Zespół do spraw Programu GovTech Polska.
Monitor Polski
M.P.2020.807 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 20 lutego 2024 r.
ZARZĄDZENIE Nr 55
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
1.
Tworzy się Zespół do spraw Programu GovTech Polska, zwany dalej "Zespołem".2. 1
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.3.
Prace Zespołu koordynuje Przewodniczący Komitetu Sterującego.
Do zadań Zespołu należy opracowanie i wdrożenie Programu GovTech Polska, zawierającego pakiet innowacyjnych rozwiązań cyfrowych dla administracji publicznej, zwanego dalej "Programem".
1.
W skład Zespołu wchodzą:1)
Komitet Sterujący, w skład którego wchodzą:a) 2
Przewodniczący Komitetu Sterującego - minister właściwy do spraw informatyzacji,b)
członkowie:–
minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,–
minister właściwy do spraw finansów publicznych,–
minister właściwy do spraw gospodarki,– 3
(uchylone),–
Minister Obrony Narodowej,–
minister właściwy do spraw wewnętrznych,–
minister właściwy do spraw zdrowia,lub osoby przez nich wyznaczone, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
2)
Dyrektor Programu;3)
Sekretarz Zespołu;4)
Liderzy Projektów;5)
Liderzy Innowacji.2.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli.3.
Liderzy Projektów i Liderzy Innowacji wykonują zadania przy pomocy komórek organizacyjnych wskazanych przez kierownika instytucji, w której są zatrudnieni.1.
W Zespole wyznacza się role zarządcze i rolę monitorująco-doradczą.2.
Role zarządcze pełnią:1)
Komitet Sterujący;2)
Dyrektor Programu;3)
Liderzy Projektów.3.
Rolę monitorująco-doradczą pełni Sekretarz Zespołu.1.
Pracami Komitetu Sterującego kieruje Przewodniczący Komitetu Sterującego, który w szczególności:1)
ustala termin i porządek obrad posiedzeń Komitetu Sterującego;2)
zwołuje posiedzenia Komitetu Sterującego, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu;3)
przewodniczy posiedzeniom Komitetu Sterującego.2.
Do zadań Komitetu Sterującego należy w szczególności:1)
sprawowanie stałego nadzoru nad procesem opracowywania Programu oraz podejmowanie kluczowych decyzji, w tym w szczególności decyzji dotyczących uruchomienia, realizacji lub zakończenia projektu;2)
wybór projektów do realizacji spośród projektów przedstawionych przez Dyrektora Programu;3)
wyznaczanie Lidera Projektu.3.
Komitet Sterujący, we współpracy z Dyrektorem Programu i Sekretarzem Zespołu, zapewnia realizację zadań Zespołu.4.
Dyrektor Programu może, po uprzednim uzyskaniu zgody pracodawcy osoby, która ma zostać wyznaczona Liderem Projektu, proponować Komitetowi Sterującemu kandydata na Lidera Projektu.5.
W posiedzeniach Komitetu Sterującego uczestniczą, z głosem doradczym, Dyrektor Programu oraz Sekretarz Zespołu.6.
Przewodniczący Komitetu Sterującego może zapraszać do udziału w posiedzeniach Komitetu Sterującego Liderów Projektów, Liderów Innowacji oraz inne osoby, z głosem doradczym.7.
Komitet Sterujący podejmuje decyzje w drodze uzgadniania stanowisk albo w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.8.
W przypadku gdy uzgodnienie stanowisk nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu Sterującego, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób wchodzących w skład Komitetu Sterującego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komitetu Sterującego.1.
Dyrektor Programu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego i odpowiada przed Komitetem Sterującym za realizację projektów w ramach Programu.2.
Do zadań Dyrektora Programu należy w szczególności:1)
przygotowanie i przedstawienie Komitetowi Sterującemu projektu Programu oraz projektów realizujących cele Programu;2)
przedstawianie Komitetowi Sterującemu kandydatów na Liderów Projektów;3)
planowanie, projektowanie i koordynacja działań w ramach Programu;4)
monitorowanie postępów prac w projektach i przygotowywanie raportów z tego monitorowania;5)
raportowanie o postępach prac w projektach do Komitetu Sterującego;6)
udzielanie wsparcia Liderom Projektów w realizacji ich zadań;7)
inicjowanie działań naprawczych oraz zapewnienie integralności i spójności Programu.1.
Sekretarz Zespołu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego.2.
Do zadań Sekretarza Zespołu należy w szczególności:1)
przygotowywanie protokołów z posiedzeń Komitetu Sterującego i przedkładanie ich Dyrektorowi Programu;2)
wspieranie Komitetu Sterującego, Dyrektora Programu i Liderów Projektów w realizacji przedsięwzięć Zespołu zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania programami i projektami;3)
zapewnienie możliwości wykorzystania systemów komputerowych wspierających zarządzanie programami i projektami.1.
Lider Projektu odpowiada przed Dyrektorem Programu i Komitetem Sterującym za realizację projektu.2.
Do zadań Lidera Projektu należy w szczególności:1)
planowanie, przygotowanie i koordynacja realizacji projektu w zakresie zadań zleconych przez Dyrektora Programu;2)
bieżące monitorowanie i zapewnienie realizacji projektu w ustalonych ramach: czasu, jakości, kosztów, ryzyka i korzyści;3)
raportowanie postępów prac w projekcie do Dyrektora Programu.3.
Liderzy Projektów, w porozumieniu z Dyrektorem Programu, mogą powoływać grupy robocze dla realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu. Powołanie grupy roboczej wymaga zgody Przewodniczącego Komitetu Sterującego.4.
Członkami grup roboczych mogą być również osoby niebędące członkami Zespołu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do realizacji zadań Zespołu.1. 4
Liderzy Innowacji są wyznaczani przez członków Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.2.
Wyznaczając Lidera Innowacji, właściwy minister określa formę realizacji jego zadań.3.
Do zadań Lidera Innowacji należy w szczególności:1)
rozeznawanie potrzeb w zakresie innowacyjnych wyzwań w dziale administracji rządowej, w którym został powołany;2)
sprawdzenie, czy każde zidentyfikowane przez Lidera Innowacji wyzwanie w zakresie innowacji ma przypisanego autora, który zna jego charakter oraz ewentualne korzyści związane ze znalezieniem jego rozwiązania;3)
uczestnictwo w organizowanych warsztatach dedykowanych wyzwaniom w zakresie innowacji przez nich wskazanych;4)
podejmowanie działań w celu zapewnienia uczestnictwa w dedykowanych warsztatach osób, które zgłaszały wyzwanie.
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Sterującego, udzielają Zespołowi oraz Liderom Projektów, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu ich zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
Finansowanie projektów realizowanych w ramach Programu zapewnia minister kierujący działem administracji, w ramach którego dany projekt jest realizowany.
Obsługę kancelaryjno-biurową oraz organizacyjną osób, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, w tym monitorowanie Programu oraz projektów realizowanych w jego ramach, zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Komitet Sterujący na pierwszym posiedzeniu ustali regulamin pracy Zespołu definiujący przyjęte podejście projektowe.
Członkowie Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b, wyznaczą Liderów Innowacji w terminie do dnia 31 maja 2018 r.
1.
Przewodniczący Komitetu Sterującego przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu do dnia 31 stycznia roku następnego za poprzedni rok.2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:1)
liczbie posiedzeń Komitetu Sterującego;2)
stanie realizacji przez Zespół zadań przewidzianych do wykonania w okresie objętym sprawozdaniem;3)
zadaniach przewidzianych do realizacji przez Zespół na kolejny okres sprawozdawczy;4)
zmianach w składzie Zespołu;5)
kosztach funkcjonowania Zespołu;6)
potencjalnych zagrożeniach zidentyfikowanych przez Zespół w obszarze należącym do zakresu jego działalności oraz wskazanie środków, które pozwolą ograniczyć te zagrożenia lub ich uniknąć;7)
wnioskach i rekomendacjach wynikających z prac Zespołu.1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b tiret czwarte uchylone przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
4 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
5 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (4)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (3)
- Zmiana zarządzenia w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska.
- Zmiana niektórych zarządzeń Prezesa Rady Ministrów w sprawie organów pomocniczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w zakresie obowiązków sprawozdawczych tych organów.
- Zmiana zarządzenia w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska.