Bobrus-Nowińska Ewelina, Etel Leonard, Pahl Bogumił, Podatek leśny. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: LEX/el. 2021
Stan prawny: 30 kwietnia 2021 r.
Autorzy komentarza:

Podatek leśny. Komentarz

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Podatek leśny stanowi jedno ze świadczeń związanych z władaniem gruntami – podobnie jak podatek rolny oraz podatek od nieruchomości. Wymiar fiskalny tego podatku nie jest wielki, co nie oznacza, że należy marginalizować jego znaczenie. W większości gmin znajdują się bowiem grunty podlegające opodatkowaniu podatkiem leśnym, a w konsekwencji pojawiają się wątpliwości związane z praktycznym zastosowaniem przepisów ustawy. Część tych problemów ma podobny charakter na gruncie wszystkich trzech podatków – leśnego, rolnego i od nieruchomości. W związku z powyższym w wielu fragmentach komentarza nawiązujemy do stosownych regulacji zarówno w ustawie o podatku rolnym, jak i w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

Komentarz odbiega od charakterystycznego układu dla tego typu opracowań. Poza przybliżeniem podstawowych pojęć i instytucji zawartych w ustawie o podatku leśnym główny nacisk położony jest na wyjaśnienie występujących w praktyce problemów. Nie są to problemy abstrakcyjne, ale autentycznie występujące na etapie wymiaru i poboru podatku leśnego. Osoby zainteresowane danym problemem powinny, korzystając ze spisu treści, dotrzeć do właściwego fragmentu komentarza, gdzie poza poglądami autorów przytoczona jest literatura i orzecznictwo sądowe. Umożliwia to szersze spojrzenie na dany temat.

Komentarz jest adresowany przede wszystkim do podatników i organów podatkowych stosujących w praktyce przepisy ustawy o podatku leśnym, w szczególności jednostek organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, które w imieniu Skarbu Państwa władają terenami zakwalifikowanymi jako lasy.

Komentarz uwzględnia stan prawny na dzień 1.05.2021 r.

Autorzy

Autorzy fragmentu:
Art. 1art(1)Przedmiot opodatkowania

1.Podatki obciążające grunt

Grunty mogą być opodatkowane jednym z trzech podatków: od nieruchomości, rolnym lub leśnym. Artykuł 2 ust. 2 u.p.o.l. stanowi, że podatkowi od nieruchomości podlegają wszystkie grunty, chyba że są opodatkowane podatkiem rolnym lub leśnym. Zasadą jest, że świadczenia te mają charakter rozłączny w tym znaczeniu, iż grunt może podlegać opodatkowaniu tylko jednym ze wskazanych podatków. Prawidłowe opodatkowanie gruntu jednym z trzech podatków zależy w pierwszej kolejności od jego klasyfikacji w ewidencji gruntów i budynków. Ewidencja ta jest prowadzona na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29.03.2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Zgodnie z art. 21 ust. 1pr. geod. kart. dane z tego rejestru stanowią podstawę między innymi do wymiaru podatków. W zakresie kategorii gruntów przyjmuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych, że ewidencja ta ma co do zasady charakter bezwzględnie wiążący. W konsekwencji...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX