Racut Maciej, Wpływ diety na wysokość dochodu rodziny przy ustalaniu świadczenia rodzinnego

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2020
Status: Aktualna
Autor:

Wpływ diety na wysokość dochodu rodziny przy ustalaniu świadczenia rodzinnego

W orzecznictwie sądów administracyjnych dała się zaobserwować rozbieżność w zakresie wpływu diet otrzymywanych przez kierowców transportu międzynarodowego na wysokość dochodu rodziny na gruncie ustawy z 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych – dalej u.ś.r. Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. c tiret 10 u.ś.r. za dochód należy rozumieć, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób, m.in. dochód niepodlegający opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w postaci należności ze stosunku pracy lub z tytułu stypendium osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających czasowo za granicą - w wysokości odpowiadającej równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ustalonych dla pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Wskazać przy tym należy, iż powyższy przepis znajdował zastosowanie nie tylko do ustalania prawa do świadczeń na gruncie przepisów u.ś.r., a zatem w szczególności zasiłków rodzinnych, ale również, do dnia 1 lipca 2019 r., prawa do świadczenia wychowawczego. Obowiązujące bowiem do tego dnia przepisy ustawy z 11.02.2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci – dalej u.p.p.w.d. uzależniały przyznanie tego świadczenia na pierwsze dziecko od spełnienia kryterium dochodowego, a zgodnie ówczesnym brzmieniem art. 2 pkt 1 u.p.p.w.d. przez dochód należało rozumieć dochód w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Na gruncie art. 3 pkt 1 lit. c tiret 10 u.ś.r. wyłoniły się dwa odmienne stanowiska. Niektóre sądy administracyjne przyjęły, iż przepis ten nie znajduje zastosowania w przypadku diet otrzymywanych przez kierowców transportu międzynarodowego. Wykonując bowiem polecenia służbowe pracodawcy kierowca taki przebywa za granicą jedynie w związku i przez czas konieczny do jego wykonania. To "przebywanie" za granicą ma przy tym charakter podróży, a nie pobytu połączonego z zatrudnieniem i uzyskiwaniem przychodów ze stosunku pracy u zagranicznego pracodawcy. Z tych przyczyn, na gruncie tego stanowiska, kierowcy transportu międzynarodowego wykonującego podróż służbową nie można uznać za osobę przebywającą czasowo za granicą w rozumieniu powyższego przepisu.

Zgodnie natomiast z drugim poglądem, który z biegiem czasu zaczął przeważać w orzecznictwie, diety wypłacone kierowcy transportu międzynarodowego zaliczają się do należności, o których mowa w w/w przepisie - jako uzyskane w ramach stosunku pracy i w związku z wykonywaniem pracy poza granicami kraju. Wskazuje się tutaj przede wszystkim na to, że przepisy u.ś.r. stanowią autonomiczną regulację prawną, a interpretacja użytych w niej pojęć uwzględniać musi cele, dla których akt ten powołano do życia, a zatem przede wszystkim wspieranie dochodowo rodziny wyłącznie o wyselekcjonowanym statusie materialnym.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX