Art. 1. - Meksyk-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Meksyk.1990.10.11.

Monitor Polski

M.P.2021.1053

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 kwietnia 1991 r.
Artykuł  1

Definicje

W rozumieniu niniejszej Umowy, oraz dla potrzeb odpowiadającego jej Wykazu Tras, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, niżej wymienione wyrażenia będą miały następujące znaczenie:

a)
wyrażenie "Konwencja" oznacza Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, otwartą do podpisu w Chicago dnia siódmego grudnia 1944 roku i obejmuje:
i)
każdą zmianę Konwencji dokonaną zgodnie z jej artykułem 94 a) zatwierdzoną przez obie Umawiające się Strony, oraz,
ii)
każdy załącznik przyjęty zgodnie z artykułem 90 Konwencji, a także każdą zmianę tych załączników o tyle, o ile te załączniki i zmiany zostały przyjęte przez obie Umawiające się Strony;
b)
wyrażenie "Umowa" obejmuje również załączony do niej Wykaz Tras, oraz każdą zmianę Umowy i Wykazu Tras;
c)
wyrażenie "władze lotnicze" oznacza w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, oraz, w przypadku Stanów Zjednoczonych Meksyku, Sekretariat Komunikacji i Transportu, lub, w obu przypadkach, każdą osobę lub organ uprawniony do wykonywania wszelkich funkcji pełnionych przez wymienione władze lub funkcji podobnych;
d)
wyrażenie "linia lotnicza" oznacza każdą regularną służbę powietrzną wykonywaną przy użyciu statku powietrznego w celu publicznego przewozu pasażerów, towarów i poczty;
e)
wyrażenie "międzynarodowa linia lotnicza" oznacza służbę powietrzną działającą w przestrzeni powietrznej więcej niż jednego państwa;
f)
wyrażenie "lądowanie w celach niehandlowych" oznacza lądowanie w celach innych niż wyładunek bądź załadunek pasażerów, towarów lub poczty;
g)
wyrażenie "wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze" oznacza przedsiębiorstwo lotnicze wyznaczone i upoważnione zgodnie z artykułem 3 niniejszej Umowy;
h)
wyrażenie "taryfa" oznacza opłaty za przewóz pasażerów, bagażu, towarów, oraz warunki stosowania tych opłat z włączeniem opłat oraz prowizji należnych agencjom oraz innym jednostkom służb komplementarnych, oraz z wyłączeniem opłat i warunków przewozu poczty;
i)
wyrażenie "zdolność przewozowa" oznacza łączną zdolność przewozową statków powietrznych eksploatowanych przez każdą z uzgodnionych linii lotniczych pomnożoną przez częstotliwość;
j)
wyrażenie "zdolność przewozowa statku powietrznego" oznacza handlowy ładunek statku powietrznego wyrażony w funkcji liczby foteli pasażerskich oraz wagi przeznaczonej na ładunek i pocztę;
k)
wyrażenie "częstotliwość" oznacza liczbę lotów tam i z powrotem dokonanych przez przedsiębiorstwo lotnicze na określonej trasie w danym czasie;
l)
wyrażenie "uzgodnione linie" oznacza międzynarodowe linie lotnicze, które zgodnie z ustaleniami niniejszej Umowy mogą obejmować określone trasy;
m)
wyrażenie "określone trasy" oznacza linie ustalone w Wykazie Tras załączonym do niniejszej Umowy;
n)
wyrażenie "terytorium" w odniesieniu do państwa oznacza obszary ziemi oraz wody terytorialne przyległe do nich objęte zwierzchnictwem, władaniem, opieką lub mandatem powierniczym wyżej wymienionego państwa;
o)
wyrażenie "ochrona lotnictwa" oznacza kombinację środków i czynników ludzkich oraz materialnych mających na celu ochronę lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.