Makuch Jakub, Przedłożenie zamiennego projektu architektoniczno-budowlanego po terminie wyznaczonym przez organ nadzoru budowlanego

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2020
Status: Aktualna
Autor:

Przedłożenie zamiennego projektu architektoniczno-budowlanego po terminie wyznaczonym przez organ nadzoru budowlanego

W przypadku istotnego odstąpienia przez inwestora od zatwierdzonego projektu architektoniczno-budowlanego lub innych warunków decyzji o pozwoleniu na budowę, organ nadzoru budowlanego może wdrożyć tzw. postępowanie naprawcze (art. 51 ust. 1 pkt 3 Pr. budowlanego). W ramach tego postępowania na inwestora może zostać nałożony obowiązek sporządzenia i przedstawienia w określonym terminie, zamiennego projektu architektoniczno-budowlanego uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych, zaś w razie potrzeby także obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia zrealizowanych prac do stanu zgodnego z prawem. Wykonanie przez inwestora tych obowiązków jest następnie weryfikowane przez organ nadzoru budowlanego, co ma miejsce po upływie terminu wyznaczonego uprzednio inwestorowi (art. 51 ust. 4 Pr. budowlanego). Przepis art. 51 ust. 5 Pr. budowlanego stanowi natomiast, że w przypadku niewykonania przez inwestora w terminie nałożonego obowiązku, organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję nakazującą rozbiórkę obiektu (jego części) bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego. Na gruncie przedstawionych przepisów powstaje zatem pytanie o to, jakie konsekwencje prawne wiążą się z faktem uchybienia przez inwestora terminowi wyznaczonemu przez organ nadzoru budowlanego do przedłożenia w postępowaniu naprawczym zamiennego projektu architektoniczno-budowlanego. Analizując to zagadnienie, w orzecznictwie sądowoadministracyjnym dostrzec można dwa odmienne stanowiska. Wg pierwszego z nich, opartego na literalnym odczytaniu treści cytowanych wyżej przepisów, sam fakt uchybienia przez inwestora terminowi wyznaczonemu przez organ nadzoru budowlanego do przedłożenia projektu zamiennego skutkuje orzeczeniem nakazu rozbiórki obiektu (jego części) lub nakazem doprowadzenia obiektu będącego przedmiotem postępowania naprawczego do stanu poprzedniego. Drugie z wyrażanych we wskazanym przedmiocie stanowisk akcentuje natomiast brak automatyzmu w orzekaniu powyższych nakazów. Podkreśla się procesowy charakter terminu wyznaczonego inwestorowi przez organ nadzoru budowlanego i wskazuje, że brak dochowania tego terminu nie może być samoistną podstawą wydania decyzji nakazującej rozbiórkę obiektu lub przywrócenia obiektu do stanu poprzedniego.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX