Komitet Sterujący do spraw Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci.

Monitor Polski

M.P.2023.806 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 7 sierpnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 142
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 8 września 2021 r.
w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1234) zarządza się, co następuje:
1. 
Tworzy się Komitet Sterujący do spraw Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci, zwany dalej "Komitetem".
2. 
Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
Do zadań Komitetu należy:
1)
określanie kierunku prac prowadzonych w celu wdrożenia Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci;
2)
koordynowanie i monitorowanie prac realizowanych przez poszczególnych członków Komitetu, zgodnie z ich właściwością, w ramach Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci;
3)
opracowywanie propozycji działań w zakresie wdrożenia Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci oraz utrzymania i doskonalenia wdrożonych rozwiązań;
4)
przedstawianie założeń niezbędnych dla realizacji Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci;
5)
monitorowanie postępów w realizacji Projektu Cyfryzacja Miejsc Pamięci.
1. 
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw reformy regulacji administracyjnych związanych z ruchem naturalnym ludności i ochrony miejsc pamięci;
2)
pozostali członkowie Komitetu, po jednym przedstawicielu, w randze dyrektora albo zastępcy dyrektora, wyznaczonym przez:
a)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
aa)
ministra właściwego do spraw informatyzacji,
b)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
c)
ministra właściwego do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych,
d)
ministra właściwego do spraw zdrowia,
e)
(uchylona),
f)
Głównego Inspektora Sanitarnego,
fa)
Dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki,
g)
Dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa;
3)
sekretarz Komitetu - pracownik Biura Prezesa Rady Ministrów w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Przewodniczący Komitetu zaprasza do udziału w pracach Komitetu, na prawach członka Komitetu, przedstawiciela Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
3. 
Przewodniczący Komitetu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, do udziału w pracach Komitetu z głosem doradczym przedstawicieli innych niż wskazane w ust. 1 organów, instytucji, organizacji lub przedsiębiorców, a także specjalistów lub ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Komitetu.
4. 
Członka Komitetu może zastąpić w pracach Komitetu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, upoważniony przedstawiciel.
1. 
Do zadań przewodniczącego Komitetu należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Komitetu;
2)
kierowanie pracami Komitetu.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu jego zadania realizuje zastępca przewodniczącego Komitetu wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu spośród członków Komitetu.
1. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.
2. 
Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komitetu, może zadecydować o odbyciu posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w toku posiedzenia

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

1. 
W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, tworzyć grupy robocze złożone z członków Komitetu lub osób biorących udział w pracach Komitetu.
2. 
Członkowie Komitetu mogą wyznaczyć do udziału w pracach grup roboczych pracowników obsługujących ich urzędy albo reprezentujących kierowane przez nich instytucje.
1. 
Komitet podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniu w drodze uzgodnienia stanowiska. Jeżeli uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie przewodniczącego Komitetu.
2. 
Prawo udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć Komitetu nie przysługuje sekretarzowi Komitetu oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Komitetu, o których mowa w § 3 ust. 3.
1. 
Biuro Prezesa Rady Ministrów w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zapewnia obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową prac Komitetu.
2. 
Posiedzenia Komitetu przygotowuje i obsługuje sekretarz Komitetu.
3. 
Do zadań sekretarza Komitetu należy:
1)
zapewnianie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu, w tym:
a)
przygotowanie projektu porządku posiedzenia oraz koordynacja przygotowania i dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, w szczególności projektów uchwał,
b)
sporządzenie listy obecności na posiedzeniu Komitetu,
c)
sporządzenie protokołu posiedzenia Komitetu zawierającego w szczególności:
porządek posiedzenia,
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
odpisy uchwał Komitetu podjętych podczas posiedzenia,
inne ustalenia Komitetu i przewodniczącego Komitetu;
2)
uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu;
3)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Komitetu, w szczególności uchwał i protokołów posiedzeń;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu.
4. 
Protokół posiedzenia Komitetu podpisują przewodniczący Komitetu i sekretarz Komitetu, a w przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu - wyznaczony zastępca przewodniczącego Komitetu oraz sekretarz Komitetu.
Wydatki związane z obsługą organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Komitetu są pokrywane z budżetu państwa z części 16, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Udział w pracach Komitetu i grup roboczych jest nieodpłatny.
1. 
Przewodniczący Komitetu przedstawia Radzie Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Komitetu w terminie do dnia 30 września oraz sprawozdanie roczne w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który jest składane sprawozdanie.
2. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
dane identyfikacyjne, w tym informacje o osobie sporządzającej i zatwierdzającej sprawozdanie, podstawie prawnej utworzenia Komitetu oraz okresie objętym sprawozdaniem;
2)
wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3)
określenie postępów w pracach Komitetu w odniesieniu do zadań, o których mowa w § 2;
4)
wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
5)
informacje dotyczące celowości dalszego działania Komitetu;
6)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
Pierwsze półroczne sprawozdanie przewodniczący Komitetu przedstawia Radzie Ministrów do dnia 30 września 2021 r.
Podmioty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zgłaszają swoich przedstawicieli przewodniczącemu Komitetu w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 1 .
1 Zarządzenie zostało ogłoszone w dniu 8 września 2021 r.