Bursztynowicz Michał, Praktyczne aspekty kontroli dokonywanych przez organy po usunięciu drzew
Praktyczne aspekty kontroli dokonywanych przez organy po usunięciu drzew
Wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew lub przyjęcie zgłoszenia dotyczącego usunięcia drzew nie kończy obowiązków nałożonych przez przepisy ustawy z 16.04.2004 r. o ochronie przyrody – dalej u.o.p., na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W przypadku zgłoszeń organ ten musi bowiem badać, czy w terminie 5 lat od jego dokonania wystąpiono o wydanie pozwolenia na budowę, które ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej. Uzależnienie wydania zezwolenia na usunięcie drzewa od jego przesadzenia albo wykonania nasadzeń zastępczych sprawia z kolei, że właściwy organ przez okres 3 lat od dnia upływu określonego terminu na przesadzenia lub posadzenia musi badać, czy drzewa zachowały żywotność. Wreszcie w przypadku kar pieniężnych organ po upływie 5 lat od nałożenia kary musi zbadać, czy drzewa zachowały żywotność, a jeśli nie, to z jakich przyczyn, co ma znaczenie dla ewentualnego umorzenia kary.
W komentarzu omówiono praktyczne aspekty działań, w tym kontroli i oględzin dokonywanych przez wójta, burmistrza i prezydenta miasta, sposób gromadzenia materiału dowodowego w powyższych sprawach, a także kwestie dotyczące wydawanych rozstrzygnięć.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX