§ 1. - Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Dz.U.2024.640
Akt jednorazowy1 | Magistralne (0) | T ≥ 25 | 120 < Vmax ≤ 350 | 80 < Vmax ≤ 160 |
"1a. Przy projektowaniu układu geometrycznego torów i połączeń torów w płaszczyźnie poziomej i pionowej powinno się stosować zasady obliczeń i dopuszczalne wartości parametrów określone w normie PN-EN 13803 Kolejnictwo - Tor - Parametry projektowania toru w planie - Tor o szerokości 1435 mm i większej, przy czym:
1) w odniesieniu do układu geometrycznego w płaszczyźnie poziomej powinno się stosować metodę zmiany niedomiaru przechyłki oraz nagłej zmiany niedomiaru przechyłki,
2) szczegółowe wartości parametrów należy uzgodnić z zarządcą infrastruktury kolejowej.",
"1aa. W przypadku, o którym mowa w ust. 1a, przepisów ust. 2-4, § 24 ust. 2 pkt 3-5 oraz § 32-38 nie stosuje się.",
"1b. W przypadku budowli kolejowych, które nie są objęte oceną zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla interoperacyjności systemu kolei, przy projektowaniu układu geometrycznego torów i połączeń torów w płaszczyźnie poziomej i pionowej dopuszcza się stosowanie zasad obliczeń i dopuszczalnych wartości parametrów określonych w ust. 2-4, § 24 ust. 2 pkt 3-5 oraz § 32-38.";
"1. Liczba torów głównych na stacji powinna odpowiadać co najmniej liczbie torów szlakowych wchodzących do danej stacji.";
"2. Konstrukcja, stateczność i nośność obiektów inżynieryjnych powinny spełniać wymagania Polskich Norm.";
"6. W obliczeniach statycznych konstrukcji nośnej obiektu należy uwzględniać przesunięcie osi toru względem osi podłużnej obiektu.
7. Wzniesienie toru na obiekcie inżynieryjnym powinno być określone przez projektanta.",
"13. W przypadku braku technicznych możliwości zastosowania odbojnic w sposób określony w ust. 12 dopuszcza się zastosowanie innych skutecznych metod przeciwdziałających skutkom wykolejenia się taboru kolejowego.";
"1. Światło mostów powinno się ustalać na podstawie obliczeń hydrologicznych dla maksymalnego przepływu rocznego wody o prawdopodobieństwie wystąpienia przepływu miarodajnego nie większym niż 0,5 % dla wszystkich kategorii linii kolejowych, przy zachowaniu następujących wymagań:
1) spód konstrukcji mostu powinien być wzniesiony ponad poziom wody maksymalnie spiętrzonej nad wodami śródlądowymi nieżeglownymi:
a) co najmniej 1,00 m - na wodach uznanych za spławne oraz na ciekach niespławnych,
b) co najmniej 0,50 m - na pozostałych wodach nieżeglownych,
c) co najmniej 1,50 m - na wodach uznanych za żeglowne, pod przęsłami nieżeglownymi,
2) spód konstrukcji mostu (przęseł) nad ciekami żeglownymi powinien być wzniesiony ponad najwyższy poziom wody żeglownej zgodnie z wymogami danej klasy drogi wodnej,
3) górna powierzchnia ciosu podłożyskowego podpory mostu kolejowego powinna być wzniesiona co najmniej 0,50 m powyżej poziomu maksymalnej wody spiętrzonej,
4) ze względu na warunki spływu lodów w wieloprzęsłowych mostach co najmniej jedno przęsło w korycie głównym cieku powinno mieć rozpiętość nie mniejszą niż 1/5 szerokości lustra wody przy jej średnim stanie.",
"4. Na mostach i wiaduktach wydziela się obustronne chodniki o szerokości nie mniejszej niż 0,8 m, z wyjątkiem obiektów z naziomem, gdzie jest możliwe ukształtowanie ławy torowiska.";
"3a. Dopuszcza się niestosowanie nisz, o których mowa w ust. 3, w przypadku:
1) tuneli liniowych jednotorowych wyposażonych w chodnik,
2) tuneli liniowych wielotorowych wyposażonych w chodniki
- o minimalnej szerokości 0,8 m.";
"2. Sieć gazowa o maksymalnym ciśnieniu roboczym (MOP) mniejszym lub równym 0,5 MPa przebiegająca przez obszar kolejowy powinna posiadać na granicy z tym obszarem zawór odcinający, umożliwiający zamknięcie dopływu gazu w przypadku awarii sieci lub urządzeń gazowych podłączonych do sieci.",
"3. Sieć gazowa o maksymalnym ciśnieniu roboczym (MOP) większym niż 0,5 MPa przebiegająca przez obszar kolejowy powinna mieć możliwość zamknięcia dopływu gazu w przypadku awarii sieci lub urządzeń gazowych podłączonych do sieci.";
"1a) kąt skrzyżowania rurociągu z torami kolejowymi prowadzonymi w tunelu o naziomie powyżej 10 m powinien być zbliżony do 90°, lecz nie mniejszy niż 30°,
1b) kąt skrzyżowania rurociągu z torami kolejowymi prowadzonymi na obiekcie inżynieryjnym (wiadukcie, estakadzie) powinien być zbliżony do 90°, lecz nie mniejszy niż 30°, ",
"2) rurociągi przeprowadzane pod torami kolejowymi powinny być układane w rurach ochronnych, osłonowych lub przepustach z zachowaniem wymogów skrajni budowli, aby możliwy był ich remont lub konserwacja w sposób niepowodujący zakłóceń w prowadzeniu ruchu pojazdów kolejowych; dla rurociągów wodociągowych, ciepłowniczych i kanalizacyjnych końce rury ochronnej należy wprowadzić do komory rewizyjnej lub studni rewizyjnej,
3) rury ochronne, osłonowe lub przepusty, o których mowa w pkt 2, powinny być układane na głębokości co najmniej 1,50 m od główki szyny oraz 0,50 m od dna rowu bocznego odwadniającego tory kolejowe; rury ochronne i osłonowe powinny być zabezpieczone od wpływów korozji elektrolitycznej,
4) na wejściu i wyjściu rurociągu, z wyłączeniem gazociągu, pod tory kolejowe powinno się wykonać komory rewizyjne lub studnie rewizyjne, z uwzględnieniem możliwości rozbudowy lub modernizacji urządzeń kolejowych, ".