Janczukowicz Krzysztof, Zgodność z prawem unijnym 2-letniego terminu do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT

Linie orzecznicze
Opublikowano: LEX/el. 2021
Status: Aktualna
Autor:

Zgodność z prawem unijnym 2-letniego terminu do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT

Funkcjonująca w Polsce ulga w VAT na złe długi, polegająca na możliwości obniżenia podstawy opodatkowania przez sprzedawcę (wierzyciela) gdy nie otrzymał należności od nabywcy (dłużnika), oparta jest na unijnej dyrektywie VAT, a ściślej - na jej art. 90 ust. 1, zgodnie z którym „w przypadku (...) całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności (...) podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie”. Jak widać, przepis dyrektywy nie określa warunków stosowania ulgi na złe długi, pozostawiając tę kwestię regulacjom krajowym. Na takim gruncie może powstać i często zresztą powstaje wątpliwość, czy regulacja krajowa ustanawiająca szczegółowe przesłanki stosowania danej instytucji jest zgodna z ogólnymi zasadami unijnego prawa podatkowego, czyli z zasadą neutralności i proporcjonalności. Taka wątpliwość powstała m.in. w odniesieniu do art. 89a ust. 2 pkt 5 u.p.t.u., który ustanawia nieprzekraczalny termin do skorzystania z ulgi. Pierwotnie (od 2005 r.) termin ten wynosił 5 lat (licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura), od 2008 r. wynosił 2 lata (licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura), a od 1 października 2021 r. termin ten został wydłużony do lat 3.

Czy ustawienie tego terminu jako warunku ograniczającego czasowo stosowanie ulgi narusza wspomniane zasady, a tym samym - prawo unijne? Okazuje się, że sądy udzieliły sprzecznych odpowiedzi na to pytanie.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX