Namysłowska Monika, Zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych między przedsiębiorcami w prawie Unii Europejskiej. W poszukiwaniu modelu ochrony

Monografie
Opublikowano: WKP 2022
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych między przedsiębiorcami w prawie Unii Europejskiej. W poszukiwaniu modelu ochrony

Autor fragmentu:

RozdziałI
Zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych między przedsiębiorcami: wyzwanie dla prawa Unii Europejskiej

1.Nieuczciwe praktyki handlowe między przedsiębiorcami – pojęcie i specyfika

1.1.Kwestie terminologiczne

Pojęciem „nieuczciwe praktyki handlowe między przedsiębiorcami”, które nie jest pojęciem prawnym, posługuję się w niniejszej monografii jako terminem nadrzędnym dla praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców wobec innych przedsiębiorców. Pojęcie to stosuję bez względu na rodzaj praktyki handlowej (np. reklama, postanowienia umowne) oraz niezależnie od generalnego bądź sektorowego (np. sektor spożywczy) charakteru praktyki i typu relacji między przedsiębiorstwami (relacje wertykalne lub horyzontalne). Terminu tego używam, abstrahując od porządku prawnego, który praktyki te reguluje, czyli zarówno wobec prawa krajowego, jak i prawa Unii.

Brak nadrzędnego pojęcia prawnego wynika głównie z faktu, że w przeciwieństwie do nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców wobec konsumentów, przepisy krajowe dotyczące relacji między przedsiębiorcami nie zostały zharmonizowane w sposób zupełny przez prawo Unii na wzór dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX