie klienta Ubezpieczającego stwierdzające niewykonanie przez Ubezpieczającego zobowiązań
umownych o określonej wartości;
4) oświadczenie klienta Ubezpieczającego zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastą-
pić wypłata środków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia, albo wskazanie innego sposobu odbioru
świadczenia.
3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Ubezpieczycielowi klient Ubezpieczającego lub Mar-
szałek w imieniu klienta Ubezpieczającego.
4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Ubezpieczającego dokonuje Ubezpieczyciel.
5. Po otrzymaniu dokonanego przez Ubezpieczyciela szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowa-
nym klientom Ubezpieczającego, Marszałek wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Ubezpieczyciel dokonu-
je wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Ubezpieczającego, w terminie nie dłuż-
szym niż 30 dni od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.
6. Za prawidłowe rozliczenie środków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia odpowiada Ubezpieczyciel.
§ 9
1. Stwierdzenie niewypłacalności Ubezpieczającego, o której mowa w § 2 ust. 1, następuje na podstawie
oświadczenia Ubezpieczającego następującej treści:
"Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia .......................... do dnia ........................ oraz zapew-
nić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat lub ich
części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.)", z za-
strzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Ubezpieczającego, o którym mowa w ust. 1, Mar-
szałek składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 2 ust. 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia,
jeżeli okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Ubezpieczający nie jest w stanie wywiązać się z zawar-
tych umów objętych ubezpieczeniem oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy tury-
stycznej i zapewnić klientom zwrotu całości lub części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę tury-
styczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycz-
nych.
§ 10
Ubezpieczeniem objęte są wszystkie należności, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym powstałe w wyniku
umyślnego działania lub na skutek rażącego niedbalstwa Ubezpieczającego lub osób działających w jego imieniu.
§ 11
Składka wynosi ............................... złotych (słownie złotych: ...................................................................00/100),
co stanowi równowartość kwoty........................ euro (słownie euro: ...........................................................................)
przeliczonej przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy
w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta, to jest w dniu ..................... roku (1 euro = .................. zł).
Składka płatna
jednorazowo/w ratach**
.......................................................................................................................................................................................
gotówką/przelewem**
.......................................................................................................................................................................................
w terminie do dnia .........................................................................................................................................................
§ 12
1. Alarmowy numer telefonu Ubezpieczyciela do bezpośredniego kontaktu w przypadku wystąpienia szkody,
numer faksu, adres e-mailowy .................................................................................................................................
2. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1, Ubezpieczyciel zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tej zmianie Marszałka.
§ 13
Umowę sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Marszałka, Ubezpieczające-
go i Ubezpieczyciela.
……………………...…....................... | …….........……………......................... | |
(podpis Ubezpieczającego) | (podpis Ubezpieczyciela) | |
……………………...…....................... | ||
(miejscowość, data) |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (2)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Wzory i narzędzia liczba obiektów na liście: (3)
Wzory liczba obiektów na liście: (3)
- Umowa ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
- Umowa gwarancji ubezpieczeniowej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
- Umowa gwarancji bankowej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych