Henclewski Tomasz, Matczak Dominik, Funkcja promocyjna firmy a potrzeba liberalizacji prawa firmowego

Artykuły
Opublikowano: PPH 2010/11/47-51
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Funkcja promocyjna firmy a potrzeba liberalizacji prawa firmowego

Artykuł porusza nieomawiany do tej pory w doktrynie polskiej problem potrzeby liberalizacji prawa firmowego spółek osobowych. Obecnie brzmienie firm wspomnianych spółek musi zawierać obligatoryjnie nazwisko (nazwę) co najmniej jednego wspólnika (z wyłączeniem komandytariuszy i akcjonariuszy). Zdaniem autorów tego artykułu, obowiązek ten jest nadzwyczaj surowy i stanowi istotną przeszkodę dla realizacji funkcji promocyjnej firmy. Autorzy przedstawiają dokonane w tym zakresie zmiany ustawodawcze w Niemczech i w Austrii oraz spory, jakie pojawiły się na tym tle wśród przedstawicieli doktryny. Obecnie trwające prace Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (dalej jako Komisja) nad nowym kodeksem cywilnym obejmują swoim zakresem także prawo firmowe. Mimo to analizując dotychczasowe założenia nowego kodeksu cywilnego zaprezentowane w Zielonej Księdze należy zauważyć, że Komisja nie dostrzegła potrzeby liberalizacji prawa firmowego spółek osobowych. Autorzy postanowili zatem zasygnalizować ten problem.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX