Łosek Aleksander, Pranie pieniędzy za pośrednictwem gier komputerowych
Pranie pieniędzy za pośrednictwem gier komputerowych
Streszczenie
Przedmiotem niniejszego artykułu jest przedstawienie problematyki prania pieniędzy za pośrednictwem gier komputerowych on-line. W ramach wprowadzenia do tematyki omówione zostały ogólne zagadnienia dotyczące prawnomaterialnych aspektów przestępstwa z art. 299 § 1 k.k., omówiono również klasyczny schemat prania pieniędzy oraz jego zastosowanie i odrębności w stosunku do przestępstw popełnianych za pośrednictwem gier komputerowych. Przedstawione zostały także różnorodne systemy monetyzacji gier komputerowych stosowane przez ich twórców. W dalszej części opracowania szczególną uwagę zwrócono na omówienie konkretnych cech gier komputerowych, które wpływają na poziom ich przydatności jako narzędzia służącego do prania pieniędzy. W ramach publikacji przedstawiono również przykładowe metody wykorzystywane do prania pieniędzy za pośrednictwem gier komputerowych wraz z omówieniem ich słabych stron, które mogą pomóc w wykrywaniu i ściganiu tego typu przestępczości. Postawione przez autora tezy zostały sformułowane na podstawie własnych obserwacji rynku gamingowego popartych lekturą specjalistycznych opracowań na ten temat, forów internetowych i portali społecznościowych takich, jak Youtube, gdzie umieszczone są autorskie kanały dedykowane grom komputerowym. Niniejsze opracowanie stanowi kontynuację artykułu pt. „Odpowiedzialność karna za czyny popełnione za pośrednictwem gier komputerowych – wstęp do problematyki” opublikowanego w nr 2/2022 miesięcznika Prokuratura i Prawo.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX