Wprowadzenie cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej.
M.P.1998.39.550
Akt utracił mocDECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 26 października 1998 r.
wprowadzająca cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej.
UZASADNIENIE
Import po cenach dumpingowych jest realizowany w takich wielkościach i na takich warunkach, że wyrządza szkodę przemysłowi krajowemu. Koszt produkcji zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych w Polsce kształtował się na zdecydowanie wyższym poziomie niż średnie ceny w imporcie, które zdaniem wnioskodawcy nie pokrywały nawet kosztów materiałowych. Wyrządzana szkoda spowodowana przez import dumpingowy wyrażała się spadkiem produkcji wnioskodawcy w latach 1995 i 1996 oraz jej wstrzymaniem w 1997 r.
Import zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) i Hongkongu do Polski w latach 1994-1997 przedstawiał się następująco:
dynamika importu z ChRL, przyjmując rok 1994 = 100, wyniosła: w 1995 r. - 1794%, w 1996 r. - 1356%, w 1997 r. - 1538%,
dynamika importu z Hongkongu, przyjmując rok 1994 = 100, wyniosła odpowiednio w 1995 r. - 455,6%, w 1996 r. - 639%, w 1997 r. - 743%.
Wniosek firmy Budzyńscy S.C. o wszczęcie postępowania antydumpingowego przeciwko przywozowi z ChRL i Hongkongu zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych poparł drugi polski producent - Premet S.A. z siedzibą przy ul. Sienkiewicza 2, 58-250 Pieszyce.
Swoją opinię w sprawie wszczęcia postępowania przekazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W jego ocenie wniosek firmy Budzyńscy S.C. stanowi wystarczającą podstawę do wszczęcia postępowania antydumpingowego. Urząd wyraził opinię, iż cen w imporcie nie mogą uzasadniać niskie koszty robocizny w ChRL, ponieważ ich udział w kosztach ogółem wytworzenia zapalniczek jest znikomy.
Ministerstwo Gospodarki ustaliło, że na terenie Hongkongu nie są produkowane zapalniczki kieszonkowe gazowe jednorazowe, a klasyfikacja jako eksport z Hongkongu dokonywana jest na podstawie dokumentów wysyłkowych - czyli kraju przywozu. Eksportowane z Hongkongu do Polski zapalniczki są w większości produkowane w ChRL. Stanowiło to podstawową przesłankę merytoryczną do ograniczenia postępowania antydumpingowego do ChRL. W trakcie postępowania ujawniono, że eksporterami zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych pochodzących z ChRL były między innymi:
Na podstawie informacji Instytutu Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Krakowie, który jest instytucją wydającą certyfikaty bezpieczeństwa zapalniczek, co jest warunkiem uruchomienia produkcji, stwierdzono, że firmy: Budzyńscy S.C. i Premet S.A. są jedynymi w Polsce producentami zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzono, że wniosek jest reprezentatywny z punktu widzenia przemysłu krajowego oraz zawiera wystarczające przesłanki prawdopodobieństwa istnienia dumpingu szkody i związku przyczynowego między dumpingiem a szkodą spowodowaną importem pochodzącym z ChRL.
Postępowanie antydumpingowe dotyczyło zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, w których nie uzupełnia się gazu i nie wymienia kamienia, zmontowanych w taki sposób, że zbiorniczek gazu jest połączony z korkiem zbiornika w sposób trwały i wstawianie zaworów lub naklejanie nalepek z informacją, że zapalniczki są wielokrotnego napełniania, nie powoduje zmiany kwalifikacji produktu do innej kategorii. Zapalniczki kieszonkowe gazowe jednorazowe podlegają klasyfikacji oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 9613 10 00 0.
Zgodnie z art. 102 ust. 2 ustawy - Prawo celne Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił Ministrowi Gospodarki ostateczne stanowisko w kwestii szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu stwierdzając, że objęty postępowaniem import zahamował rozwój krajowego przemysłu oraz że utrzymywanie tego importu na dotychczasowych warunkach wywierać będzie w dalszym ciągu negatywny wpływ na ten przemysł w Polsce.
Na skutek bardzo taniego i znaczącego z punktu widzenia popytu krajowego importu z ChRL i Hongkongu produkcja wytwórców krajowych nie mogła spotkać się z popytem akceptującym ceny ekonomicznie uzasadnione. Na skutek tego wystąpiły następujące zjawiska:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał oceny poziomu cen realizowanych przez importerów i ich wpływ na wielkość produkcji krajowych producentów. Średnia cena zapalniczek pochodzących z ChRL, przywożonych z ChRL i Hongkongu, powiększona o cło (9,6% - ChRL, 12% - Hongkong), kształtowała się na poziomie od 0,031 zł/szt. do 0,18 zł/szt. Import zapalniczek realizowanych w omawianym okresie na przykład z Francji wyniósł w 1995 r. - 0,66 zł/szt., a w 1996 r. - 1,32 zł/szt. Pomimo że import zapalniczek z Francji w omawianym okresie wzrósł prawie dziesięciokrotnie z 261.306 sztuk w 1995 r. do 2.559.096 sztuk w 1996 r., to jego poziom cen nie miał istotnego wpływu na wielkość produkcji krajowych producentów.
Koszty produkcji krajowych zapalniczek, ponoszone przez obu producentów polskich w tym okresie, rzutujące na poziom cen zbytu, kształtowały się na poziomie konkurencyjnym w stosunku do cen zapalniczek importowanych z innych obszarów celnych niż ChRL i Hongkong.
W celu ustalenia ceny eksportowej oraz kosztów transportu i ubezpieczenia zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych Ministerstwo Gospodarki zwróciło się do trzech producentów-eksporterów chińskich z prośbą o wypełnienie kwestionariusza antydumpingowego zawierającego niezbędne informacje dla ustalenia ceny eksportowej.
W celu ustalenia wartości normalnej zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych Ministerstwo Gospodarki zwróciło się także o wypełnienie kwestionariusza antydumpingowego przez producentów zapalniczek jednorazowych na Filipinach i Makau.
Okres badania dla obu kwestionariuszy ustalono na 9 miesięcy 1997 r., to jest styczeń-wrzesień 1997 r.
Przesłanie kwestionariuszy antydumpingowych do Filipin i Makau wynikało z faktu, że ChRL jest krajem nie posiadającym gospodarki rynkowej. Filipiny, jak i Makau są krajami gospodarki rynkowej, w których warunki produkcji są zbliżone do warunków produkcji w ChRL.
Poza zbliżonymi warunkami produkcji za takim rozstrzygnięciem przemawiały następujące argumenty: wielkość lokalnego rynku, podobieństwa w dostępie do podstawowych materiałów do produkcji zapalniczek. Ponadto Filipiny są rynkiem otwartym dla konkurencji, a lokalna produkcja zapalniczek jednorazowych konkuruje z zapalniczkami importowanymi.
Na podstawie zebranego materiału dowodowego ustalono, że:
Pouczenie
Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (6)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty wprowadzające liczba obiektów na liście: (5)
- Ostateczne ustalenia w postępowaniu antydumpingowym przeglądowym w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub Tajwanu.
- Wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.
- Termin zaprzestania stosowania cła antydumpingowego, ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r.