Kasprzyk Zofia, Cudzoziemcy w polskich szkołach. Prawnoadministracyjne wyzwania i problemy systemu oświaty w obliczu wojny w Ukrainie

Artykuły
Opublikowano: PPP 2024/2/38-51
Autor:
Rodzaj: artykuł

Cudzoziemcy w polskich szkołach. Prawnoadministracyjne wyzwania i problemy systemu oświaty w obliczu wojny w Ukrainie

Słowa kluczowe: edukacja, cudzoziemcy, Ukraina

1.Wojna w Ukrainie i kryzys uchodźczy – poważne wyzwania dla polskiej oświaty

Rozpoczęta 24.02.2022 r. rosyjska inwazja na Ukrainę pociągnęła za sobą lawinę skutków politycznych, ekonomicznych i społecznych, zagrażając bezpieczeństwu i stabilności Europy Wschodniej. W ciągu niecałego miesiąca wojny dziesięć milionów ludzi było zmuszonych opuścić swoje domy, z czego ponad trzy miliony uciekły za granicę . Polska w ciągu kilku tygodni stała się „jednym z krajów goszczących najwięcej uchodźców na świecie” , a Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców (UNHCR) określił zaistniałą sytuację mianem „najszybciej narastającego kryzysu uchodźczego w Europie od czasów drugiej wojny światowej” . W ciągu roku od rozpoczęcia działań wojennych granicę polską od strony ukraińskiej przekroczyło 10,056 mln osób , a w rejestrach PESEL Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w styczniu 2023 r. znalazło się 1,5 mln uchodźców z Ukrainy .

Narastający tuż za wschodnią granicą naszego kraju gwałtowny konflikt i obawa przed ryzykiem...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX