Zmiana rozporządzenia w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.
Dz.U.2014.840
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 17 czerwca 2014 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli
"1) placówce doskonalenia - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;",
"1) zapewnia wykwalifikowaną kadrę:
a) dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,
b) nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,
c) specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;
2) opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej "programami", oraz przeprowadza ich ewaluację:
a) realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:
– pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
– ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
– zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
– wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,
b) organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,
c) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,
d) organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
e) zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
f) organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,
g) uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;
3) prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:
a) opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,
b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;
4) zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:
a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,
b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,
c) odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu - zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,
d) dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,
e) systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.";
"3. Potwierdzeniem spełniania przez placówkę doskonalenia wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g, jest otrzymanie w ostatniej ewaluacji zewnętrznej wyniku ustalonego co najmniej na poziomie B w odniesieniu do wymagania, o którym mowa odpowiednio w pkt 2-4 i 7 części IV. Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 oraz z 2013 r. poz. 560).
4. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy placówki doskonalenia, w której:
1) nie było przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej albo
2) w wyniku ostatniej ewaluacji zewnętrznej ustalono poziom niższy niż poziom B w odniesieniu do przynajmniej jednego z wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g
- kurator oświaty przeprowadza, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, ewaluację zewnętrzną w odniesieniu do wymagań, o których mowa w pkt 2-4 i 7 części IV. Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych, określonych w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 3.";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
...................................................................................................
Kurator Oświaty w .................................................................
...................................................................................................
...................................................................................................
(adres)
WNIOSEK O PRZYZNANIE AKREDYTACJI
PLACÓWCE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
W uzgodnieniu z organem prowadzącym wnoszę o przyznanie akredytacji
.......................................................................................................................................................
(nazwa placówki doskonalenia nauczycieli)
Adres:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Telefon, e-mail, faks:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Organ prowadzący placówkę (nazwa, adres, telefon, e-mail, faks):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Dyrektor placówki (imię i nazwisko):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Data rozpoczęcia działalności przez placówkę ............................................................................
Do wniosku dołączam:
1) statut placówki;
2) własną ocenę działalności placówki, za okres od ............................................................. do ...............................................;
3) raport z ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w placówce doskonalenia nauczycieli;
4) kopie uzyskanych przez placówkę certyfikatów, nagród, wyróżnień lub rekomendacji związanych z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli1);
5) dowód wniesienia opłaty/oświadczenie, że placówka całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzi nieodpłatnie2).
....................................................................................................................................
(podpis przedstawiciela organu prowadzącego) (podpis dyrektora placówki)
...........................................................
(miejscowość i data)
_____________________________________
1) Nie należy dołączać uzyskanych przez kadrę placówki indywidualnych certyfikatów, nagród, wyróżnień i rekomendacji.
2) Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WŁASNA OCENA DZIAŁALNOŚCI
PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
(nazwa placówki)
I. ZAKRES PRZEDMIOTOWY OCENY1)
Obszar oceny | Numer załącznika | Przedmiot szczegółowy oceny |
1 | 2 | 3 |
Kadra placówki2) | Symbol - K | Charakterystyka kadry |
Kadra kierownicza | K-1 | Przygotowanie w zakresie zarządzania. |
Nauczyciele realizujący zadania w ramach programów doskonalenia zawodowego nauczycieli | K-2 | Wykształcenie. |
Specjaliści i eksperci realizujący zadania w ramach programów doskonalenia zawodowego nauczycieli | K-3 | Wykształcenie i doświadczenie zawodowe. |
______________________________
1) Zgodnie z porządkiem i numeracją kolumny nr 2 "Numer załącznika" poszczególne przedmioty oceny wymienione w kolumnie nr 3 "Przedmiot szczegółowy oceny" należy omówić szczegółowo w załącznikach.
Uwaga: do własnej oceny działalności nie załącza się świadectw, zaświadczeń, certyfikatów oraz innych dokumentów potwierdzających stan faktyczny – pozostają one do wglądu w placówce.
2) Dotyczy wszystkich osób realizujących zadania statutowe placówki, bez względu na sposób i okres zatrudnienia w czasie realizacji programów doskonalenia zawodowego nauczycieli określonych w § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 227, poz. 2248 oraz z 2014 r. poz. 840).
Obszar oceny | Numer załącznika | Przedmiot szczegółowy oceny | |
1 | 2 | 3 | |
Działalność placówki | Symbol - D | Charakterystyka działalności | |
Programy doskonalenia zawodowego nauczycieli | D-1 | Realizacja wspomagania szkół i placówek. | |
D-2 | Organizowanie oraz prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli. | ||
D-3 | System dokumentowania przebiegu procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia. | ||
D-4 | Organizowanie procesów edukacyjnych. | ||
D-5 | Zaspokajanie potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. | ||
D-6 | Współpraca z nauczycielami i innymi osobami realizującymi rogramy doskonalenia zawodowego nauczycieli. | ||
D-7 | Uwzględnianie w planowaniu programów doskonalenia zawodowego nauczycieli wniosków z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych. |
Obszar oceny | Numer załącznika | Przedmiot szczegółowy oceny | |
1 | 2 | 3 | |
Działalność informacyjna i upowszechnieniowa | Symbol - I | Charakterystyka bazy dydaktycznej | |
I-1 | Opracowywane i upowszechniane materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej. | ||
I-2 | Prowadzenie własnej strony internetowej. | ||
I-3 | Wymiana doświadczeń w postaci elektronicznej. |
Obszar oceny | Numer załącznika | Przedmiot szczegółowy oceny | |
1 | 2 | 3 | |
Baza dydaktyczna | Symbol - B | Charakterystyka bazy dydaktycznej | |
B-1 | Pomieszczenia przeznaczone do realizacji zajęć i form oskonalenia. | ||
B-2 | Wyposażenie dydaktyczne. | ||
B-3 | Sposób zapewniania uczestnikom dostępu do materiałów przewidzianych w programach doskonalenia zawodowego nauczycieli. | ||
B-4 | Dokonywane przeglądy wyposażenia dydaktycznego. | ||
B-5 | Dokonywane modernizacje i uzupełnianie bazy dydaktycznej uwzględniające aktualne potrzeby placówki oraz postęp techniczny. |
II. PODSUMOWANIE WŁASNEJ OCENY DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI
1. Obszary działalności placówki najlepiej oceniane
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
2. Obszary działalności placówki wymagające poprawy
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
3. Podjęte przez placówkę działania zmierzające do poprawy obszarów wskazanych w pkt 2
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
III. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW3):
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
.............................................................................................................................
(miejscowość i data) (podpis dyrektora placówki)
______________________________
3) Wpisuje się wyłącznie załączniki, w których został scharakteryzowany szczegółowy przedmiot oceny niewystępujący w "Zakresie przedmiotowym oceny". W każdym innym przypadku "Zakres przedmiotowy oceny" stanowi jednocześnie wykaz załączników.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PROTOKÓŁ
prac zespołu akredytacyjnego
powołanego przez .........................................................................................................................
w dniu ...........................................................................................................................................
w celu przeprowadzenia oceny działalności placówki doskonalenia nauczycieli:
.......................................................................................................................................................
(nazwa i adres placówki)
.......................................................................................................................................................
ubiegającej się o przyznanie akredytacji.
I. INFORMACJE O PLACÓWCE
1. Nazwa placówki ......................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. Adres placówki .......................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. Organ prowadzący placówkę ..................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4. Dyrektor placówki
.......................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
5. Data rozpoczęcia działalności przez placówkę .......................................................................
6. Data złożenia przez dyrektora placówki wniosku o przyznanie akredytacji ..........................
.......................................................................................................................................................
II. SKŁAD ZESPOŁU AKREDYTACYJNEGO
Przewodniczący
....................................................................................................................
(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)
oraz
1. ................................................................................................................
(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)
2. ................................................................................................................
(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)
3. ................................................................................................................
(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)
4. ................................................................................................................
(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)
Przedstawiciel organu prowadzącego placówkę lub inna osoba wskazana przez ten organ, uczestniczący w charakterze obserwatora
...................................................................................................................
(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)
III. WSTĘPNA OCENA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI
Zespół akredytacyjny dokonał wstępnej oceny działalności placówki, o której mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 227, poz. 2248 oraz z 2014 r. poz. 840), zwanego dalej "rozporządzeniem".
1. Zespół akredytacyjny zapoznał się z wnioskiem złożonym przez placówkę oraz z dokumentami dołączonymi do wniosku.
2. Na podstawie wniosku oraz dołączonych do niego dokumentów:
1) statutu placówki,
2) własnej oceny działalności placówki,
3) raportu z ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w placówce doskonalenia nauczycieli,
4) uzyskanych przez placówkę certyfikatów, nagród, wyróżnień lub rekomendacji związanych z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
zespół akredytacyjny dokonał następującej, wstępnej oceny działalności placówki:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zespół akredytacyjny przeprowadził głosowanie w obecności ................................... członków
zespołu w sprawie wstępnej oceny działalności placówki.
Wyniki głosowania:
liczba głosów za ...............................................
liczba głosów przeciw ......................................
liczba wstrzymujących się ................................
Zespół akredytacyjny stwierdza, że z wniosku i dołączonych do niego dokumentów wynika, że placówka:
.......................................................................................................................................................
(nazwa i adres placówki)
.......................................................................................................................................................
1. spełnia warunki określone w § 3 rozporządzenia i w związku z tym może zostać w niej przeprowadzona wizyta akredytacyjna*.
2. nie spełnia warunków określonych w § 3 rozporządzenia, wymaganych do uzyskania akredytacji*.
________________________
* Niepotrzebne skreślić i należy wykorzystać odpowiednio dalszą część wzoru protokołu.
Podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego
..............................................................................................
Podpisy pozostałych członków zespołu akredytacyjnego:
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
Podpis obserwatora
..............................................................................................
...............................................
(miejscowość i data)
Przewodniczący zespołu akredytacyjnego ustalił następujące terminy oraz program wizyt akredytacyjnych:
w siedzibie placówki:
termin ...........................................................................................................................................
program ........................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
w innych miejscach, w których placówka realizuje formy doskonalenia:
terminy .........................................................................................................................................
program ........................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
............................................................................................
(podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego)
.................................................
(miejscowość i data)
IV. OCENA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI
1. Wizyty akredytacyjne
1.1. Zespół akredytacyjny w składzie:
...................................................................................
...................................................................................
...................................................................................
...................................................................................
...................................................................................
przeprowadził wizyty akredytacyjne:
.......................................................................................................................................................
(data i miejsce przeprowadzenia wizyty lub wizyt akredytacyjnych)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
1.2. Wnioski z wizyt akredytacyjnych:**
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
________________________
** Do protokołu należy dołączyć szczegółowy opis przebiegu wizyt akredytacyjnych.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. Końcowa ocena działalności placówki w zakresie spełniania warunków określonych w § 3 rozporządzenia, wymaganych do uzyskania akredytacji
Na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów oraz oceny stanu faktycznego dokonanej w trakcie wizyt akredytacyjnych zespół akredytacyjny dokonał następującej końcowej oceny działalności placówki, o której mowa w § 6 ust. 7 rozporządzenia:
2.1. Kadra realizująca zadania statutowe placówki
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2.2. Opracowywane i wdrażane programy doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz przeprowadzenie ich ewaluacji
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2.3. Działalność w zakresie upowszechniania problematyki doskonalenia zawodowego nauczycieli
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2.4. Baza dydaktyczna
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2.5. Sposób dokonania własnej oceny działalności placówki
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zespół akredytacyjny przeprowadził głosowanie w obecności ................................... członków
zespołu w sprawie końcowej oceny działalności placówki.
Wyniki głosowania:
liczba głosów za ...............................................
liczba głosów przeciw ......................................
liczba wstrzymujących się ................................
Zespół akredytacyjny stwierdza, że placówka:
.......................................................................................................................................................
(nazwa i adres placówki)
.......................................................................................................................................................
1. spełnia warunki określone w § 3 rozporządzenia, wymagane do uzyskania akredytacji***.
2. nie spełnia warunków określonych w § 3 rozporządzenia, wymaganych do uzyskania akredytacji***.
Podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego
..............................................................................................
Podpisy pozostałych członków zespołu akredytacyjnego:
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
Podpis obserwatora
..............................................................................................
.........................................................
(miejscowość i data)
_______________________
*** Niepotrzebne skreślić.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »