Ustanowienie programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim".

Monitor Polski

M.P.2023.697

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 listopada 2023 r.

UCHWAŁA Nr 103
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 czerwca 2023 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 i 1273) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1. 
Ustanawia się program wieloletni pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
2. 
Okres realizacji Programu ustala się na lata 2023-2029.
1. 
Wykonawcą Programu jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.
2. 
Wykonanie Programu nadzoruje:
1)
minister właściwy do spraw gospodarki morskiej - w zakresie, w jakim wykonawcą Programu jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni;
2)
minister właściwy do spraw transportu - w zakresie, w jakim wykonawcą Programu jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.
3. 
Wykonanie Programu koordynuje Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, zwany dalej "Pełnomocnikiem".
1. 
Program jest finansowany ze środków budżetu państwa.
2. 
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2029 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:
1) 1
 w 2023 r. - 3 795 000 zł;
2) 2
 w 2024 r. - 33 058 680 zł;
3) 3
 w 2025 r. - 152 466 048 zł;
4)
w 2026 r. - 965 272 893 zł;
5)
w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;
6) 4
 w 2028 r. - 1 503 841 275 zł;
7)
w 2029 r. - 298 623 725 zł.
3. 
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni wynosi 907 042 389 zł, w tym:
1)
w 2023 r. - 316 000 zł;
2) 5
 w 2024 r. - 2 500 000 zł;
3)
w 2025 r. - 15 007 048 zł;
4)
w 2026 r. - 344 507 048 zł;
5)
w 2027 r. - 474 507 048 zł;
6) 6
 w 2028 r. - 70 205 245 zł.
4. 
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 1 025 734 918 zł, w tym:
1) 7
 w 2023 r. - 0 zł;
2) 8
 w 2024 r. - 11 996 680 zł;
3) 9
 w 2025 r. - 60 500 000 zł;
4)
w 2026 r. - 30 765 845 zł;
5)
w 2027 r. - 260 212 638 zł;
6) 10
 w 2028 r. - 630 636 030 zł;
7)
w 2029 r. - 31 623 725 zł.
5. 
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 2 829 000 000 zł, w tym:
1)
w 2023 r. - 3 479 000 zł;
2)
w 2024 r. - 18 562 000 zł;
3)
w 2025 r. - 76 959 000 zł;
4)
w 2026 r. - 590 000 000 zł;
5)
w 2027 r. - 1 070 000 000 zł;
6)
w 2028 r. - 803 000 000 zł;
7)
w 2029 r. - 267 000 000 zł.
Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 11  

Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim

Spis treści

1. Wstęp

2. Cele Programu

2.1. Cel główny Programu

2.2. Cele szczegółowe

3. Monitoring i ocena stopnia osiągnięcia Celu głównego

4. System wykonania

4.1. Struktura podmiotowa Programu

4.2. Finansowanie Programu

4.3. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez poszczególne podmioty

4.3.1. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni

4.3.2. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad

4.3.3. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie

5. Aktualizacja Programu

1. Wstęp

Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim, w tym elektrowni jądrowej, zwany dalej "Programem", obejmuje swoim zakresem zaplanowanie, zaprojektowanie oraz budowę inwestycji infrastrukturalnych w jednostce samorządu terytorialnego, jaką jest województwo pomorskie, w latach 2023-2029.

Uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. poz. 260) została przyjęta Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), zwana dalej "Strategią", w której określono, że jednym z celów jest zapewnienie powszechnego dostępu do energii pochodzącej z różnych źródeł. W kierunkach interwencji związanych z tym celem w Strategii określono, że wobec wyzwań, przed jakimi stoi polska energetyka, działania zostaną skoncentrowane na poprawie bezpieczeństwa energetycznego przez m.in. stworzenie warunków ułatwiających inwestycje w infrastrukturę wytwórczą energii elektrycznej. W Strategii zostało przesądzone, że koniecznym do podjęcia w sektorze energetyki działaniem jest wspieranie pozyskiwania i wykorzystania energii z nowych źródeł, w tym energetyki jądrowej. Program, zapewniając finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, stwarza warunki dla przygotowania i realizacji kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej na terenie województwa pomorskiego.

Konieczność realizacji kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej na terenie województwa pomorskiego wynika z przyjętej przez Radę Ministrów w drodze uchwały nr 22/2021 z dnia 2 lutego 2021 r. Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. (PEP 2040), zwanej dalej "PEP 2040", której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej, a także ochrony środowiska. PEP 2040 została oparta na trzech filarach: sprawiedliwa transformacja, zeroemisyjny system energetyczny oraz dobra jakość powietrza. Wśród celów szczegółowych PEP 2040 znajduje się rozbudowa elektroenergetycznej infrastruktury sieciowej energii elektrycznej m.in. na potrzeby wyprowadzenia mocy z niskoemisyjnych źródeł wytwórczych zlokalizowanych na północy kraju oraz wdrożenie energetyki jądrowej, co przyczyni się do obniżenia emisyjności sektora energetycznego oraz poprawy bezpieczeństwa pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

Ponadto w dniu 2 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę nr 141/2020 w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą "Program Polskiej Energetyki Jądrowej" (M.P. poz. 946), zwaną dalej "PPEJ", będącą strategicznym dokumentem rządowym stanowiącym podstawę oraz plan działań dla budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. W ramach tego planu w PPEJ wskazano dwie lokalizacje nadmorskie "Lubiatowo-Kopalino" i "Żarnowiec", za którymi przemawiają m.in.: znaczne zapotrzebowanie na energię elektryczną w północnej części Polski i brak dużych, dysponowalnych źródeł wytwórczych w tym rejonie, dostęp do wody chłodzącej oraz możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych drogą morską. Wsparcie w ramach Programu pozwoli wypełnić przyjęte w strategicznych dokumentach rządowych założenia i cele.

Program jest programem wieloletnim, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 i 1273), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych". Zgodnie z art. 136 ust. 2 ustawy o finansach publicznych jako wykonawcę Programu wskazano Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie. Nadzór nad wykonaniem Programu powierzono ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej (w zakresie, w jakim Program jest wykonywany przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni) oraz ministrowi właściwemu do spraw transportu (w zakresie, w jakim Program jest wykonywany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie), a koordynację jego wykonania - Pełnomocnikowi Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, zwanemu dalej "Pełnomocnikiem".

Wyżej opisany podział zadań i kompetencji jest spójny z treścią ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1484 oraz z 2023 r. poz. 595), zwanej dalej "specustawą jądrową". W art. 53a ust. 2 pkt 1-3 specustawy jądrowej wskazano, że inwestycjami towarzyszącymi przedsięwzięciu polegającemu na budowie i eksploatacji pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, o mocy elektrycznej do 3750 MWe, na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa, zwanemu dalej "inwestycją w zakresie EJ1", są następujące inwestycje, przygotowywane i realizowane przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni - budowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby inwestycji w zakresie EJ1;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - budowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej od najbliższej drogi ekspresowej;

3) PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w zależności od realizowanego wariantu, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych.

Jednocześnie w art. 53g ust. 1, 2 i 4 specustawy jądrowej określono, że:

1) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej nadzoruje przygotowanie i realizację inwestycji przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni;

2) minister właściwy do spraw transportu nadzoruje przygotowanie i realizację inwestycji przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie;

3) Pełnomocnik koordynuje przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji przygotowywanych i realizowanych przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.

Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2029 wynosi 4 761 777 307 zł. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 1 025 734 918 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 2 829 000 000 zł.

Limit z budżetu państwa na wykonanie Programu wynosi:

1) w 2023 r. - 3 795 000 zł;

2) w 2024 r. - 33 058 680 zł;

3) w 2025 r. - 152 466 048 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 503 841 275 zł;

7) w 2029 r. - 298 623 725 zł.",

W Programie przewidziano finansowanie ze środków budżetu państwa dla inwestycji infrastrukturalnych planowanych, projektowanych i budowanych przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni - do 2028 r., Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - do 2029 r. oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2029 r.

Na podstawie art. 136 ust. 4 ustawy o finansach publicznych podmioty wykonujące Program mogą zaciągać zobowiązania w celu sfinansowania przewidzianych w Programie inwestycji infrastrukturalnych w poszczególnych latach wykonania Programu do wysokości łącznej kwoty wydatków określonych dla każdego z tych podmiotów.

W Programie został opisany zakres inwestycji infrastrukturalnych zaplanowanych, zaprojektowanych oraz budowanych przez wymienione wyżej podmioty, została wskazana ich charakterystyka, rozmieszczenie, termin realizacji oraz szczegółowy sposób finansowania.

Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 47a pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 i 1113), w związku z finansowo-budżetowym charakterem Programu, nie przeprowadzono strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

2. Cele Programu

2.1. Cel główny Programu

Celem Programu jest wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim.

W kontekście istniejącej, niewystarczającej infrastruktury drogowej, kolejowej oraz hydrotechnicznej przewidziane Programem inwestycje infrastrukturalne mają umożliwić sprawną realizację infrastruktury energetycznej lokalizowanej na terenie tego województwa, w szczególności elektrowni jądrowej i sieci przesyłowej elektroenergetycznej, a także zapewnić rozwój społeczno-gospodarczy województwa pomorskiego, jego powiatów oraz gmin, w szczególności gmin: Choczewo, Gniewino, Wejherowo, Nowa Wieś Lęborska, Łęczyce, Wicko, Łeba i Krokowa. W Programie zapewniono wsparcie inwestycji infrastrukturalnych, których finansowanie nie jest przewidziane w innych dokumentach rządowych.

2.2. Cele szczegółowe

W ramach realizacji Celu głównego będą wspierane Cele szczegółowe, to jest:

1) budowa przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej;

2) budowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa od najbliższej drogi ekspresowej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad;

3) budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.

Inwestycja przygotowywana i realizowana przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni będzie polegać na budowie infrastruktury hydrotechnicznej - konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m służącej do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastruktury technicznej umożliwiającej prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej, tak zwanej infrastruktury towarzyszącej. Planowana jest również budowa drogi technicznej w granicach pasa technicznego. Realizacja wyżej wymienionej inwestycji umożliwi dostarczenie na miejsce budowy elektrowni jądrowej znacznej ilości materiałów oraz wielkogabarytowych i wysokotonażowych elementów jej wyposażenia. Inwestycja jest przewidywana na 167,8-167,9 km brzegu morskiego, w gminie Choczewo, powiecie wejherowskim, województwie pomorskim, w akwenie Pom.39a.I. Wyżej wymieniona konstrukcja morska z odcinkiem drogi technicznej będzie zlokalizowana na działkach wodnych i lądowych, w granicach pasa technicznego. Należy wskazać, że w toku budowy oraz eksploatacji elektrowni jądrowej jest planowany transport morski materiałów oraz elementów jej wyposażenia z wykorzystaniem istniejących portów w Gdańsku i Gdyni. Porty w Gdańsku i Gdyni będą pełnić funkcje portów pośrednich - po przeładunku na mniejsze jednostki pływające, materiały i elementy wyposażenia trafią do nowo wybudowanej konstrukcji morskiej w pobliżu elektrowni jądrowej. Po zakończeniu budowy elektrowni jądrowej będzie możliwe wykorzystanie wyżej opisanej infrastruktury do przybijania, cumowania i postoju niewielkich jednostek pływających, w tym związanych z obsługą budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych czy turystyką.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad będzie odpowiadać za budowę nowej drogi krajowej w województwie pomorskim, która połączy drogę ekspresową S6 z przyszłą lokalizacją elektrowni jądrowej. Droga będzie jednojezdniowa o parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) obowiązującej na nowych drogach krajowych, niebędących drogami szybkiego ruchu. Inwestycja będzie polegać na budowie drogi na odcinku 1. Lubiatowo - droga wojewódzka nr 213 oraz odcinku 2. droga wojewódzka 213 - droga ekspresowa S6. Koniec odcinka 2. drogi krajowej będzie stanowić podłączenie do elementów jednego z budowanych węzłów drogowych drogi ekspresowej S6. Planowana szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m, a obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś. Długość planowanej drogi to ok. 35 km, w tym odcinek od elektrowni jądrowej do drogi wojewódzkiej 213 - ok. 10 km i odcinek od drogi wojewódzkiej 213 do drogi S6 - ok. 25 km. Głównym celem inwestycji jest zapewnienie drogowego skomunikowania strategicznych obiektów infrastrukturalnych, zlokalizowanych w sąsiedztwie elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Wyżej wymienione obiekty będą istotnym generatorem ruchu, w szczególności ruchu ciężkiego.

Program przewiduje również budowę lub przebudowę infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych. Szacowana łączna długość linii kolejowych wynosi ok. 95 km. Zakres inwestycji kolejowej obejmuje modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze wraz z budową nowych odcinków oraz budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa przez elektrownię jądrową do połączenia z linią kolejową nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po torach będą mogły poruszać się pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Odnosząc się do inwestycji przygotowywanej i realizowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., należy wskazać, że w ramach obowiązującego Krajowego Programu Kolejowego zostały przydzielone środki finansowe na realizację dokumentacji studialnych w zakresie linii kolejowej nr 229, takich jak dokumentacja przedprojektowa dla projektu "Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork - Łeba" oraz dokumentacja przygotowawcza dla projektu "Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska.". Przy planowanym poziomie dofinasowania projektów w ramach kontynuacji Krajowego Programu Kolejowego rewitalizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, w tym północnego odcinka niezwiązanego bezpośrednio z dostawą materiałów i urządzeń na potrzeby budowanej elektrowni jądrowej, nie posiada przewagi nad innymi planowanymi do realizacji inwestycjami przewidzianymi do uwzględnienia w Krajowym Programie Kolejowym. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie przewiduje pozyskania dokumentacji projektowej i modernizacji linii kolejowej nr 229 finansowanej w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie ma planów w zakresie rewitalizacji linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze i nie posiada dokumentacji przygotowawczej, która potwierdzałaby zasadność realizacji inwestycji w tym zakresie. W związku z powyższym konieczne jest zapewnienie finansowania opisanej wyżej inwestycji w Programie.

3. Monitoring i ocena stopnia osiągnięcia Celu głównego

Celem Programu jest wsparcie terminowego ukończenia określonych w nim inwestycji infrastrukturalnych. Zakończenie inwestycji w zakresie infrastruktury hydrotechnicznej jest planowane na 2028 r., a infrastruktury drogowej i kolejowej - na 2029 r.

Koordynacja wykonania Programu będzie prowadzona przez Pełnomocnika przy udziale ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej (w zakresie, w jakim wykonawcą Programu jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni) oraz ministra właściwego do spraw transportu (w zakresie, w jakim wykonawcą Programu jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie).

Pełnomocnik będzie przedkładał informację z wykonania Programu wraz z ogólną informacją o stanie jego rzeczowo-finansowego wykonania do wiadomości Radzie Ministrów do dnia 31 marca roku następującego po roku sprawozdawczym. Ponadto będzie prowadzony bieżący monitoring postępów wykonania Programu w ramach koordynacji jego wykonania przez Pełnomocnika, nadzoru przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej wykonywania zadań przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz nadzoru przez ministra właściwego do spraw transportu wykonywania zadań przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie. Powyższe pozwoli na aktywne reagowanie na pojawiające się problemy związane z wykonaniem Programu.

4. System wykonania

4. 1. Struktura podmiotowa Programu

Przepis art. 136 ust. 4 ustawy o finansach publicznych umożliwia wspólne wykonanie programu wieloletniego przez dwa lub więcej podmiotów. Przygotowanie i realizacja inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej na terenie województwa pomorskiego została powierzona wyspecjalizowanym podmiotom, które posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie w zakresie procesu inwestycyjnego dotyczącego infrastruktury hydrotechnicznej, drogowej i kolejowej, to jest odpowiednio Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni, Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółce PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.

Zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.) Pełnomocnik wykonuje uprawnienia z akcji należących do Skarbu Państwa w stosunku do operatora systemu przesyłowego - Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie. Ponadto zgodnie z lp. 159 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 2022 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 2369) Pełnomocnik wykonuje prawa z udziałów Skarbu Państwa w Spółce Polskie Elektrownie Jądrowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, która zgodnie z PPEJ jest odpowiedzialna za przygotowanie i realizację inwestycji w energetykę jądrową w Polsce.

W art. 53g ust. 4 specustawy jądrowej określono, że Pełnomocnik koordynuje przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji przygotowywanych i realizowanych przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.

Mając na uwadze cele Programu, jakimi jest wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej na terenie województwa pomorskiego, w szczególności elektrowni jądrowej i sieci przesyłowej elektroenergetycznej, a także treść specustawy jądrowej, za zasadne należy uznać powierzenie Pełnomocnikowi funkcji koordynacyjnej w ramach Programu.

4.2. Finansowanie Programu

Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2029 wynosi 4 761 777 307 zł. Za początkową datę kwalifikowalności wydatków przyjmuje się dzień 1 stycznia 2023 r. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 1 025 734 918 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 2 829 000 000 zł.

Limit z budżetu państwa na wykonanie Programu wynosi:

1) w 2023 r. - 3 795 000 zł;

2) w 2024 r. - 33 058 680 zł;

3) w 2025 r. - 152 466 048 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 503 841 275 zł;

7) w 2029 r. - 298 623 725 zł.

Środki z budżetu państwa przeznaczone na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni zostaną zabezpieczone w ramach corocznych ustaw budżetowych w części 21 - Gospodarka morska, a na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w części 39 - Transport. W 2023 r. wydatki zostaną sfinansowane z budżetu państwa.

W celu wykonania Programu między ministrem właściwym do spraw transportu a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie może zostać zawarta umowa regulująca warunki i procedury obowiązujące tę spółkę oraz organ odpowiedzialny za nadzór nad wykonaniem Programu.

Należy wskazać, że w województwie pomorskim są przygotowywane i realizowane również inne - poza elektrownią jądrową - inwestycje w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej. Na terenie wyżej wymienionego województwa są przygotowywane inwestycje w zakresie morskich elektrowni wiatrowych, inwestycje służące przyłączeniu tych elektrowni, a także elektrowni jądrowej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego oraz inwestycje służące poprawie pewności zasilania odbiorców energii elektrycznej w województwie pomorskim. Wyżej wymienione inwestycje są realizowane m.in. przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego - Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie, który m.in. dokona budowy albo rozbudowy stacji elektroenergetycznych Krzemienica, Choczewo, Słupsk czy Gdańsk, a także wybuduje, przebuduje lub zmodernizuje linie elektroenergetyczne, takie jak linia 400 kV Żarnowiec - Gdańsk I/Gdańsk Przyjaźń - Gdańsk Błonia, 400 kV Gdańsk Błonia - Olsztyn Mątki, 400 kV Choczewo - nacięcie linii Gdańsk Błonia - Grudziądz Węgrowo, 400 kV Gdańsk Przyjaźń - Choczewo czy 400 kV Żydowo Kierzkowo - Gdańsk Przyjaźń. Zarówno operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego, jak i inwestorzy budujący morskie elektrownie wiatrowe dla prowadzenia inwestycji będą potrzebować dostępu do infrastruktury kolejowej, drogowej oraz hydrotechnicznej, której finansowanie zapewnia Program.

Ponadto podkreślenia wymaga, że infrastruktura, której budowa będzie finansowana w ramach wykonania Programu, to jest infrastruktura kolejowa, drogowa oraz hydrotechniczna, będzie ogólnodostępna. Wykonanie Programu zapewni rozwój społeczno-gospodarczy województwa pomorskiego, jego powiatów oraz gmin, w szczególności gmin: Choczewo, Gniewino, Wejherowo, Nowa Wieś Lęborska, Łęczyce, Wicko, Łeba i Krokowa. Zwiększenie dostępności komunikacyjnej w wyniku zaplanowanych inwestycji drogowych oraz kolejowych wpłynie na poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz wzrost konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw. Zwiększenie dostępności komunikacyjnej oraz wybudowanie infrastruktury hydrotechnicznej, która po zakończeniu budowy elektrowni jądrowej będzie mogła być wykorzystywana jako port dla niewielkich jednostek pływających, przyczyni się do rozwoju turystyki.

Celem budowy infrastruktury hydrotechnicznej, drogowej oraz kolejowej jest również odciążenie sieci dróg lokalnych oraz skrócenie czasu podróży, a także obniżenie kosztów przewozu. Elektrownia jądrowa nie ma bezpośredniego dostępu do sieci kolejowej i wymaga budowy nowej linii, jednak niezależnie od realizacji inwestycji dotyczącej budowy elektrowni jądrowej w odniesieniu do województwa pomorskiego wskazano potrzeby transportowe w zakresie transportu pasażerskiego. Ośrodki generujące ruch pasażerów to przede wszystkim Łeba, Wejherowo, Lębork oraz Trójmiasto i Słupsk. Główne potrzeby transportowe w analizowanym obszarze wynikają z podstawowych potrzeb, jakimi są dojazd mieszkańców do pracy oraz dowóz turystów do miejscowości nadmorskich. Zidentyfikowane potrzeby transportowe i potencjał rozwoju rynku wskazują na potrzebę wznowienia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 230 oraz modernizację linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Łeba w celu poprawy parametrów eksploatacyjnych i przepustowości.

W związku z powyższym należy przyjąć, że zapewnienie finansowania inwestycji w Programie nie stanowi selektywnego wsparcia przedsiębiorców, nie grozi zakłóceniem oraz nie zakłóca konkurencji, a także nie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Program nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Mierniki realizacji Programu, jego koszty oraz nakłady planowane do poniesienia z budżetu państwa są przedstawione w tabeli.

4.3. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez poszczególne podmioty

4.3.1. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni

Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni wynosi 907 042 389 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 316 000 zł;

2) w 2024 r. - 2 500 000 zł;

3) w 2025 r. - 15 007 048 zł;

4) w 2026 r. - 344 507 048 zł;

5) w 2027 r. - 474 507 048 zł;

6) w 2028 r. - 70 205 245 zł.

Wyżej wymienione kwoty zostaną przeznaczone:

1) w 2023 r. - na dokumentację przygotowawczą w zakresie technicznym i środowiskowym;

2) w 2024 r. - na kontynuację wykonania dokumentacji przygotowawczej, wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wymaganych decyzji i pozwoleń;

3) w 2025 r. - na kontynuację wykonania dokumentacji projektowej, na uzyskanie pozwolenia na budowę oraz wypłatę zaliczki wykonawcy robót budowlanych;

4) w 2026 i 2027 r. - na realizację robót budowlanych;

5) w 2028 r. - na realizację robót budowlanych, rozliczenia końcowe z wykonawcą oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Dodatkowo w każdym roku część z kosztów przewidzianych w Programie będzie przeznaczana na obsługę prawną inwestycji, wymagane nadzory, monitoringi, ekspertyzy oraz inne niezbędne koszty inwestycji.

4.3.2. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad

Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 1 025 734 918 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 996 680 zł

3) w 2025 r. - 60 500 000 zł;

4) w 2026 r. - 30 765 845 zł;

5) w 2027 r. - 260 212 638 zł;

6) w 2028 r. - 630 636 030 zł;

7) w 2029 r. - 31 623 725 zł.

Wyżej wymienione kwoty zostaną przeznaczone:

1) w latach 2023-2025 - na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i Studium Techniczno-Ekonomiczno- -Środowiskowe (STEŚ) obejmującego dokumentację techniczną i raporty o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wykonanie robót budowlanych;

2) w 2026 r. - na wykonanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem wymaganych pozwoleń i projektów wykonawczych;

3) w 2027 r. - na budowę drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (etap I);

4) w 2028 r. - na budowę drogi (etap II);

5) w 2029 r. - na budowę drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie oraz rozliczenia końcowe z wykonawcą (etap II).

4.3.3. Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie

Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 2 829 000 000 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 479 000 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 76 959 000 zł;

4) w 2026 r. - 590 000 000 zł;

5) w 2027 r. - 1 070 000 000 zł;

6) w 2028 r. - 803 000 000 zł;

7) w 2029 r. - 267 000 000 zł.

Wyżej wymienione kwoty zostaną przeznaczone:

1) w 2023 r. - na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i dokumentacji środowiskowej, Koncepcji Programowo-Przestrzennej oraz dokumentacji projektowej;

2) w 2024 i 2025 r. - na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i dokumentacji środowiskowej, dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie;

3) w latach 2026-2029 - na uzyskanie decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie.

Tabela. Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa

CzęśćNazwa zadaniaCel ProgramuMiernikTermin realizacjiKoszty całkowite ProgramuNakłady do poniesienia z budżetu państwa w tys. zł
Jednostka koordynująca/ realizującaNazwa miernikaWartość
BazowaDocelowaOgółemW ramach zadaniaOgółem2023 r.2024 r.2025 r.2026 r.2027 r.2028 r.2029 r.
2028 r.2029 r.
123457889101112131415161718
21 - Gospodarka morska minister właściwy do spraw gospodarki morskiej; Dyrektor Urzędu Morskiego w GdyniBudowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowejWsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskimBudowa infrastruktury hydrotechnicznej - konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m służącej do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastruktury technicznej umożliwiającej prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej i drogi technicznej01 komplet2023-

2028 r.

4 761 777, 307907 042, 389907 042, 3893162 500,0015 007, 048344 507, 048474 507, 04870 205, 245
39- Transport minister właściwy do spraw transportu; Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i AutostradBudowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej od najbliższej drogi ekspresowejWsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskimBudowa drogi krajowej o długości ok. 35 km zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej0 km35 km2023-

2029 r.

4 761 777, 3071 025 734, 9181 025 734, 918011 996, 68060 500,0030 765, 845260

212,

638

630 636, 03031 623, 725
39- Transport minister właściwy do spraw transportu; spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w WarszawieBudowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino

i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych

Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskimBudowa lub przebudowa linii kolejowych o długości ok. 95 km0 km95 km2023-

2029 r.

4 761 777, 3072 829 000, 0002 829 000, 0003 479, 00018 562, 00076 959, 000590 000, 0001 070 000, 000803 000, 000267 000, 000

5. Aktualizacja Programu

Program oraz jego aktualizacje będą zatwierdzane przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Zmiana nazewnictwa lokalizacji zadań nie wymaga aktualizacji Programu.

1 § 3 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
3 § 3 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
4 § 3 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
5 § 3 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
6 § 3 ust. 3 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
7 § 3 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
8 § 3 ust. 4 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
9 § 3 ust. 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
10 § 3 ust. 4 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.
11 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 210 z dnia 10 listopada 2023 r. (M.P.2023.1234) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 listopada 2023 r.