Art. 2. - [Definicje] - Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1703

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 sierpnia 2023 r.
Art.  2.  [Definicje]

Określenia użyte w ustawie oznaczają:

1)
CSIRT NASK - Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 913 i 1703);
2)
dostawca poczty elektronicznej - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która prowadzi, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową związaną ze świadczeniem poczty elektronicznej;
3)
informacja adresowa - numer telefonu lub identyfikator użytkownika wysyłającego komunikat;
4)
integrator usług SMS - dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych świadczącego usługę wysyłania krótkich wiadomości tekstowych (SMS);
5)
komunikat - komunikat w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1648, 1933 i 2581 oraz z 2023 r. poz. 1394 i 1703);
6)
lista ostrzeżeń - jawną listę ostrzeżeń dotyczących domen internetowych, które służą do wyłudzeń danych i niekorzystnego rozporządzenia mieniem użytkowników internetu;
7)
nadpis - identyfikator krótkiej wiadomości tekstowej (SMS);
8)
nadużycie w komunikacji elektronicznej - świadczenie lub korzystanie z usługi telekomunikacyjnej lub korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych niezgodnie z ich przeznaczeniem lub przepisami prawa, których celem lub skutkiem jest wyrządzenie szkody przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu lub użytkownikowi końcowemu lub osiągnięcie nienależnych korzyści dla podmiotu dopuszczającego się nadużycia w komunikacji elektronicznej, innej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
9)
operator - operatora w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. b ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
10)
poczta elektroniczna - usługę komunikacji interpersonalnej, która nie umożliwia realizacji połączeń z numerami z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji, i która umożliwia przekazywanie komunikatu z wykorzystaniem standardu SMTP (Simple Mail Transfer Protocol), POP3 (Post Office Protocol), IMAP4 (Internet Message Access Protocol) lub innego standardu zapewniającego te same funkcje;
11)
podmiot publiczny - podmiot, o którym mowa w art. 4 pkt 7-15 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;
12)
połączenie głosowe - połączenie ustanowione za pomocą publicznie dostępnej usługi komunikacji interpersonalnej pozwalające na dwukierunkową komunikację głosową;
13)
przedsiębiorca telekomunikacyjny - przedsiębiorcę telekomunikacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
14)
sieć telekomunikacyjna - sieć telekomunikacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 35 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
15)
tajemnica telekomunikacyjna - tajemnicę, o której mowa w art. 159 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
16)
uprawnione podmioty - podmioty, o których mowa w art. 179 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
17)
urządzenie telekomunikacyjne - urządzenie telekomunikacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 46 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
18)
usługa komunikacji interpersonalnej - usługę umożliwiającą bezpośrednią interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej między skończoną liczbą osób, gdzie osoby inicjujące połączenie lub uczestniczące w nim decydują o jego odbiorcy lub odbiorcach, z wyłączeniem usług, w których interpersonalna i interaktywna komunikacja stanowi wyłącznie funkcję podrzędną względem innej usługi podstawowej;
19)
usługa telekomunikacyjna - usługę telekomunikacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
20)
użytkownik - użytkownika w rozumieniu art. 2 pkt 49 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
21)
użytkownik końcowy - użytkownika końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 50 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.