Art. 15. - [Utrudnianie dostępu do rynku] - Zwalczanie nieuczciwej konkurencji.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2022.1233 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 9 czerwca 2022 r.
Art. 15. [Utrudnianie dostępu do rynku]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez:1)
sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;2)
nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;3)
rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów;4)
pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży;5)
działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.2.
Czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać w szczególności na:1)
ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy;2)
stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym;3)
emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego przedsiębiorcę lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym, w okolicznościach wskazanych w pkt 1 lub 2.3.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym przedsiębiorcom, w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 1178, z późn. zm.) 2 , dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nieuwzględniającej marży handlowej, z zastrzeżeniem ust. 5.4.
Utrudnianiem dostępu do rynku, o którym mowa w ust. 3, jest również:1)
emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej;2)
emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.5.
Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w ust. 3, jeżeli jest dokonywana w ramach:1)
wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc;2)
wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;3)
likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok.2 Obecnie ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2017.2168) na podstawie art. 86 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2004.173.1808), która weszła w życie z dniem 21 sierpnia 2004 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (10)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (10)
- Czy może stanowić wykroczenie albo przestępstwo powszechne bądź skarbowe manipulowanie cenami jednostkowymi w ofercie w ten sposób, że cena prac opodatkowanych stawką 23% VAT jest sztucznie zaniżana, a jej niedobory są przerzucane do ceny prac opodatkowanych stawką 8% VAT, które są zawyżane?
- Czy w związku z rosnącymi kosztami realizacji zamówień, rosnącą inflacją, zamawiający może uwzględnić przy szacowaniu wartości zamówienia oraz w cenie ofertowej zamówienia na dostawę bonów towarowych dodatkowe koszty wykonawcy oprócz wartości nominalnej bonów towarowych?
- Jak prawidłowo rozliczyć w VAT opłaty za ekspozycję towaru?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (1)
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (1031)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (585)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (2)
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (62)
Komentarze praktyczne liczba obiektów na liście: (2)
Artykuły liczba obiektów na liście: (18)
- Pobieranie opłat wspólnych (kosztów operacyjnych) od najemców lokali w centrach handlowych jako delikt nieuczciwej konkurencji (art. 15 ust 1 pkt 3 u.z.n.k.). Uwagi do wyroków sądów powszechnych
- Rozkład ciężaru dowodu w sprawach dotyczących czynu nieuczciwej konkurencji w postaci dyskryminacji niektórych klientów (art. 15 ust. 1 pkt 3 u.z.n.k.)
- Wykorzystanie botów w grach online jako przejaw nieuczciwej konkurencji
Linie orzecznicze liczba obiektów na liście: (3)
- Obowiązek dowodzenia przez przedsiębiorcę, iż pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towarów do sprzedaży stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, który spowodował utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku
- Dopuszczalność obciążania dostawcy opłatą logistyczną
- Opłaty pobierane przez odbiorców jako procent od obrotu